(15.20 hodin)
(pokračuje Jičínský)

Doporučuji vám, abyste se podívali na Parlamentní servis číslo 4 - pokud ho nedostáváte, tak si ho obstarejte - protože je tam celá řada velmi věcných, konkrétních připomínek k tomu, co je problematika lobbingu, protože tato úprava se týká jenom určité části, ale lobbing zasahuje mnohem širší okruh nejrůznějších finančních transakcí, a samozřejmě mnohé korupční záležitosti jsou spojeny s neprůhledným lobbingem. To už je bohužel součást našeho politického prostředí.

Já mám k tomu také určitou výhradu, protože tady bych opravdu neargumentoval zkušeností USA, protože USA jsou obrovský stát a vztahy jsou tam anonymní. Kongres je parlament země, která má nevím jestli 300 milionů nebo 320 milionů obyvatel, 51 států, čili to je něco úplně jiného než parlament v poměrně malé zemi, jakou je Česká republika. Víte, že tady se, jak se říká, každý zná s každým, takže v tomto ohledu představa, že lze tyto styky snadno regulovat a podřídit je nějakému přesnému právnímu režimu, se mi jeví také jako utopická.

Je třeba, kolega Sobotka o tom mluvil, podívat se na to, kdo je za různými návrhy zákonů, a podívat se také na to, kdo je za různými pozměňovacími návrhy. Myslím, že i tady kluby by si měly dát větší pozor na to, jaké návrhy z jejich okruhu vycházejí, zda v rámci klubu jsou ty návrhy podrobovány určité kritické revizi, protože za různým pozměňovacím návrhem jednotlivého poslance, který ústavně na to má právo, se může samozřejmě skrývat něco, co nemusí být úplně čisté.

To jsou věci, které jsou mnohem složitější, než jen ten návrh úpravy, který v tomto ohledu se nepochybně může stát základem projednávání, ale v této podobě asi přijat nebude. Je ale třeba věnovat tomu vážnou diskusi.

Já tu připomínám, že před lety, když byl projednáván zákon o pozemních komunikacích, jsem dával návrh, aby nemohly být různé reklamní nosiče u silnic. Ten návrh tehdy neprošel asi o dva hlasy. Možná že ta většina také byla zlobbována těmi, kdo mají zájem, aby tam ty výkladní billboardové cedule byly. Nemyslím si, že to byl vždycky jenom zcela nezištný záměr, ale samozřejmě to nemohu nijak prokázat.

Takže tato problematika tu je na stole a je třeba, abychom se jí vážně zabývali. Uvidíme, jak nás naše diskuse povedou k tomu nebo onomu efektu. Ten bych zatím teď nechtěl předvídat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému. Slovo má paní poslankyně Jakubková, připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám, pane předsedající. Dámy a pánové, lobbing v naší zemi má negativní zabarvení, ač může vnášet do legislativního procesu řadu užitečných informací z běžného života občanů a zohledňovat i zájmy menšinové, které jinak zůstávají opomíjeny, ale také informovat o důsledcích a dopadech našeho rozhodování na dotčené skupiny. Může tedy přispět ke zkvalitnění rozhodovacího procesu ve společnosti. Ovšem neregulovaný a netransparentní lobbing, jak jej známe u nás, způsobuje, že není jasné, kdo má na politiky a jejich rozhodování vliv a jakými prostředky svých cílů dosahuje.

Měla bych obtíže uvěřit, že se mezi námi, 200 poslankyněmi a poslanci, najde někdo, kdo by se nesetkal s lobbistou nebo s pokusem o korupci. Je zdravé o tom hovořit otevřeně, když nám většinou nic jiného nezbývá, neboť ti, kteří se snaží naše rozhodování ovlivňovat, se naučili v nikým neregulovaném prostředí čile a beze stop pohybovat.

Jako na nevyužitou šanci můžeme společně vzpomínat na březen tohoto roku, kdy jsem o předložení zákona o lobbingu Sněmovně na konci evropského předsednictví žádala tehdejšího premiéra Mirka Topolánka. Neodmítnutím bychom ušetřili občany i nás řady událostí, které následovaly.

Regulaci lobbingu považuji za jeden z efektivních nástrojů pro potlačení politické korupce a propojování obchodních zájmů. V loňském roce byla ukončena příprava zákona o tzv. legitimním lobbingu, bez toho, že by současný stav lobbingu byl zmapován, bez toho, že by byly porovnány různé způsoby regulace lobbingu v zahraničí, a především bez toho, že by Ministerstvo spravedlnosti navrhlo a k diskusi předložilo systém vhodný pro Českou republiku.

Přestože principy navrhovaného zákona jsou v souladu s tradicí právních úprav regulace lobbingu v zahraničí i v souladu s českou legislativou a já se na přípravě tohoto zákona podílela, nakonec jsem se pod jeho konečné znění mezi předkladatele nepodepsala, neboť dle mého mínění to znění není dostačující. Jsem ráda za jeho předložení Sněmovně a jsem připravena prosazovat své návrhy formou pozměňovacích návrhů tak, aby umožnily oboustrannou regulaci lobbingu, aby snížily míru neprůhlednosti financování politických stran, přinesly vymahatelnost povinností a tvrdé sankce těm, kteří zákon přestoupí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Jakubkové. Slova se ujme pan poslanec Kalousek, připraví se pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já se pokusím být velmi stručný. Souhlasím s předkladatelem, že tento zákon přinese informace o legálním lobbingu. To je určitě pravda. Nejsem si však jist, zda také přinese nějaké informace o nelegálním lobbingu. Je určitě pravda, že dojde k regulaci, že dojde k právní úpravě toho, co se rozumí pod slovy legální lobbing. Nejsem si jist, zda se podaří přijetím tohoto zákona, ať už ho jakkoli pozměníme, omezit negativní jevy, které vnímáme pod slovy nelegální lobbing nebo klientelismus; ty, které už prostě hraničí s korupcí.

Přestože si tím nejsem jist, přestože nevím, zda se to podaří, přestože souhlasím s argumenty pana poslance Bendy a v této podobě bych nemohl pro předložený návrh zákona hlasovat, tak se domnívám, že to prostě nemůže být důvod k tomu, abychom o tom nediskutovali. Jsem tedy pro to, aby to prošlo do druhého čtení. Obracím se na předkladatele s otázkou, zda by nezvážili - rozhodně nechci rozšiřovat počet garančních výborů - nějaký odborný seminář nebo širší diskuse na toto téma i za účasti odborné veřejnosti, nejenom poslanců, abychom si udělali nějakou rešerši o jednotlivých příkladech právních úprav, které existují ve světě, jejich výhodách i nevýhodách a pokusili se najít nástroje, které by vedly k tomu, k čemu vést mají - k tomu, aby omezily negativní jevy. Předloha, tak jak je teď napsaná, by k tomu pravděpodobně nevedla a byla by škoda, kdybychom propásli možnost a schválili návrh zákona, kde bychom sice říkali, že jsme zregulovali lobbing, ale v zásadě bychom tu věc pozitivním směrem neposunuli. O diskusi i tohoto typu bych si dovolil požádat, samozřejmě pokud to předkladatelé uznají za vhodné.

Doporučuji propuštění do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Slova se ujme pan poslanec Michal Doktor, připraví se pan poslanec Ondřej Liška. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP