(17.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Laudátovi. Nyní vystoupí pan poslanec Lubomír Suk. Připraví se pan poslanec Zdeněk Jičínský.
Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já budu poměrně stručný, neboť s ohledem na nedostatky stávající dopravní infrastruktury, s ohledem na stanovisko vlády i s ohledem na výhrady legislativy navrhuji zamítnout tento návrh zákona v prvém čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jičínský.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, chci vás jenom upozornit na to, že se tady rozšířil takový jev, který myslím z hlediska legislativní činnosti je zlozvyk. Chápu, že poslanec má podle Ústavy právo navrhovat zákony. Ale přece jenom bychom měli více respektovat, že jsou určité návrhy zákonů, které vzhledem k jejich komplexnosti nespadají po mém soudu věcně právě do poslaneckých iniciativ. Tím, kdo je předkládá, by měla být vláda, protože ta má odborný aparát, může ten návrh komplexně projednat. A pokud potom jsou k vládnímu návrhu určité pozměňovací návrhy v plénu, pak prosím to je samozřejmě možné.
Myslím ale, že nikoho z vás už neudivuje, že na této schůzi máme čtyři návrhy týkající se zákona o pozemních komunikacích. Já vím, že každý ten návrh sleduje něco jiného. Ale to je přece proti všem elementárním principům toho, jak má legislativa vypadat! Při každém jednotlivém návrhu hrozí, že se poruší určitý systematický přístup, který při takovýchto návrzích zákonů je třeba respektovat. Já tedy chápu, že paní poslankyně Jakubková v duchu svých volebních požadavků, její strany, s tím přichází. Přesto si ale nemohu odpustit tuto metodickou připomínku. Myslím si, že takto bychom to příště dělat neměli. Nemyslím si, že ve zbytku našeho volebního období dokážeme zázraky. Měli bychom mít ale na zřeteli, že určité zlozvyky bychom neměli podporovat.
Pokud jde o meritum věci, já bych byl jedním z prvních, který by podporoval přesun části automobilové dopravy na železnici, protože by to bylo opravdu v zájmu věci. Bohužel, soudobý kapitalismus v tomto směru neumožňuje řešit určité otázky, protože principy, podle kterých fungují, nejsou vždycky v souladu s tím, co prospívá společnosti. Říkám to ale proto, že i v jiných zemích, pokud vím, takovéto požadavky jsou, ale nic významného se tu nestalo. Snad kromě Švýcarska, které myslím omezilo přece jenom provoz kamionů a část kamionů se pohybuje přes Švýcarsko po vlacích. To říkám jenom na okraj. Jinak, samozřejmě, určité věci, které my děláme, nemůžeme dělat izolovaně, bez vztahu k tomu, jak to vypadá u našich sousedů, protože bychom tím mohli ohrožovat naši konkurenceschopnost v rámci fungování tohoto systému. To je ale poznámka na okraj.
Moje hlavní poznámka je k tomu, že bychom napříště měli skutečně s poslaneckými iniciativami šetřit, užívat je spíše v podobě pozměňovacích návrhů a žádat od vlády, aby takovéto komplexní návrhy předkládala ona, z těch důvodů, o kterých jsem hovořil. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jičínskému. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí se pan poslanec Martin Bursík, takže má slovo.
Poslanec Martin Bursík: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, mě k tomu příspěvku vybídla poslední věta pana profesora Jičínského, který zde vlastně ve snaze popsat správnou proceduru a řekněme určitou legislativní čistotu přijímání takto významných norem, jakou je tato, která má omezit provoz kamionů, uvedl, že správně by takový návrh měla předložit vláda a že by měla Poslanecká sněmovna projednávat návrh, který prošel legislativní procedurou ve vládě, meziresortním připomínkovým řízením, aby všechny jeho aspekty byly vyváženě posouzeny a vláda se také za takový návrh zákona postavila. Já k tomu nemohu, než dodat, že takový návrh skutečně spatřil světlo světa a byl výsledkem velmi složitého vyjednávání v bývalé koalici mezi ministrem dopravy panem Řebíčkem a mnou v době, kdy jsem byl ministrem životního prostředí. Je pouze problémem ODS jako bývalého koaličního partnera, že nedokázala nikdy svůj poslanecký klub dostat k takové disciplíně, aby vládní návrh zákona předložila Poslanecké sněmovně k projednání.
Čili rád bych se panu profesoru Jičínskému omluvil, kdybych ovšem měl za co, protože já jsem pro to dělal, co jsem mohl. Tento návrh zákona je návrhem, který je poslanecký, ale ve skutečnosti se jedná o návrh, který vznikl v dřívější době na Ministerstvu dopravy. Je to návrh, který je o něco radikálnější, nežli je ten vládní návrh, nebo nežli byl ten vládní návrh zákona.
My jsme tehdy hledali kompromis, kdy jsme nalezli tři hodiny odpoledne v pátek, kdy oddělit tu špičku individuální dopravy od kamionové dopravy dává logiku. Nalezli jsme tři hodiny, kdy skutečně ten pík ukazuje na největší počet dopravních nehod, nejhorší statistiky smrtelných úrazů. Nalezli jsme také tři hodiny, které nenaruší režim řidičů, aby se mohli včas dostat domů a trávit víkend doma. Zároveň jsme na základě výsledků studií různých analytických ústavů i po konzultacích s profesory z dopravní fakulty zjistili, že omezení v sobotu, jak je navrhováno v návrhu, nedává velkého významu, ale že má význam omezit kamiony mezi půlnocí a 22. hodinou v neděli, tak jak je tomu v okolních zemí, kde se dá toto omezení koordinovat.
Mě vlastně chování ODS jako partnera, které mě v tomto ohledu velmi zklamalo, vede teď k tomu, že budu pro tento poslanecký návrh zákona hlasovat, byť je to návrh, který je radikálnější, který vlastně v některých aspektech postrádá tu podrobnou analýzu a to odpracování, aby skutečně každý z těch argumentů byl betonový a bylo možno jej obhájit. Zároveň je to po té neúspěšné genezi v prosazování vládního návrhu alespoň pokus o to, vůbec se dostat k seriózní debatě na půdě Poslanecké sněmovny a výborů o omezení kamionové dopravy.
Politici a politické strany, předáci, mají plnou pusu omezování kamionové dopravy, ale když dojde na konkrétní hlasování, když šlo o zařazení vládního návrhu, který byl daleko propracovanější než tento, tak se nikdy nenalezla většina v Poslanecké sněmovně, která by zařadila tento návrh k projednání, nebo se nedostavil ministr dopravy za ODS, anebo nepředložil ten návrh, anebo se zařadil ten bod jednání někam na konec jednání, kdy už na něj nepřišla řada.
Tolik tedy mé vyjádření k tomuto návrhu. Shrnul bych to tak, že lepší něco nežli nic. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Martinu Bursíkovi. Kdo se hlásí dále do rozpravy? Pokud nikdo, pan poslanec Jičínský s faktickou poznámkou.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Bude to opravdu jenom stručná poznámka. Já to, co říkal Martin Bursík, ani nemyslím jako polemiku se mnou. Myslím, že to je konstatování neuspokojivého stavu v této věci, kdy bohužel ne vždy se najde podpora pro věcná řešení.
Jenom - a to chraň bůh, že bych vytýkal zeleným, že s touto iniciativou přišli - také dobře vědí, že určité návrhy jsou spojovány s tím, kdo je podává, a to někdy brání tomu, aby věcná podstata převážila nad tímto momentem. ***