(17.30 hodin)
(pokračuje Jakubková)
Dále novela navrhuje doplnění výjimek ze zákona o úkony ve veřejném zájmu v těchto případech: odtah nepojízdných nebo havarovaných vozidel, údržba, oprava a výstavba drah a opravy plynovodů a elektrických sítí, přičemž současné výjimky ze zákona, mezi něž patří například jízda v rámci kombinované přepravy, vykládka, nakládka letadel, lodí a železničních vozů, přeprava živých zvířat, zkazitelného zboží, zásobování čerpacích stanic pohonnými hmotami, nezbytná zemědělská přeprava a poštovní zásilky, se plně zachovávají. Nově musí žadatel o udělení výjimky mimo zákonem uvedené důvody na základě individuální žádosti zdůvodnit, proč nelze přepravu uskutečnit jiným způsobem nebo v jiném čase. Stejná úprava platí například na Slovensku, v Rakousku nebo v Německu. Oproti současnosti se osvědčení o udělení výjimky stává veřejnou listinou, což ztěžuje padělání či pozměňování údajů pod hrozbou přísné sankce.
U žádosti o udělení výjimky se zavádí správní poplatek, neboť udělování výjimek vyžaduje práci úředníků. Cílem je zároveň regulační efekt. Novela zavádí výkonové zpoplatnění výjimek s cílem odradit od jízd, které nejsou v době zákazu nezbytné. Ke stanovení výše poplatků se zmocňuje vláda, která se bude dle zadání Sněmovny řídit zásadou, že výjimka na delší období je dražší. Tento nástroj by měl snížit počet výjimek na dobu, kdy nejsou zapotřebí.
Změny nastávají také při kontrole dodržování omezování jízdy vozidel. Právo kontroly vedle policistů budou mít také celníci a strážníci obecních policií. Celníci již nyní vykonávají řadu působností souvisejících s nákladní silniční dopravou. Oprávnění pro strážníky je pochopitelně vázáno na kontrolu na místních komunikacích, tedy přímo v obcích. Porušení zákazu budou moci řešit v blokovém řízení policisté i strážníci. Celníci budou moci kontrolovat a iniciovat správní řízení. Navrhuje se také doplnit výčet dokladů, které je řidič povinen mít u sebe, o osvědčení o udělení výjimky ze zákazu jízdy pro snadnou možnost kontroly v provozu. Srovnatelná úprava platí také ve Francii.
Návrh současně odstraňuje nedostatek, který vznikl v důsledku předchozí novely zákona, kvůli které zákon explicitně nestanovuje povinnost řidiče předložit policistovi ke kontrole průkaz profesní způsobilosti řidiče.
Aby navrhovaná novela nebyla bezzubá, musí mít i patřičné sankce. Z tohoto důvodu návrh zvyšuje horní hranici pokut ve správním řízení pro řidiče, kteří zákon poruší. Nové je to, že se zavádí i sankce pro firmy, provozovatele vozidla, aby nenutily řidiče porušovat zákon.
Nyní předkládaná novela zákona má ambici stát se jakýmsi startérem, tedy prvním či nultým krokem komplexních změn pro převedení části přeprav ze silnice na železnici. Kamionová novela je krokem, který nemůže zůstat osamocený. Otevírá prostor k dalším řešením a vytváří pozitivní tlak na co nejrychlejší zavedení satelitního mýtného a následného zpoplatnění celé silniční sítě. Musí následovat další opatření, jako nalezení spravedlivého a rovného zpoplatnění železničních a silničních dopravních cest, kde železnice je dosud znevýhodněna. Nezbytná je podpora výstavby veřejných logistických center, která umožní část kamionové přepravy dostat na železnice.
Kamionová novela byla do Sněmovny předložena v srpnu 2008 a nabízí poslankyním a poslancům napříč politickým spektrem, aby dostáli svým předvolebním slibům nebo alespoň tímto zákonem nastartovali slibované změny v oblasti dopravy. Podporu železnice a přesun zboží ze silnic na koleje slibovali občanům všechny parlamentní politické strany. Není důvod tak ve zbývajícím čase neučinit a přesvědčit občany o schopnosti své sliby plnit. Nyní zde stojím před vámi a žádám vás o vaši pozornost a následný souhlas s propuštěním novely k dalšímu projednání do výboru. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Věře Jakubkové. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení a tím je pan poslanec Lubomír Suk.
Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že má kolegyně Jakubková ve své předkladatelské zprávě přesně objasnila smysl a cíle předkládané novely, spokojím se pouze s konstatováním, že stanovisko vlády k této novele je zamítavé a zrovna tak k této předloze má poměrně jasné výhrady sněmovní legislativa. K dalšímu se vyjádřím v rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji panu zpravodaji Lubomíru Sukovi. Otevírám rozpravu. Hlásil se pan poslanec František Laudát, takže vystoupí jako první, pak pan poslanec zpravodaj, pak pan poslanec Jičínský.
Poslanec František Laudát: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já asi neudělám to, že bych navrhoval tento legislativní pokus zamítnout, nicméně se nedomnívám, že to je řešení. Některé země okolní přistoupily k restrikci nákladní dopravy z čirého zoufalství, ale domnívám se, že tento přístup není řešením.
Česká infrastruktura není ve stavu, že by mohla železniční infrastruktura významnou část nákladní automobilové přepravy převzít na železnice. Jestliže nějak významně rozšíříme časové úseky zákazu jízd kamionů, tak si přidejme možná, nevím, jednotky, desítky mrtvých, které přibudou, protože jak známo, veškerá automobilová doprava se chová přesně stejně jako voda: jestliže ji někde zadržíte, s o to větší dravostí potom se bude procpávat, protože zboží přes naše území i v rámci naší republiky bude plynout, ať se nám to líbí, nebo nelíbí.
Takže já se domnívám, že cílem je řekněme harmonický rozvoj a hlavně rychlá dostavba klíčových kapacitních silničních tahů a zásadní modernizace a zkapacitnění železniční infrastruktury. Bohužel v prvém případě stavíme pomalu a draze. Pokud se týká železniční infrastruktury, tam si myslím, že by mělo dojít k zásadnímu přehodnocení priorit, co jsou a nejsou priority na železnici, aby kapacita skutečně narostla. Nevím o tom, že by se dělaly třeba odstavné koleje a podobně, tak aby se mohla na železnici vejít větší nákladní přeprava a přitom nelimitovala dopravu osobní.
Takže já se nedomnívám, že to, co tady paní kolegyně Jakubková předkládá v tuto chvíli a v současné situaci naší republiky, je řešení, které je výhledové.
Ztotožňuji se s ní v tom... A vůbec, tyto pokusy by nemusely být vůbec. V případě, že by bývala byla Česká republika přistoupila k satelitnímu způsobu mýtného, pak by samozřejmě šlo už celkem dneska hravě tam nahrát celou silniční síť od dálnic až po silnice třetích tříd, skutečně bez jediných, nebo téměř jediných šraněk a měřicích bodů, až na některé ověřovací body, tak jak je to na území Německa, a prostou tarifikací časů a míst by se dalo dosáhnout skutečně racionální dopravní politiky. Bohužel se tak nestalo, ale myslím si, že už je to stejně hudba velice blízké budoucnosti, aspoň doufám.
Děkuji vám. ***