(15.40 hodin)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Žádné návrhy na vrácení předloženého návrhu k dopracování nezazněly, ani návrh na zamítnutí. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh neregistruji. Před hlasováním vás odhlásím. Poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Přistoupíme k hlasování o tom, kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 37 z přihlášených 86 poslankyň a poslanců pro návrh 83, proti nula. Konstatuji, že jsme přikázali návrh k projednání rozpočtovému výboru.
Končím prvé čtení tohoto vládního návrhu a přistoupíme k dalšímu bodu. Je jím
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Současně musím upozornit na veto klubu ČSSD.
Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl ministr financí Eduard Janota. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, touto novelou je do zákona, našeho zákona, naší legislativy, implementována směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16. prosince 2008, o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice 92/12/EHS.
Česká republika je touto směrnicí přímo vázána a je povinna zajistit její implementaci - zdůrazňuji - v plném rozsahu do národní legislativy, a to s účinností od 1. dubna 2010. Navíc samotná směrnice ukládá přijetí a zveřejnění zákona nejdéle do 1. ledna 2010. To znamená platnost implementace této směrnice do legislativy je 1. ledna 2010. Proto jsem navrhoval, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem souhlas již v prvním čtení.
Stejně jako v předchozím případě, i tato norma tady ve Sněmovně leží poměrně dlouhou dobu. A díky tomu, že se jí nepodařilo zařadit na program jednání, se celý proces implementace protahuje a hrozí tady opravdu nebezpečí z prodlení, resp. nebezpečí sankcí. Pokud nebude novela zákona přijata se stanovenou účinností, dojde k ohrožení obchodu s vybranými výrobky, které jsou zdaňovány spotřební daní - to znamená minerální oleje, líh, víno, pivo, tabák - jak na území České republiky, tak v rámci Evropské unie. V tomto případě nebudou moci být takové výrobky vůbec dopravovány. V současné době, kdy krize dopadá na daňové subjekty, nelze zastavení obchodu s vybranými výrobky připustit a ohrozit tak ekonomickou situaci těchto subjektů ještě nad rámec stávající krize.
Hlavním cílem směrnice je poskytnout právní základ pro fungování elektronického kontrolního systému na intrakomunitární dopravu vybraných výrobků podléhajících spotřební dani, tzv. excise movement and control system. Vzhledem k povaze a dosahu změn týkajících se především dopravy výrobků byla původní směrnice Rady č. 92/12/EHS, o obecné úpravě držení, pohybu a kontrole výrobků podléhajících spotřební dani v zájmu srozumitelnosti nahrazena v celém rozsahu.
Zmíněný systém EMCS vznikl především za účelem boje proti podvodům v oblasti spotřebních daní. Podstatou systému je nahrazení v současné době používaných papírových průvodních dokladů elektronickými průvodními doklady. Tím dojde k zabezpečení lepší kontroly a řízení dopravy vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně v rámci Evropské unie. Struktura a obsah elektronického průvodního dokladu je stanovena v nařízení Evropské komise. Toto nařízení je přímo aplikovatelné.
Kromě navrhovaných změn ustanovení o dopravě bylo potřeba také učinit další změny. Například se jedná o aktualizaci používaných pojmů a definic a zrušení irelevantních ustanovení v souvislosti s nahrazením směrnice 92/12/EHS. Dále návrh novely zahrnuje změny jednotlivých ustanovení u spotřební daně z piva, které zohledňují skutečnost, že v technologii výroby piva jsou v praxi ve stále větší míře využívány i takové dílčí technologické principy, které současné znění zákona zcela přesně nepostihuje.
Dámy a pánové, znovu na vás apeluji, aby byla novela přijata již v prvním čtení s ohledem na tvrdé ekonomické dopady, a to nejen v naší ekonomice, ale i na problémy v komunikaci se zeměmi Evropské unie. Tyto problémy jen prohloubí naše krizové problémy v zmíněné oblasti. Chci vás ujistit, že všechny země Evropské unie už tuto normu mají schválenu ve svých parlamentech. Chci vás ujistit, že se jedná o významnou změnu, která potřebuje určitý čas na nastavení systému a která má zcela bezpochyby své významné kontrolní funkce. Proto ještě jednou apeluji na to, aby tato změna byla schválena v rámci prvního čtení. Děkuji vám.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji vám, pane ministře. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Braný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Braný: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, jak už zde pan ministr uvedl, jde o další, již nevím kolikátou novelu zákona o spotřební dani. Tentokrát jde víceméně jenom o technickou změnu, kterou zde, myslím, vcelku vystihl a charakterizoval pan ministr financí, takže se k tomu dál nebudu vracet.
To, co bych chtěl ocenit, je, že vládou navrhované změny jsou asi rozumné. Za určité a jistě dobré novum považuji, že to byly návrhy úprav tohoto zákona v oblasti fungování elektronického kontrolního systému na intrakomunitární dopravu výrobků podléhajících spotřební dani. Byly zaslány pro informaci a k možnému vyjádření dotčeným subjektům, tedy některým firmám a hlavně podnikatelským asociacím či sdružením, jejichž vyjádření nám potom poskytuje dobré vodítko pro posouzení těchto návrhů. Také další navrhované změny, mám teď na mysli změny jednotlivých ustanovení u spotřební daně z piva, vycházejí z již dnes uplatňované praxe.
Potud tedy zatím jde o novelu, která je technickou novelou. Samozřejmě rád bych viděl při novelizaci daně spotřební, aby se materie rozdělila, jak už jsem doporučoval vládě, alespoň na tři oblasti podle komodit. To je ale zatím hudba budoucnosti.
Jsem obecně odpůrcem projednávání podle § 90, ve zrychlené podobě, ale zde si myslím, tak jak řekl pan ministr, že zejména základní cíl této novely je zabránit daňovým únikům tak, abychom k 1. dubnu příštího roku byli schopni tyto věci naplnit. A proto trošičku - samozřejmě ctím právo klubu - se zarážím nad vetem, protože přece jenom si myslím, že zde, v té technické části, toho moc nevymyslíme. A je to věc, která se musí převzít se vším všudy, aby fungoval systém elektronické kontroly. Zjednodušeně řečeno. Ano, rozumím tomu, bude-li naše iniciativa směřovat do zákona jako takového, pak se mohou odehrávat samozřejmě další pozměňovací návrhy. Já si takové ambice činit nebudu, a to s celou vážností toho, že zejména teď jde o krok, kterým bychom zabránili dalším možným daňovým únikům.
Děkuji za pozornost. ***