(15.30 hodin)
(pokračuje Vlček)

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale současně upozorňuji na to, že bylo podáno veto poslaneckého klubu ČSSD.

Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl ministr financí pan Eduard Janota. Prosím, pane ministře, máte slovo. (V sále je velký hluk.)

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych uvedl v prvém čtení vládní návrh zákona, kterým se novelizuje zákon o dani z přidané hodnoty.

Tento návrh se předkládá z důvodu povinnosti členských států Evropské unie transponovat do národní legislativy především směrnice Rady týkající se místa plnění při poskytování služeb, vrácení daně osobám z členských států, jak českým plátcům daně, tak osobám registrovaným k dani v jiných členských státech, a s tím souvisí i předkládaní souhrnných hlášení o dodání zboží a poskytnutí některých služeb do jiných členských států.

Za prvé. Směrnice Rady 2008/8/ES ze dne 12. února 2008, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, se týká změn u místa plnění při poskytnutí služby. Místo plnění určuje především, kde, ve kterém členském státě, vznikla povinnost přiznat daň za poskytnutou službu a také která osoba má tuto povinnost. Výchozí změnou je nové základní pravidlo pro určení místa plnění u služeb poskytovaných osobám povinným k dani z jiných členských států, podle kterého se místo plnění přesouvá do státu, kde má příjemce služby sídlo, místo podnikání, případně provozovnu, které se služba poskytuje. U těchto služeb se uplatní mechanismus, kdy je povinnost přiznat a zaplatit daň přenesena na příjemce služeb. Poskytovatelé těchto služeb budou nově povinni vykazovat tyto služby v souhrnném hlášení. I nadále se budou u některých druhů služeb uplatňovat výjimky ze základních pravidel, a to převážně v případech, které korespondují se zásadou zdanění ve státě spotřeby.

Dále se upravuje, respektive projednává změna směrnice Rady 2008/9/ES o vrácení daně z přidané hodnoty osobám registrovaným k dani z přidané hodnoty v členských státech. Změny spočívají především v podávání a vyřizování žádosti elektronickou cestou. Žadatel bude podávat žádost o vrácení daně prostřednictvím elektronického portálu spravovaného daňovou administrativou v členském státě, ve kterém je registrován k dani. Žádost, která bude splňovat předepsané náležitosti, se elektronickou cestou postoupí k vyřízení členskému státu vrácení daně, kterého se žádost týká. Směrnice dále zkracuje lhůty pro vyřizování žádosti a stanoví sankce za jejich nedodržení.

Za třetí. Součástí návrhu zákona je také transpozice směrnice Rady 2008/117/ES, kterou se stanovuje povinnost plátce podat souhrnné hlášení, pokud poskytl služby s místem plnění v jiném členském státě, u nichž je povinen přiznat a zaplatit daň příjemce služby. Za účelem boje proti daňovým únikům spojeným s plněním uvnitř Společenství dochází dále ke změnám období pro uvádění uskutečněných dodání zboží nebo poskytnutí služeb uvnitř Společenství. Pokud jde o dopad novely u místa plnění a při vrácení daně zejména na příjmy veřejných rozpočtů a na výdaje podnikatelské sféry, změny jsou převážně metodického charakteru a nepředpokládá se žádný významný dopad na příjmy veřejných rozpočtů.

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych zdůraznit důležitost přijetí této novely, protože členské státy Evropské unie mají povinnost, to bych chtěl zdůraznit, transponovat výše uvedené směrnice do svého právního řádu k datu 1. 1. 2010, a proto je navržena i stejná účinnost tohoto zákona. V případě, že by nebyla transpozice těchto směrnic do českého zákona o dani z přidané hodnoty k tomuto datu provedena, hrozí jednak sankce ze strany Evropské komise, ale především komplikace při uplatnění daně v praxi. Zejména se jedná o poskytování služeb, kdy by v případě, že Česká republika nebude spolu s ostatními státy postupovat jednotně podle nových pravidel, mohlo dojít buď k nezdanění služeb, nebo naopak ke dvojímu zdanění. Pochopitelně by vznikly i problémy při předkládání souhrnných hlášení, která slouží ke kontrole přiznání daně, pokud by Česká republika nepostupovala shodně s ostatními státy. Dále hrozí problémy při vrácení daně osobám povinným k dani z jiných členských států, protože nový systém založený na elektronické komunikaci vyžaduje opět jednotný přístup. Chtěl bych proto zdůraznit, že je nutné učinit vše pro projednání a schválení této novely k 1. 1. 2010, a proto je také v návrhu usnesení vlády uveden návrh projednat a schválit návrh zákona v Poslanecké sněmovně v rámci prvního čtení. Chtěl bych říct, že je to zejména z důvodu, aby se subjekty mohly připravit na nový systém a aby tento nový systém byl plně funkční od 1. ledna příštího roku. Doufám, že pochopíte tuto situaci a pomůžete tento zákon schválit.

Proč ho předkládám až dnes? Po dva poslední bloky jednání ve Sněmovně se mi nepodařilo dostat tento bod na jednání Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Svoboda. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, já budu velmi stručný. Právě proto, že jsem si všiml, že úvodní slova pana ministra jste příliš nevnímali s náležitou pozorností, tak nemá smysl tento čas prodlužovat, protože je potřeba si říci jednu věc, a to že tento tisk je velmi, velmi důležitý, protože přenáší nová rozhodnutí několika rozhodnutí a evropských směrnic, které vznikly na půdě Evropského parlamentu a v Komisi a samozřejmě se velmi dotknou nejen zákona o dani z přidané hodnoty, ale samozřejmě i zákonů souvisejících.

Chci dále říci, že tento zákon jsem vlastně doputoval 13. července a reaguje na poslední technickou novelu, která vznikla jako výsledek směrnice Rady 47/2009/ES z 5. května, to znamená, že je to sladění českého práva v této oblasti s evropským.

Já jsem jenom rád, že tady vzniklo veto proti zrychlenému projednávání, protože se jedná o velmi složitou novelu a budu jenom rád, když bude velmi důkladně projednána ve výborech. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám zatím žádnou přihlášku. Táži se, jestli se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Protože bylo vzneseno veto, tak přistoupíme k tomu, že může vystoupit předkladatel se závěrečným slovem a zpravodaj. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedo, dámy a pánové, já jenom chci říci, že se jedná o povinnost plně transponovat bezezbytku směrnici, čili nechci nic namítat proti možnosti projednávání ve výborech, ale jakákoliv změna v podstatě faktická, legislativní, technická, metodická je v této směrnici nemožná. Takže znovu apeluji na zvážení toho, jestli jsme si jisti, že směrnici včas schválíme. Ale co je včas? Jisté je, že musí platit a být účinná od 1. ledna příštího roku. Pakliže budeme zkracovat období nebo protahovat období, pokud směrnice bude ve Sněmovně, tak jenom ztížíme podmínky pro ty, pro které je bytostně nutná a kterých se týká. Ještě jednou apeluji prostě na tento fakt.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Zeptám se pana zpravodaje, jestli chce využít závěrečného slova. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo. Já nerad dělám prudiče nebo ztěžovatele dané situace, nicméně se přiznám, že zvýším vždycky svoji vlastní pozornost v okamžiku, kdy mi někdo říká, že musím bezezbytku respektovat normu, která přichází. Takže o to raději se jí budu věnovat a o to důkladněji si ji bude předčítat a budu žádat své odborné okolí o to, aby mi k tomu udělali expertizy. Takže se jedině přimlouvám za to, že máme čas na projednání ve výborech. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP