(16.20 hodin)
(pokračuje Jurásková)

Co se týče distribuce očkovacích látek, není jich málo. Česká republika má pro všechny své obyvatele očkovací látky zajištěny. Nejedná se o jednu očkovací látku, jedná se téměř o dvacet typů očkovacích látek a distribuce je zajištěna způsobem, který zajišťuje on-line dovoz, to znamená že každý praktický lékař dostává až do své ordinace očkovací látku. Připouštím, že mohou na území České republiky nastat - jsme na začátku - nějaké drobné distribuční problémy, a slíbila jsem panu poslanci Hovorkovi, že to prověřím. Nicméně považuji ten systém za velmi efektivní a do budoucna životaschopný. Součástí té smlouvy je totiž také to, že tito distributoři nebudou spojovat aktivity v rámci distribuce se svou obchodní činností.

Co se týče očkování proti pneumokoku, velmi ráda bych jej Poslanecké sněmovně předložila, ale Poslanecká sněmovna za dobu mého úřadu vůbec zákon č. 258, který se veřejnou hygienickou službou, resp. i o očkováním zabývá, vůbec neotevřela a zůstal pod stolem, takže já jsem bohužel tu příležitost neměla.

Děkuji. (Potlesk zprava.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí pan poslanec Boris Šťastný. Další přihlášky nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Boris Šťastný: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, já jsem původně nechtěl vystupovat, protože si myslím, že argumentů, proč zachovat systém regulačních poplatků, tady zaznělo za uplynulé období již mnoho.

Na úvod mi dovolte, abych prostřednictvím předsedajícího doporučil panu poslanci Rathovi, v případě že má nějaké pochybnosti týkající se distribuce vakcín v České republiky, aby tak, jako má tu možnost každý občan, postupoval zcela standardním způsobem a obrátil se na příslušné orgány, konkrétně např. na Nejvyšší kontrolní úřad apod. Zatím tak neučinil, což ve mně vzbuzuje jisté pochybnosti, že jde pouze o politický boj před blížícími se volbami tady ve Sněmovně.

Co se týče pneumokokové vakcíny, už předchozí vlády měly možnost tato očkování zavést a zajistit jejich úhradu ze systému veřejného zdravotního pojištění. Bylo to i ministerstvo řízené panem doktorem Rathem, a neučinilo to. My jsme se pokoušeli, nebo tato vláda se pokoušela tento návrh dostat do několika návrhů zákonů, bohužel ani jeden z těch návrhů zákonů neměl šanci díky rozložení sil ve Sněmovně potřebnou většinu.

Naprostá lež je tvrzení, že regulační poplatky nepřinesly žádný efekt, žádný regulační efekt pro české zdravotnictví. Já možná nejsem tak dobrým politickým argumentátorem, ale vždy se snažím řídit exaktními čísly a exaktními fakty. Mnohokrát jsme zde opakovali čísla, která jsou zcela jasná, která odpovídají období roku 2008, který je referenčním obdobím, kdy regulační poplatky začaly platit a fungovaly po celé období. Je evidentní, že o více než 30 % klesl počet položek na receptu, počet balení vydaných o 21 %, počet receptů téměř o 28 %. To všechno jsou přece jasná čísla, není možné tady tvrdit, že nedošlo v lékové politice k žádným úsporám.

Také je zcela jasná lež, že neměl systém regulačních poplatků žádné reálné dopady do systému zdravotnictví. Například prostředky za ušetřené levné léky umožnily zdravotním pojišťovnám přesunout výdaje na léčbu těžce nemocným. Je evidentní, že v loňském roce bylo na závažné nemoci zejména onkologického typu léčeno o 40 % více pacientů než v roce 2007, a to především v centrech specializované péče. Za první rok fungování přinesly poplatky, jak jsme již mnohokrát zde říkali a notoricky to musíme opakovat, 10 mld. korun do systému, a to 5 mld. na úsporách a 5 mld. na dalších zdrojích. Došlo ke zvýšení počtu operačních zákroků například s dlouhými čekacími dobami. Všeobecná zdravotní pojišťovna nasmlouvala v roce 2008 o 35 %, to je 7350 operací více kyčelních kloubů a kolenních náhrad než v roce 2007. Jednoduchý příklad. U všech pojišťoven dohromady je to o více než 10 %. To všechno jsou důsledky regulačních poplatků, které byly zavedeny.

K pozměňujícímu návrhu ze Senátu. Co k tomu říci? O pneumokokových vakcínách jsme tady hovořili. O návrhu Senátu plošně snížit úhradu a regulaci cen všech léků o 5 %. Nutno dodat, že by to přineslo jasné úspory v systému zdravotního pojištění v době krize. Argumenty, že by došlo k skokovému navýšení doplatků za léky jsou pravdivé pouze zčásti. K určitému navýšení by došlo pouze po velmi krátké období, kdy by se to týkalo léků, které jsou k dispozici u distributorů a v lékárnách. Po jejich vyprodání, což lze očekávat přibližně po jednom až dvou měsících, by došlo k plošnému celorepublikovému snížení všech cen léčiv o 5 %.

Já proto doporučuji Sněmovně, aby hlasovala pro senátní pozměňující návrh, a samozřejmě předpokládám, že návrhy, které směřují ke zrušení nebo výraznému omezení regulačních poplatků, budou touto Sněmovnou odmítnuty. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Soňa Marková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo. Já bych měla jen dvě poznámky. Nejdříve k paní ministryni a jejímu tvrzení o tom, že jsme my zavinili to, že očkování proti pneumokokům nebylo schváleno. Chtěla bych jí připomenout, že poprvé se to dostalo do zákonů, které předložil ještě pan ministr Julínek, to byla ta jeho kontroverzní zdravotnická reforma, která byla odmítnuta, a dále potom se ministerstvo pokoušelo vždy propašovat tento návrh zase do různých kontroverzních návrhů, které byly všeobecně nepřijatelné. Já jsem hovořila o samostatné novele nebo o podzákonné normě, která je také možná. To za prvé.

Za druhé panu kolegovi Šťastnému prostřednictvím předsedajícího: Pět miliard skutečně prokazatelných výběrů za poplatky minus 9 miliard za zastropování nejbohatších příjmů nad 80 tisíc měsíčně. Takže pane kolego, myslím si, že tato čísla nebyla úplně fér. Děkuji. (Potlesk zleva.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Další přihlášky nemám, proto rozpravu končím. Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. - Mezitím prohlásím hlasování pořadové číslo 163 za zmatečné.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 735/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 735/5."

Zagonguji a zahájím hlasování. (Ozývá se žádost o odhlášení.) Ano, takže hlasování pořadové číslo 164 prohlašuji za zmatečné, ukončím, vynuluji, odhlásím vás a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami...

Kvorum se ustálilo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP