(15.30 hodin)
(pokračuje Hovorka)
Členové senátního výboru pro zdravotnictví a sociální politiku obdrželi pozměňovací návrh z ministerstva ráno těsně před jednáním výboru, a přestože dvacet stran textu pozměňovacího návrhu evidentně ani neměli možnost přečíst, tento návrh schválili. Přestože pan senátor Janeček předložil pozměňovací návrh obsahující zákaz provázanosti zdravotních pojišťoven a zdravotnických zařízení a zákaz střetu zájmů členů statutárních orgánů pojišťoven, plénem Senátu nakonec schválilo pozměňovací návrh výboru. (V sále je trvalý hluk.)
Senátní návrh obsahuje řadu ustanovení, která byla původně připravena jako tzv. protikrizová opatření ve zdravotních pojišťovnách. Ve své podstatě však senátní verze vymazává původní záměr naší novely, když v § 6 opět povoluje slučování zdravotních pojišťoven bez výjimky a omezení. Navíc pouze uvádí, že ke sloučení vyžaduje povolení Úřadu pro hospodářskou soutěž, což ostatně platí už dnes, i když to není v zákoně přímo uvedeno a Úřad pro hospodářskou soutěž v daném případě nekoná svoje povinnosti. Neobsahuje ustanovení, u kterých členů -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, promiňte, já vás přeruším a poprosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili a poslouchali vaše vyjádření. Prosím, pokračujte.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Neobsahuje ustanovení, u kterých členů statutárních orgánů vzniká pochybnost o střetu zájmů. Neobsahuje ustanovení, že pojišťovna nesmí zřizovat a provozovat zdravotnická zařízení ani nesmí být osobou ovládající ani ovládanou ve vzájemném vztahu pojišťovna - zdravotnické zařízení, ani že nesmí tvořit se zdravotnickým zařízením koncern a neobsahuje jednoznačný zákaz podnikání s prostředky veřejného zdravotního pojištění. V bodu 27 je uvedeno, že při slučování zdravotních pojišťoven končí správní rady té pojišťovny, která pohlcuje zanikající pojišťovnu. V bodech 30 a 33 je definice, která nestanoví, že smlouvu o úvěru nebo o půjčce může zdravotní pojišťovna uzavřít pouze jako dlužník, a dle našeho právního názoru tak obsahuje možnost pojišťovnám půjčovat peníze. Podle našeho názoru senátní verze umožňuje Ministerstvu zdravotnictví odejmout pojišťovně licenci i bez zavedení nucené správy.
Krátce po schválení senátního pozměňovacího návrhu už 31. 7. paní ministryně zdravotnictví podepsala rozhodnutí o povolení sloučení Hutnické zaměstnanecké pojišťovny, již dříve sloučené se zdravotní pojišťovnou Agel, s Českou národní zdravotní pojišťovnou. Až dosud tak z původně malé zdravotní pojišťovny o 60 000 pojištěncích vznikla pojišťovna s počtem pojištěnců 730 000 a obratem kolem 15 mld. korun, která je neformálně provázána se zdravotnickými zařízeními koncernu Agel. Podle původního návrhu tato fúze nebyla poslední.
Znovu uvádím, že na sloučení zdravotních pojišťoven není právní nárok. Na to máme právní posudek. Jedná se o zřetelný úmysl využít právní mezery v zákonech a darovat několik pojišťoven určitému podnikatelskému subjektu. Podle zprávy paní senátorky Palečkové - cituji - má senátní úprava bránit tomu, aby pojišťovny uzavíraly exkluzivní smlouvy s vybranými poskytovateli zdravotní péče bez ohledu na zájmy pojištěnců. Vždy údajně musejí být dodrženy zákonné podmínky hospodářské soutěže. Současně umožňuje, aby fúzí vzniklá pojišťovna s větším počtem pojištěnců byla odolnější vůči finanční krizi, protože si rizika, jako je mimořádně nákladná péče, epidemie nebo významný pokles plateb pojistného, může lépe rozložit. Spolu s prohloubením dozoru státu se údajně jedná o preventivní opatření, které by mělo předejít nucené správě a likvidaci pojišťovny, které negativně dopadají především na pojištěnce, ale destabilizují celý systém zdravotního pojištění.
Já si dovolím tvrdit, že toto tvrzení je holý nesmysl, protože senátní úprava nijak efektivně nebrání exkluzivním smlouvám s vybranými zdravotnickými zařízeními, naopak zakládá obrovský precedens v našem systému veřejného zdravotního pojištění, protože samo ministerstvo povolilo sloučení několika pojišťoven, které jsou nyní prostřednictvím ovládajících a ovládaných osob propojeny s třiceti zdravotnickými zařízeními včetně deseti nemocnic. Vzniká tak naprosto nerovné postavení ostatních zdravotních pojišťoven, které nesmějí zřizovat vlastní zdravotnická zařízení, oproti tomuto novému subjektu, který se má nazývat Průmyslová pojišťovna. Ještě nerovnější podmínky pak vznikají mezi zdravotními zařízeními, protože je nad slunce jasnější, že zdravotnická zařízení propojená s pojišťovnou budou mít zcela výsadní postavení oproti ostatním zdravotnickým zařízením.
Stejně tak slučování pojišťoven není žádné protikrizové opatření, které by mělo předejít nucené správě a likvidaci pojišťovny, protože ani jedna z těchto slučovaných pojišťoven neměla vážné finanční problémy a jednalo se o finančně zdravé zdravotní pojišťovny, o které si zkrátka požádala jedna finanční skupina, a Ministerstvo zdravotnictví jí vyhovělo. Pojištěnců obou pojišťoven se na jejich názor nikdo neptal. Bývalý pan ministr Julínek ještě v roce 2006 vydal vyhlášku 579 z roku 2006, která je ušita na míru velkým zaměstnavatelům a umožňuje jim prakticky určit, kdo vzejde z voleb jako člen správní či dozorčí rady, pokud se jedná o třetinu správní rady a dozorčí rady za zaměstnance. Oprávněně si dovoluji tvrdit, že právě tyto účelové fúze destabilizují celý systém veřejného zdravotního pojištění, protože budou ze systému vysávat peníze.
Vážení kolegové, pokud se nezastaví toto účelové slučování zdravotních pojišťoven a jejich propojování se zdravotnickými zařízeními, pak si dovoluji tvrdit, že žádný regulační úřad ani žádný zákon proti významné tržní síle ve zdravotnictví nebo jiný už nebude schopen uregulovat výdaje našeho systému veřejného zdravotního pojištění. Proto si vás, vážené kolegyně a vážení kolegové, velmi naléhavě dovoluji požádat o podporu zákona ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Chce se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajka výboru pro zdravotnictví paní poslankyně Jiřina Fialová? Ano, chce. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. (Trvalý silný hluk v sále.)
Poslankyně Jiřina Fialová: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové. Častokrát jsme byli kritizováni Senátem, že dáváme k jednomu návrhu zákona další přílepek. Zde to provedli sami senátoři. Jak už název říká: návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů. Senát k tomu připojil novelu zákona č. 551/1991, o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky. Jak je v Senátu zvykem, oni nám něco přislíbí, něco překryjí - a vyjde z toho úplně něco jiného, než co byl původní návrh zákona, který řešil účelové fúzování, upřesňoval podmínky zrušení, sloučení nebo splynutí zdravotních pojišťoven a podmínky pro výkon funkce ředitele, člena dozorčí a správní rady.
Obsáhlá novela, kterou nám Senát předložil, si určitě zaslouží samostatné projednávání -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Paní poslankyně, promiňte, já vás přeruším. Požádám kolegyně a kolegy, aby se ztišili, protože hluk už je skutečně velký. Prosím, můžete pokračovat.
Poslankyně Jiřina Fialová: Předložená novela, kterou nám předkládá Senát, si určitě zaslouží podrobné projednávání zde v Poslanecké sněmovně, a proto by ji Senát měl předložit zvlášť. Z uvedených důvodů nedoporučuji podporovat Senátem předloženou novelu zákona, tisk 684, ale naopak podporuji Sněmovnou schválený návrh zákona č. 684 poslanců Hovorky, Carbola a tuším Zubové. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji paní poslankyni. Otevírám rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí senátorka Alena Palečková. Dále nemám žádnou písemnou a ani přihlášku z místa. Prosím, paní senátorko, máte slovo. ***