(16.50 hodin)
(pokračuje Šojdrová)

Začátky reformy maturity se datují do roku 1992, kdy se na doporučení examinátorů začala připravovat reforma maturity. V roce 1997 až 2000 proběhlo ověřování v takzvané Sondě maturant, která stála desítky milionů korun. Nová maturita se měla stát součástí nového školského zákona, který byl předložen v roce 2002, který se nepodařilo schválit, a právě jedním z kritických bodů byla nová státní maturita. Zákon s novou maturitou se podařilo prosadit až paní ministryni Petře Buzkové v roce 2004 s tím, že maturanti měli maturovat v roce 2008, tedy devět let poté, co byla maturita ověřována. V roce 2007 byl projekt státní maturity opět zpochybněn a novelou odložen až na rok 2009 a 2010. Připomněla bych, že o dva roky později, tedy dnes, se nacházíme ve stejné situaci. Projednáváme variantu tisku 896, který navrhuje odložit o jeden rok, přičemž v Poslanecké sněmovně leží i jiná varianta tisku 870, který navrhuje odklad o dva roky.

Musím si položit řečnickou otázku, co se to děje v našem vzdělávacím systému. Na potřebě takzvané státní maturity se shodují všichni, všichni, kterým jde o kvalitu vzdělávání. Vycházím z jednoduché úvahy. I ti největší kritikové přípravy na novou státní maturitu si nedovolili celé ustanovení o státní maturitě vypustit. Všichni říkají ano, ale později.

Jaký je tedy smysl nové státní maturity? Studenti se mě ptají, co jim nová státní maturita přinese. Pro všechny studenty znamená ověření v konkurenci s jinými studenty. Je to srovnání s výkonem studentů v celé České republice, a tedy ověření dostupného kvalitního vzdělání pro každého studenta. To je důležité pro mě jako studenta. Na to odpovídám, na tuto otázku, kterou mi studenti takto kladou. Pro všechny studenty, pro všechny maturanty by to měla být vstupenka na vysokou školu. Zcela jistě se to nepodaří v prvním roce, kdy bude maturita zavedena, ale jsem přesvědčena o tom, že vysoké školy jsou připraveny akceptovat výsledky maturit. Bude to pro ně praktičtější a levnější, než aby samy vyvíjely či kupovaly testy a vyhodnocovaly je. To je úkol pro ministerstvo, aby s vysokými školami jednalo a tento přístup vysokých škol zajistilo. Pokud vím, tak zástupci vysokých škol se přípravy státní maturity účastní a svoji připravenost akceptovat výsledky státní maturity deklarovali.

Ještě bych upozornila, že pro 80 % studentů to bude znamenat maturitu z cizího jazyka, což zatím nemusí maturovat, tedy většina našich maturantů nematuruje z cizího jazyka, a přitom maturant bez cizího jazyka nemá šanci na vysoké škole a má hendikep i v běžném životě. Maturita tedy má a bude mít zásadní smysl především pro samotné studenty a pro jejich životní kariéru. Jako druhotný a doprovodný má státní maturita vliv na existenci samotných škol, které budou umět žáky připravit, anebo nebudou umět žáky připravit. Rovněž se ukáže, že někteří žáci prostě mají jít třeba raději do učení na řemeslo, protože mají šikovné ruce a umějí pracovat a nemají talent na studium. I tuto roli musí maturita plnit jako kritérium výstupu. (V sále je velký hluk.)

A konečně třetí systémovou roli by měla plnit maturita jako svorník v systému decentralizovaného školství. Zkrátka státní maturita bude tím, co obsahově spojí všechny maturitní obory bez ohledu na zřizovatele.

Já se omlouvám kolegům, které to možná nezajímá, tyto argumenty, ale ujišťuji je, že v diskusích se studenty a učiteli budou těmto otázkám vystaveni. K čemu nám vlastně tato nová státní maturita bude?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní kolegyně, já vás přeruším a pokusím se zjednat trochu klidu. Požádal bych kolegy a kolegyně, jestli by případné hovory o jiném tématu přenesli do předsálí a jednotlivé řečníky, kterých je v tuto chvíli přihlášeno pět, nechali v klidu diskutovat na toto téma, která jistě zajímá nejen ostatní, kteří nehovoří, ale i velkou část studentské a učitelské veřejnosti. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Ještě musím připomenout, že jsme skutečně jedinou zemí v našem okolí, která státní maturitu nemá, a to jsme s její přípravou začali mezi prvními. Bohužel předběhlo nás Slovensko, Polsko i Maďarsko. Pochybnosti o připravenosti nové maturity nejsou vinou škol a žáků. Je to vinou neschopné politické reprezentace. Za uplynulé čtyři roky se na postu ministra školství vystřídalo pět ministrů a ministryň. Centrum, které za maturitu zodpovídá, řídili tři ředitelé. Při této fluktuaci nemůže být výsledek jiný než určitá nejistota z připravenosti. Té využívají ti, kteří si novou maturitu nepřejí, a to z různých důvodů. V každém případě jdou proti zájmům samotných žáků a šlapou po jejich budoucnosti.

Vnímám pochybnosti o připravenosti nové maturity, protože se zúčastňuji desítek besed, naslouchám učitelům i studentům. Vím, že je třeba ještě odpracovat hodně práce pro to, aby nová maturita byla akceptována a pochopena. Děkuji paní ministryni školství, která zde řadu informací uvedla.

Z důvodů, které jsem výše uvedla, nebudu hlasovat pro odložení maturity. Jsem přesvědčena, že ji můžeme zvládnout. Dnes je na postu ministryně školství zkušená manažerka, která si umí poradit. Jsem přesvědčena o tom, že dokáže připravit vyhlášku, generální zkoušku i maturitu úspěšně. Ale víme všichni, že bez naší podpory a důvěry to prostě nedokáže.

Obracím se teď na ty, kteří jste dali důvěru této vládě, abyste nemátli voliče. Dali jste jí důvěru, nebo ne? Od počátku jsem upozorňovala na to, že nová maturita je velký úkol, zodpovědnost pro všechny, kteří ovlivňují její průběh. Dělala jsem proto všechno, abych i přes personální změny pomáhala tlačit novou maturitu kupředu. Obávám se, že někteří ji táhli zpět.

My si musíme prostě umět vybrat, co chceme pro naše děti, zda kvalitní maturitu, anebo je nám milejší populární gesto v předvolební kampani. To je také důvod, proč nebudu podporovat a nenavrhuji veto pro zkrácené projednání tohoto návrhu zákona. Zkrátka nebudu procedurální obstrukcí bránit tomu, aby se Poslanecká sněmovna vyjádřila dnes a tady. Nepřeji si, aby se i nadále žáci a maturanti stávali rukojmím volební kampaně. Velmi si přeji, aby Ministerstvo školství bylo i po volbách v rukou zkušeného ministra, či ministryně, který úspěšně maturitu zvládne.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Michaele Šojdrové. Slova se ujme pan poslanec Ondřej Liška. Připraví se paní poslankyně Zelenková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Liška: Děkuji. Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, předmětem tohoto bodu není přesvědčování se o tom, jestli státní maturitní zkoušku ano, či ne. Myslím si, že tuhle debatu už máme za sebou a Sněmovna vyjádřila v minulých hlasováních celkem jednoznačně to, že státní maturitní zkouška, která bude bezpečná a užitečná, je jednoznačně prospěšná pro náš vzdělávací systém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP