(16.40 hodin)
(pokračuje Kopicová)

To jsou také hlavní cíle, z nichž vycházela reforma, která v současnosti probíhá na úrovni základních a středních škol. Je ale naše školství kvalitní? Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět, neboť ani já jako osoba zodpovědná za řízení resortu školství nemám k dispozici adekvátní údaje. Na jedné straně víme, že do tohoto odvětví každoročně přichází přes 130 miliard korun ze státního rozpočtu, na straně druhé dostávám množství různých podrobných dat, jejichž výkladem však nelze posoudit, zda jsou dané prostředky vynaloženy efektivně a směrem k podpoře výše zmíněné kvality ve vzdělávání. Rovněž se nic nedozvíme o skutečně dosažené úrovni požadovaných znalostí a dovedností každého jednotlivého žáka.

Maturitní vysvědčení neuvádí objektivizované výsledky studia, vztažené například k celému populačnímu ročníku, ale jen relativizované hodnoty z pohledu každé jednotlivé školy. Není divu, že ani vysoké školy, jak bylo ostatně řečeno, ani zaměstnavatelé v současnosti nepřikládají maturitnímu vysvědčení váhu a nutí zájemce do dalších zkoušek, případně do dalšího vzdělávání.

Nepoměr mezi vysokou autonomií našich škol na straně jedné a nízkou mírou odpovědnosti za výsledky vzdělávání na straně druhé je patrný i v rámci četných mezinárodních srovnání. Již od poloviny devadesátých let dostáváme prostřednictvím rozličných studií, mimo jiné OECD, doporučení, abychom ruku v ruce s uvolněním striktních vzdělávacích cest a zmírněním příliš časné specializace zavedli centrálně zadávané zkoušky, které umožní získávat objektivní, srovnatelné a jasné informace o znalostech a dovednostech žáků na výstupu z příslušných stupňů vzdělání. Zkouška na úrovni odpovídající naší maturitě je ve většině evropských zemí zadávána i vyhodnocována externě nebo centrálně, např. Finsko, Polsko nebo Velká Británie. Česká republika je v současnosti jednou ze tří zemí Evropy společně s Řeckem a Lichtenštejnskem, kde jakákoli z forem centralizovaného hodnocení na této úrovni neexistuje.

Všechny tyto poznatky byly akcentovány v Bílé knize vzdělávání, a realizace reformované maturitní zkoušky byla už v roce 2004 zakotvena v novém školském zákoně, s tím, že Ministerstvu školství je zkrátka stanovena povinnost tuto zkoušku připravit a spustit. Požadavek na urychlené zavedení externího hodnocení žáků aspoň v jednom bodě jejich vzdělávací dráhy je s ohledem na desítky miliard korun, které ročně plynou do regionálního školství, více než oprávněný. Uvážíme-li, že v současné době maturuje více než 70 % všech žáků středních škol a společná část maturitní zkoušky, tzv. státní maturita, je ve školském zákoně zakotvena již pátým rokem, je nejvyšší čas se s tímto úkolem vypořádat.

Dámy a pánové, předložený návrh odkladu realizace státní maturity byl odmítán jak Ministerstvem školství, tak také vládou České republiky, neboť musím říci, že mu chybí také silná jednoznačná podpora školské veřejnosti. Jak se nám totiž vyjádřili opakovaně zástupci školských asociací, není odkládání maturity žádoucí. Jeho výsledkem by totiž byla naprostá demotivace učitelů, ředitelů a dalších odborníků zapojených v maturitní přípravě. Těžko by nám znovu uvěřili, že to myslíme s maturitou vážně.

Je navrženo takové logistické řešení, které je založeno na základě zkušeností a přímé spolupráce se zeměmi, kde již externí maturita dnes existuje, Polsko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko. Byl jeden argument, na základě kterého je snaha maturitu odložit. Já slyším, že je nedostatek informací poskytovaných školám, učitelům a v neposlední řadě studentům. Zejména obavám studentů z neznámého vcelku rozumím, nemohu ale souhlasit s některými prohlášeními jejich zástupců. Dovolte mi, abych o některých promluvila.

Předně opakované odvolávání se na nedostatek informaci není podle mého soudu důvodné. Všechny informace o přípravě státní maturity byly a jsou pravidelně a podrobně zveřejňovány na našich webových stránkách a na stránkách Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání, dříve CERMATu. Jsou zveřejňovány ve zpravodajích, jsou zasílány přímo ředitelům škol atd. Také jsem se zúčastnila dvou setkání se studenty, která byla uspořádána na jejich žádost, a na základě závěrů první schůzky v červnu tohoto roku ministerstvo poskytlo studentům, ale i široké veřejnosti informační balíček, který všechny požadované informace obsahuje. Také nesouhlasím, že školy a žáci nevěděli dostatečně včas, že budou konat maturitní zkoušky podle nového schématu. Letošní maturanti nastupovali do škol 1. září 2006, tedy již v době platnosti školského zákona, který takovouto zkoušku od školního roku 2007/2008 nařizoval. Jak známo, v létě roku 2007 přijal Parlament novelu, kterou se spouštění odkládá o dva roky. V žádném případě ale nedává možnost spekulovat o tom, že šlo o návrat k původnímu modelu. Žáci tedy prokazatelně vstupovali do systému, který státní maturitu předepisuje. Ministerstvo dostálo svým povinnostem, zveřejnilo katalogy a spustilo informační portál.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já vás nechci dlouho zdržovat technickými detaily. Dovolte mi tedy ještě jen několik poznámek na konec. Současná Poslanecká sněmovna při hlasování o změně školského zákona na jaře roku 2008, které zakotvilo dnes platný model státní maturity, s tímto konceptem většinově souhlasila. A já musím upozornit, že veškeré potřebné legislativní kroky již byly učiněny a proběhly a že od úterý 1. září tak vstoupila v platnost nejen zmíněná novela školského zákona, ale také prováděcí vyhláška. Navrhované odložení, když bude přijato, způsobí nutnost dalších legislativních úprav, zastavení probíhajících řízení a některých dalších kroků a může pochopitelně způsobit další zpoždění celého projektu. Je nutno počítat také s legislativní prodlevou, která může nastat, než bude případná novela projednána v Senátu a podepsána prezidentem republiky. Tím bychom se ale mohli dostat ke konci kalendářního roku, a tím vlastně ještě řadu měsíců zůstanou žáci maturitních ročníků, jejich rodiče i učitelé, v nejistotě, zda budou opravdu maturovat postaru, nebo ponovu. Je přitom zjevné, že jak CERMAT, tak ředitelé škol jsou vázáni platným zněním školského zákona a dalšími právními předpisy a budou podle nich muset postupovat až do doby, než by vstoupila v platnost připravovaná novela.

Závěrem mého vystoupení mi dovolte konstatovat, že všechny nezbytné procesy, potřebné pro realizaci maturitní zkoušky v roce 2010, mohou být a budou připraveny ze strany ministerstva. Je možné zrealizovat maturitu tak, jak ji nařizuje školský zákon. Odložení by mohlo v konečném důsledku dopadnout na učitele i na všechny žáky, ale já věřím, že zvážíte všechny argumenty na obou stranách a že rozhodnete správně, tak, aby to nepoškodilo naše školství a naše žáky. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni školství Kopicové. Slova se ujme paní poslankyně Michaela Šojdrová a připraví se pan poslanec Ondřej Liška. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, paní ministryně, kdyby mi někdo v roce 2004 řekl, že ještě po pěti letech, v roce 2009, nebude nová státní maturita realitou, tak bych tomu nevěřila. Dnes zde zazněl vážně míněný příslib předkladatele Waltera Bartoše, že tento návrh na odklad je již poslední, že již by se mělo v roce 2010 a 2011 podařit novou státní maturitu zrealizovat. Chtěla bych tomuto příslibu věřit, ale přesto si dovolím zopakovat některá fakta, která bychom měli znát, když budeme dnes o odložení nové maturity hlasovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP