(11.40 hodin)
(pokračuje Doktor)

Na druhou stranu musím jako zpravodaj rozpočtového výboru říci, že v průběhu projednávání tohoto sněmovního tisku musel rozpočtový výbor přijmout některé změny, které se týkají formulací či slovních spojení, které v původním návrhu byly podle mého soudu minimálně neobratné či nešťastné. Tato změna je pak obsažena v usnesení rozpočtového výboru, které vám předložím. Zároveň avizuji předložení ještě jednoho pozměňujícího návrhu, čímž se hlásím do podrobné rozpravy.

Dovolte tedy, abych vás na základě pověření z usnesení rozpočtového výboru z jeho jednání z 29. schůze ze dne 10. září seznámil s návrhem usnesení:

I. Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, schválila s těmito připomínkami:

1. V části první v článku I bod 3 zní: v § 4 odst. 1 se za slova "České národní banky" vkládají slova "pro zavedení jednotné měny euro na území České republiky, pro platební styk".

2. V části druhé v článku II § 37 odst. 2 zní: "Odst. 2. Česká národní banka spolupracuje s Ministerstvem financí na přípravě návrhu zákonných úprav v oblasti finančního trhu, platebního styku, regulace vydávání elektronických peněz, devizového hospodářství a zavedení jednotné měny euro na území České republiky."

Vše.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Děkuji za úvodní slovo a otevírám obecnou rozpravu. Nikdo se nehlásí. Končím ji a otevírám rozpravu podrobnou. Tady tuším mám přihlášku. Kdo se hlásil do podrobné rozpravy? Prosím, pan poslanec Ohlídal byl přihlášený jako první. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který vám byl v tiskové formě předložen na lavice. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně. Ještě pan poslanec Doktor do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Michal Doktor: Dovolte tedy, abych na úvod svého vystoupení požádal pana poslance Ohlídala, jestli by mi svůj pozměňující návrh dal písemně do složky k tomuto sněmovnímu tisku, aby o něm mohlo být potom hlasováno. Děkuji.

Dovolte, abych předložil pozměňující návrh, který se týká části druhé, tedy změny zákona o České národní bance.

Článek II. Zákon číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona číslo 60/1993 Sb., zákona číslo 15/1998 Sb., zákona číslo 442/2000 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod číslem 278/2001 Sb., zákona číslo 482/2001 Sb., zákona číslo 127/2002 Sb., zákona číslo 257/2004 Sb., zákona číslo 377/2005 Sb., zákona číslo 57/2006 Sb., zákona číslo 62/2006 Sb., zákona číslo 230/2006 Sb., zákona číslo 160/2007 Sb., zákona číslo 36/2008 Sb., zákona číslo 124/2008 Sb. a zákona číslo 254/2008 Sb., se mění takto:

Před dosavadní text v části druhé článek II. se vkládá nový text označený jako bod 1, který zní: Bod 1. V § 28 písm. b) se slova "které však může nakupovat na dobu nejvýše jednoho roku" zrušují. Dosavadní text týkající se § 37 se označuje jako bod 2.

Dovolte, abych uvedl krátké zdůvodnění, které je myslím třeba uvést. Navrhuje se zrušit omezující podmínku danou dosavadním zněním § 28 písm. b), která spočívá v omezení nákupu státních dluhopisů nebo jiných cenných papírů se státní zárukou na dobu jednoho roku. Toto omezení bezdůvodně zužuje portfolio nástrojů použitelných při plnění cílů České národní banky v oblasti péče o fungování, stabilitu a rozvoj finančního trhu v České republice.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Prosím, v podrobné rozpravě je ještě prostor pro vystoupení, ale zřejmě ho nikdo už nevyužije. Takže i tuto podrobnou rozpravu musíme ukončit. Není tady nic podle mě, co bychom mohli ještě podniknout, pan ministr nebude už reagovat, takže si myslím, že i tohle druhé čtení se chýlí k závěru a můžeme ho ukončit. Takže končím druhé čtení sněmovního tisku 505.

 

A máme tu bod

8.
Vládní návrh zákona daňový řád
/sněmovní tisk 685/ - druhé čtení

Jen avizuji dopředu, ještě než dám slovo panu ministrovi, pokud se nepletu, máme na 12. hodinu pevně zařazena třetí čtení - tuším bod 162. Ale myslím si, že můžeme klidně začít tento bod. Prosím, pan ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, já to urychlím. Chci říct, že tento tisk 685 byl projednán v rozpočtovém výboru, ve kterém byly přijaty některé pozměňovací návrhy, které všechny korespondují se stanoviskem Ministerstva financí. Taktéž byl projednán v kontrolním výboru, kde ze strany Ministerstva financí a po hlasování je souhlas s pozměňovacím návrhem, podle kterého došlo k posunutí navrhované účinnosti na 1. ledna 2011.

Obecně k tomu chci říct velmi stručně, že tento návrh je výsledkem několikaletého úsilí Ministerstva financí o změnu v této oblasti a představuje novou komplexní úpravu daňového procesu, která má nahradit v současnosti již nevyhovující zákon 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Návrh významným způsobem posiluje právní jistotu a klientský přístup vůči poplatníkům, přináší jednotnou terminologii, která by měla být základem pro sjednocení daňového práva a nutným prvním krokem pro budoucí reformní úsilí v této oblasti. Cílem návrhu je rovněž snížení administrativních nákladů vůči těm, kteří své daňové povinnosti plní řádně, poctivě, a vytvoření účinných nástrojů vůči nepoctivým poplatníkům.

Chtěl bych zdůraznit, že návrh je výsledkem, jak jsem již vzpomenul, mnoholetého úsilí, na kterém se podílelo několik vlád. Po celou dobu je dodržována jednotná koncepce, na níž se podílela řada odborníků nejen z řad úředníků, ale i zástupců podnikatelského prostředí, akademické obce, profesních komor či soudů. Díky tomu, že daňové právo procesní je proti daňovému právu hmotnému až na výjimky tématem apolitickým, lze prohlásit, že výsledkem je nadčasový text, který není poplatný tomu, jaká koncepce bude v budoucnu zvolena v jednotlivých hmotněprávních daňových zákonech.

Dále bych chtěl poděkovat kontrolnímu a rozpočtovému výboru za projednání a připomínky, o kterých jsem se zmínil. Předešlu pouze, že tyto názory jsme plně akceptovali.

Dámy a pánové, chci vás požádat o podporu tohoto návrhu. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP