(11.30 hodin)
(pokračuje Husák)

Za čtvrté. Za část druhou vložit část třetí a uvést ji v tomto znění: Část třetí - Účinnost. Článek IV. Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

Tato navrhovaná úprava zajišťuje požadavek, aby všechny příjmy a výnosy z držby i zpětného odkupu státních spořicích dluhopisů pro fyzické osoby bez ohledu na dobu držby byly zdaněny vždy srážkovou daní, a to ve výši 15 %. Pouze tak lze zajistit jednoduchost, spravovatelnost daňového výnosu a zcela eliminovat možné daňové optimalizace, které logicky zakládá existující časový test pro osvobození z příjmů z prodeje cenných papírů. Vzhledem k tomu, že povolenými transakcemi s dotčenými dluhopisy bude pouze jejich držba do splatnosti nebo předčasný zpětný nákup emitentem, bude navrženou úpravou zajištěno, že příjmy plynoucí z uvedených transakcí budou ve smyslu platného znění § 8 odstavec 2 písmena a) a odstavce 3 zákona o dani z příjmu výhradně podléhat dani vybírané srážkou podle § 36 téhož zákona. Daň bude povinen srazit a odvést emitent.

Děkuji za trpělivost, nebylo možné to učinit rychlejším způsobem.

Jestli dovolíte, ještě jeden pozměňovací návrh. Rovněž nevím, jestli byl rozdán na stoly pod názvem pozměňovací návrh poslance Jana Husáka k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 676/2000 Sb., o povinném značení lihu a o změně zákona číslo 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 515. Nevím, jestli se podařilo ho dostat na stoly, abych to nemusel číst celé. Jen bych se přihlásil k tomuto pozměňovacímu návrhu.

Kolegové, nikdo mi nepotvrdí, zda byl rozdán tento pozměňovací návrh? Asi ne, takže ho načtu v plném znění. Úvod platí, jak jsem ho načetl. Budu pokračovat v textu pozměňovacího návrhu, který podávám jako pozměňovací návrh poslance Jana Husáka.

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 676/2004 Sb., o povinném značení lihu, a o změně zákona číslo 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

Za prvé - v bodě 1 se slova "do 30. června 2009" nahrazují slovy "po dobu 12 měsíců následujících po dni nabyti účinnosti tohoto zákona".

Za druhé - v bodě 2 se slova "nejpozději do 30. června 2009" nahrazují slovy "nejdéle po dobu 12 měsíců následujících po dni nabytí účinnosti tohoto zákona".

Odůvodnění je následující. Vzhledem k délce projednávání zákona v Poslanecké sněmovně je nutné posunout termíny účinnosti přechodných ustanovení návrhu zákona.

Já vám děkuji za vaši trpělivost a pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo dál do podrobné rozpravy? Prosím, pan poslanec Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Dovolte, abych načetl pozměňující návrh té části sněmovního tisku 515, která je novelou, resp. změnou zákona o daních z příjmu.

Změna zákona o dani z příjmu. V § 7 odstavec 7, který zní: (7) Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit výdaje s výjimkou uvedenou v § 11 nebo 12 ve výši a) 80 % z příjmu podle odstavce 1 písmeno a) a písmeno b) z příjmu ze živností řemeslných, b) 60 % z příjmu podle odstavce 1 písmeno b) s výjimkou příjmu ze živností řemeslných, c) nebo z příjmu podle odstavce 2 písmeno a) s výjimkou příjmu podle odstavce 6, nebo z příjmu podle odstavce 2 písmeno b) až d). Způsob uplatnění výdajů podle tohoto odstavce nelze zpětně měnit.

Článek další, vytvářející přechodná ustanovení k té části zákona, která se týká změny zákona o dani z příjmu - přechodné ustanovení. Ustanovení článku II, tedy ustanovení článku měnícího zákon o dani z příjmu, se použije i pro zdaňovací období, které započalo rokem 2009.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ještě někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. To by znamenalo, že můžeme podrobnou rozpravu ukončit. Ještě si pan ministr chce vzít slovo? Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, chci říci, že k těmto pozměňovacím návrhům se vyjádříme velmi podrobně při projednávání ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Žádné hlasování tedy před námi není. Myslím, že můžeme pouze konstatovat, že ukončíme druhé čtení tohoto návrhu a ukončíme i projednávání tohoto bodu, tedy bodu číslo 19.

 

Můžeme se pustit do bodu číslo

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 6/1993 Sb.,
o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 505/ - druhé čtení

I tady bych požádal ministra financí Eduarda Janotu, aby tento návrh z pověření vlády nejdříve uvedl. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vládou byl tento návrh předložen jako právní úprava kompetenčního zákona a zákona o České národní bance, jehož smyslem je přenesení pravomocí k předkládání návrhů zákonů vládě v oblasti zavedení jednotné měny Evropských společenství a platebního styku z České národní banky na Ministerstvo financí. Návrhy zákonných úprav v oblasti měny, peněžního oběhu a návrhy zákonných úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost České národní banky s výjimkou dohledu nad finančním trhem, platebním stykem a vydáváním elektronických peněz, bude Česká národní banka nově připravovat a předkládat vládě společně s Ministerstvem financí.

Navrhovanou právní úpravou dojde k dokončení procesu integrace dohledu nad finančním trhem, který započal v roce 2006 přijetím zákona číslo 57/2009 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem. Přijetím tohoto zákona dojde k přechodu veškeré regulace v oblasti finančního trhu, platebního styku a dohledu nad finančním trhem na Ministerstvo financí, čímž se rozdělí pravomoci mezi Českou národní bankou a Ministerstvo financí a toto rozdělení se přiblíží modelům obvyklým ve státech Evropských společenství.

Z legislativně technických důvodů je k tomuto návrhu připojena rovněž novela kompetenčního zákona v působnosti Ministerstva vnitra, jejíž cílem je vytvoření zákonného podkladu k provozování informačního systému pro nakládání s utajovanými informacemi mezi orgány veřejné správy.

Návrh zákona byl projednán rozpočtovým výborem, kde byla doporučena formulace lépe vystihující kompetenci, kterou Ministerstvo financí potřebuje při plnění závazků týkající se přijetí eura.

Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych vás požádal o podporu a schválení tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Co se týče možného zpravodaje, ještě řeknu, že by to mohl uvést také ministr vnitra, toho tady ale nevidím. Tak se asi spokojíme s uvedením pana ministra Janoty.

Požádám Michala Doktora, který je zpravodajem příslušného výboru, aby nás informoval o tom, co se událo ve výboru hospodářském.

 

Poslanec Michal Doktor: Správně jste, pane místopředsedo, poznamenal, že návrh sněmovního tisku 505 se zabývá kompetencemi, resp. gescí dvou resortních ministrů - pana ministra financí Eduarda Janoty a také pana ministra vnitra, který není přítomen. Vzhledem k tomu, že osobně považuji za větší a asi i významnější záběr týkající se ministra financí, myslím, že Sněmovna vyslechla adekvátní odůvodnění, které zaznít mělo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP