(18.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Byla jsem požádána o vaše odhlášení. Přihlaste se prosím a za malou chvíli budeme o tomto návrhu usnesení hlasovat.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 171. Táži se, kdo je pro návrh. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 171, přítomno 80, pro 55, proti 20. Návrh byl přijat. Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji a konstatuji, že jsme se tímto vypořádali s bodem číslo 35, sněmovním tiskem 827.

 

Dalším bodem, který je před námi, je bod číslo

37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb.,
o bankách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 838/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, tedy opět je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Úvodní slovo z pověření vlády přednese ministr financí Eduard Janota. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vládou vám byl předložen návrh zákona, kterým se mění zákon o bankách. Cílem tohoto návrhu je vytvoření legislativního rámce, který umožní v případě potřeby rychle, efektivně, transparentně a s co nejnižšími náklady zasáhnout v případě ohrožení stability a důvěryhodnosti jednotlivé banky nebo celého bankovního systému.

Tato novela představuje reakci vlády na stávající situaci na finančních trzích a na skutečnost, že český právní řád v některých směrech neobsahuje dostatečnou oporu pro přijetí adekvátních kroků, kterými by bylo možné v případě náhlého negativního vývoje v jednotlivé bance, nebo dokonce v celém bankovním sektoru zasáhnout. Do právního řádu ČR se tímto zavádějí nástroje, které takovýto zásah odpovědných orgánů a v případě potřeby umožní. Zavádí se tzv. koncept bridge bank, který má umožnit rychlé převedení podniku banky v problémech na zdravou instituci. K tomuto převodu má dojít za náhradu, která bude určena na základě nezávislého ocenění. Jako krajní řešení návrh umožňuje, aby podnik banky v problémech převzal stát pomocí banky tzv. zvláštního určení, tedy banky, kterou bude ve stoprocentní výši vlastnit stát. Tento postup by připadal v úvahu zejména tehdy, pokud by na trhu neexistovala banka, která by byla ochotna převzít podnik banky v problémech.

Kromě toho návrh zjednodušuje určité formality týkající se procesu navýšení kapitálu banky. To má umožnit bance, u které se objevují problémy s nedostatkem kapitálu, aby si chybějící kapitál co nejrychleji a pružným způsobem opatřila. Návrh také obsahuje řadu dalších upřesnění, která umožňují národní bance - tady jako orgánu bankovního dohledu - pružně reagovat na aktuální situaci v konkrétní bance, díky němuž může Česká národní banka zabránit bance činit rozhodnutí, která by měla negativní vliv na její finanční stabilitu nebo zájem jejích klientů.

Je potřeba zdůraznit, že navrhovaná opatření nejsou reakcí na nějakou konkrétní bezprostřední hrozbu pro náš bankovní sektor. Ten se v ČR díky konzervativnímu podnikání bank těší dobrému zdraví. Jde tedy spíše o preventivní, obezřetnostní úpravu legislativy. Chtěl bych také dodat, že obdobné úpravy svého bankovního práva provedla nebo provádí v současné době celá řada dalších států EU.

Já bych v této souvislosti zmínil určitý rámec navrhovaných změn v oblasti dohledu na úrovni EU. Jenom se zmíním o tom, že vlastně rada Ecofin na včerejším jednání schválila nebo doporučila ke schválení a projednání na Evropské radě vznik dvou institucí, a to Evropské rady pro systémová rizika a na druhé straně Evropského systému finančního dohledu, protože cítí i v celku fungování bankovního sektoru určité problémy. Musím tady konstatovat, že problémy na úrovni EU a bankovního sektoru jsou podstatně komplikovanější a vyžádaly si přijetí určitých opatření, aby se podařilo řešit koordinovaně, ve spolupráci těchto nově vzniklých orgánů a národního dohledu, situaci v některých konkrétních případech.

Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s ohledem na výše uvedené a také s ohledem na přijetí ústavního zákona o zkrácení 5. volebního období Poslanecké sněmovny vás prosím o schválení návrhu zákona v prvém čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Též děkuji. Slovo nyní bude mít pan poslanec Michal Doktor, který je zpravodajem pro prvé čtení.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře financí, páni ministři obchodu a průmyslu a práce a sociálních věcí, dovolte, abych splnil svou roli zpravodaje k tomuto sněmovnímu tisku.

Já bych podtrhl z vystoupení pana ministra financí fakt, že je to návrh změny zákona tuším č. 21/1992 Sb., o bankách, který vychází z určité reflexe dění na finančních trzích zemí kolem nás. Důvodem pro podání novely tohoto zákona není potřeba řešit nějaký akutní problém na bankovních trzích ČR. Jeho kondice je - myslím, že je zbytečné používat výraz vynikající, ale bankovní trh v ČR je v současné chvíli nepochybně stabilní. Na druhou stranu do ekonomiky a do řízení a dohledu institucí tohoto typu patří určitá schopnost předjímat a řešit věci, které jsou dopočitatelné, a tím bohužel stabilita, resp. zvýšená nestabilita bank býti i může. Jakkoliv můžeme a doufáme všichni, že je to jev, který se České republice a jejím bankovním institucím vyhne i v podzimu letošního roku a v letech dalších v souvislosti s doznívám ekonomické krize, myslím, že je správné, že Sněmovna v těchto dnech může projednat ve zrychleném čtení novelu zákona, která v případě, že bude přijata, umožní České národní bance jako instituci dohledu řešit případné neblahé jevy v době, kdy bude tato Sněmovna naladěna už spíše předvolebním soupeřením, případně voliči budou rozdávat nový volební výsledek, a jistě uznáte, že to by byla doba, kdy se nebude schopna Poslanecká sněmovna zabývat takto vážnou věcí a velmi těžko by se hledal kompromis i pro již zmíněné zrychlené projednávání.

Vzhledem k tomu, že pan ministr financí podtrhl veškeré hlavní rysy související s přijetím této novely zákona, já vás z tohoto místa jako zpravodaj žádám o přijetí novely zákona v režimu zrychleného projednávání, tak jak je navrženo, a prosím, paní místopředsedkyně, abyste v prvním bodě nechala hlasovat o tom, Sněmovna setrvává v režimu zrychleného projednávání, případně otevřela debatu pro podávání pozměňovacích návrhů, které já jsem nezaznamenal, myslím tedy v předdiskusi s kolegy zpravodaji z jednotlivých politických klubů, a posléze nechala hlasovat o závěrečném hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. První přihlášku do této rozpravy jsem zaznamenala od pana poslance Braného.

 

Poslanec Petr Braný: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, vládo, já plně souhlasím se slovy, která zde uvedl ministr financí Eduard Janota, a myslím si, že dost podrobně i řekl, o co se jedná v této materii. Víte, ale je tu pořád tlak, a zejména mě k vystoupení přivedla slova pana zpravodaje, že je třeba atd. ve zrychleném režimu. Víte, teď to tady jde jeden zákon za druhým ve zrychleném režimu a ODS schůzi nechtěla ani schválit. A teď najednou zase děláme stachanovské hnutí. Tady, když se podíváte na důvody, tak toxická aktiva nebo problémové aktivity nejsou zaznamenány, banky jsou - jsme rádi - vcelku zdravé, nic nehrozí, ale přesto rychle potřebujeme tuto věc projednat. A já si myslím, že zde bychom přece jenom měli uváženě rozhodovat o zrychleném režimu a zejména v případech, kdy nás k tomu nic v podstatě nenutí. Takže je tu určitý protimluv. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP