(15.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Další faktická poznámka je paní poslankyně Kateřiny Konečné, pak s přednostním právem pan poslanec Bohuslav Sobotka. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně kolegové, dovolte mi, abych se vaším prostřednictvím zeptala paní kolegyně Němcové. Já jsem byla do dnešního dne přesvědčena, že je členkou Občanské demokratické strany, která tady tři roky vládne. Po jejím dnešním projevu, kdy podle ní nemohla vůbec nic dělat tato strana, o tom tak přesvědčena nejsem. Přesto bych se jí ráda zeptala, kterou z malých stran nechtěli rozhněvat a proč změnu volebního systému tedy nepřipravili dříve. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji i za dodržení času. Nyní s přednostním právem pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, mně ta diskuse skutečně v tuto chvíli připadá až příliš umělá. Jestliže měla Občanská demokratická strana vážný a seriózní zájem na změně volebního zákona, pak měla tuto věc učinit součástí dohody o předčasných volbách do Poslanecké sněmovny a ustavení přechodné úřednické vlády Jana Fischera. Bylo přece zřejmé, že tato zásadní politická otázka v čase, který je před námi, buď bude politicky dohodnuta ve chvíli, kdy jsme hledali řešení po pádu Topolánkovy vlády, anebo prostě neproběhne, tak jako jiné zásadní změny ústavy, tak jako jiné zásadní kroky, které třeba připravovala minulá Topolánkova vláda a v důsledku změny situace na politické scéně dnes jsou přehodnoceny a nepokračují v legislativní rovině.

Já si myslím, že to, co tady teď slyšíme ze strany představitelů ODS, je jakási labutí píseň. Je to možná snaha alespoň navenek ukázat, že ODS záleží na změně volebního systému. Na druhou stranu já to pokládám za divadlo. Je to prostě jenom divadlo pro veřejnost, protože v okamžiku, kdy ODS měla možnost, aby tuto věc učinila například podmínkou dohody o předčasných volbách, tak na této věci netrvala a dohodla se i bez toho, beze změny volebního zákona. Já bych chtěl jenom připomenout, že jsme se dohodli na zkrácení volebního období formou jednorázového ústavního zákona, dohodli jsme se na tom, že v určitém čase Topolánkova vláda odejde a bude jmenována nová, úřednická přechodná vláda. Ústavní zákon byl schválen, přechodná úřednická vláda Jana Fischera získala důvěru v Poslanecké sněmovně a nyní se blížíme k předčasným volbám do Poslanecké sněmovny. A toto je možná předposlední řádná schůze Poslanecké sněmovny, kterou v tomto volebním období zažíváme. Představa, že v této situaci bez politických dohod, bez předchozího vyjednávání tady teď v prvním čtení seriózně zahájíme diskusi o změnách, poměrně výrazných změnách našeho volebního systému, to je myslím představa, která je absolutně z jiného světa. Já myslím, že bychom pro veřejnost toto divadlo hrát neměli, měli bychom věci pojmenovat jasně, syrově, tak jak jsou. Takto zásadní politická změna několik měsíců před předčasnými volbami v této Poslanecké sněmovně prostě průchodná není.

Já nechci vzpomínat na situaci, v jaké tento návrh vznikl. On vznikl jako návrh bývalé koaliční vlády Mirka Topolánka. Byl předložen v situaci, kdy tato vláda tady jako koaliční vláda neměla většinu. Fakticky to byla menšinová vláda Mirka Topolánka. Hlasy poslanců ODS, lidovců a zelených nevytvářely většinu v Poslanecké sněmovně a menšinová vláda se musela spolehnout na podporu bývalých poslanců sociální demokracie Melčáka, Wolfa a Pohanky. V této situaci byl předložen tento návrh na změnu volebního zákona. A současně bych chtěl také jasně říci, že předtím, než tento návrh byl předložen, tak nebylo dosaženo konsensu se sociální demokracií, za kterou tady v tuto chvíli hovořím. Prostě žádný takový konsensus nebyl! Vláda postupovala stejně, jako postupovala v minulosti při takzvané reformě veřejných rozpočtů. Předložila návrh a spoléhala na to, že najde v této Poslanecké sněmovně díky přeběhlíkům těsnou většinu a že prostě zválcuje tady sociálně demokratickou stranu bez jakékoliv předchozí dohody. Tak to prostě bylo.

Chtěl bych také připomenout, že tento návrh už zde leží delší dobu. Leží zde delší dobu právě proto, že se vládní koalici těsnou většinou nepodařilo obhájit jeho projednání na předchozích schůzích Poslanecké sněmovny. I to jasně dokazuje, že tato věc nebyla založena na nějaké předchozí politické dohodě, a já myslím, že takto zásadní změny volebního zákona prostě není možné v naší republice prosazovat těsnou většinou za pomoci několika přeběhlíků, jak to měla původně v úmyslu bývalá koaliční vláda.

Chtěl bych také na rovinu říci, k čemu směřuje návrh na zavedení volebního bonusu pro vítěze. To je přece věc, která byla do návrhu včleněna proto, aby umožnila jakousi předvolební koalici v pravé části politického spektra. My dodneška vidíme ještě dozvuky těchto původních představ v pokusu bývalého ministra financí Kalouska o založení nové politické strany. Je přece zřejmé, že právě koncept předvolební koalice takovéto Kalouskovy pravicové strany a pravicové ODS by přece naplňoval potenciál, nebo umožňoval využít právě institut bonusu pro vítěze voleb tak, aby vychýlil výsledky voleb a poměry v nově zvolené Poslanecké sněmovně. Takže opět tato koncepce se zrodila ještě v době Topolánkovy koaliční vlády, ale v žádném případě se na této koncepci nepodílela sociální demokracie.

Já bych chtěl jasně odmítnout to, co zde zaznělo ze strany některých představitelů Občanské demokratické strany, jako by to snad byl koncept, který byl dohodnut se sociálními demokraty a byl nesen nějakou naší společnou filozofií. Není tomu tak. Tento koncept se sociálními demokraty dohodnut nebyl a jeho inspirací je úvaha o možné předvolební koalici dvou pravicových stran, odštěpenců z KDU-ČSL a Občanské demokratické strany, ve snaze získat nějakou výhodu z toho, že by toto uskupení teoreticky mohlo být první na pásce. Tak to prostě je.

K tomu, co říkala paní místopředsedkyně Němcová. Samozřejmě nechci zkoumat, jak hluboká je demokratická tradice první republiky, ale je to jediná demokratická tradice, kterou prostě máme. My bohužel jinou nemáme. Čili ano, je to pravda, bylo to krátkých 20 let, které byly první Československé republice dopřány, ale já si myslím, že těch 20 let má velký vliv a má velký význam i pro naši současnost, a byla to inspirace v okamžiku, kdy vznikal demokratický systém po roce 1989 v naší zemi. My máme už dnes za sebou také dvacetiletou zkušenost a určitě je to námět k porovnání, k diskusím, ale rozhodně to není námět pro to, abychom postupovali takovými metodami, jaké jsou nám nyní v tuto chvíli předváděny ve formě tohoto návrhu na změnu volebního zákona.

A jestliže zde paní místopředsedkyně Němcová zmiňovala volbu prezidenta republiky a hovořila zde o poslancích KSČM, tak samozřejmě že existuje určitý ideový rozdíl mezi ODS a KSČM, nicméně chtěl bych poukázat na to, že Václav Klaus byl poprvé prezidentem České republiky zvolen na základě hlasů poslanců KSČM. Tak to prostě je a v jiném případě by Václav Klaus prezidentem ČR zvolen nebyl. Čili pokud zde paní místopředsedkyně Němcová uvažuje o nějakých budoucích volbách prezidenta republiky, je možná dobré se podívat i do minulosti a podívat se na to, jakým způsobem byli voleni prezidenti ČR v předcházejících obdobích a kdo se podílel či nepodílel na jejich volbě. Je dobré nemít krátkou paměť a ještě lepší je nemít selektivní paměť, která prostě vypouští fakta, která se nám zrovna v určitou chvíli nehodí.

Abych spěl k závěru. My jsme přesvědčeni jako sociální demokraté, že čas vymezený pro takto zásadní změny volebního zákona v tomto volebním období vypršel, žádná relevantní politická strana nevyvinula skutečné a poctivé úsilí o to, najít dohodu v rámci tohoto volebního období nad změnami volebního systému, a v důsledku toho nyní nejsme připraveni pro změnu volebního systému v této předložené podobě hlasovat. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě před řádně přihlášeným poslancem Tluchořem s faktickou poznámkou... Také s faktickou? V tom případě ano, pan poslanec Tluchoř s faktickou poznámkou, poté faktická poznámka pana poslance Kováčika. Pak řádně přihlášený pan poslanec Pospíšil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP