(18.00 hodin)
(pokračuje Tošovský)
Navrhovaná novela bude mít podle vyčíslení Ministerstva zemědělství negativní dopady na příjmy veřejných rozpočtů. Po celé šestileté období platnosti víceletého programu se jedná přibližně o částku v rozmezí 3,1 až 4,5 mld. korun. Vzhledem k nedostatečné datové základně a vývoji na trhu s ropou se však jedná o velmi hrubé odhady.
Navrhované právní řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
Vládní návrh zákona byl projednán v rozpočtovém výboru. S pozměňovacími návrhy schválenými rozpočtovým výborem souhlasím. K pozměňovacím návrhům podaným během druhého čtení se vyjádřím.
Závěrem upozorňuji, že je nutné s ohledem na délku legislativního procesu změnit navrženou účinnost novely zákona. Tato skutečnost byla projednána v rozpočtovém výboru. Navrženou změnu účinnosti je nutné promítnout také do přechodných ustanovení návrhu zákona.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Návrh byl projednán rozpočtovým výborem. Prosím pana poslance Petra Braného, aby vystoupil k usnesení 744/1.
Poslanec Petr Braný: Vážený pane řídící, vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, rozpočtový výbor na své 38. schůzi 20. května tohoto roku projednal sněmovní tisk 744 a po obsáhlé diskusi a velkém množství pozměňovacích návrhů nakonec přijal usnesení, které máte před sebou v písemné formě, kde doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a dalších souvisejících zákonů, schválila s těmito připomínkami: jsou tam uvedeny dvě připomínky, které prošly. Zároveň zmocnil mě jako zpravodaje, abych s tímto usnesením seznámil ctěnou Sněmovnu. Takže tolik usnesení.
Nebudu dál rozebírat již to, co proběhlo na rozpočtovém výboru. Já jsem tam jako zpravodaj měl jeden požadavek, který si předkladatel zastoupený Ministerstvem financí osvojil, totiž účinnost tohoto zákona, s tím, že do tohoto druhého čtení připraví oni svůj návrh, jak se s tím vypořádat. Tohle bude ještě předáno, to nebylo součástí usnesení, ale rozpočtový výbor vnímal, že i toto bude předloženo, ale nechtěl narušit účinnost jiných časových omezení, která v tomto zákoně jsou. To abyste brali, že to bude dnes také načteno a projednávání v rozpočtovém výboru to má už v podstatě za sebou. Tolik k usnesení rozpočtového výboru a k dodatku, který se omlouvám, ale takto jsme ho vyřešili při projednání, to je účinnost tohoto zákona.
Všechno, pane řídící.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto zákonu o spotřebních daních. Kdo se hlásí do obecné rozpravy? Do obecné rozpravy se nehlásí zřejmě nikdo. Obecnou rozpravu končím.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Do ní se hlásí jako první Pavel Bohatec, pak Jiří Dolejš a poslanec Hanuš.
Poslanec Pavel Bohatec: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který bude rozdán do lavic.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Teď poprosím pana poslance Jiřího Dolejše.
Poslanec Jiří Dolejš: Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jsem nebyl tak rychlý jako předřečník, tak vás budu dvě tři minutky unavovat čtením svého pozměňovacího návrhu, protože jsem to ještě nestihl rozdat vám do lavic.
O co jde? V rozpočtovém výboru jsme schválili usnesení, které se týká zajištění daně z tabákových výrobků. K tomuto usnesení bych měl jedno malé doplnění, které věřím, že se shledá s pochopením. Jde o to, že bych rád rozšířil výčet možností, kterými mohou odběratelé tabákových nálepek poskytovat zajištění i dosud neuhrazené hodnoty. Umožňuje zajištění zřízením zástavního práva k nemovitosti ve prospěch celního úřadu. Současná úprava totiž umožňuje zajištění této hodnoty pouze ve formě bankovní záruky nebo složením či převodem finančních prostředků. Návrh, troufnu si říci, není diskriminační, protože pouze rozšiřuje tyto formy o novou možnost, a mechanismus snad je proboha běžný. Dělá se to běžně. Nemovitost se expertně ocení. Pokud by byl rozdíl mezi konečnou hodnotou, dá se to dozajistit bankovní zárukou. Celní úřad navíc má pravomoc povolit, či nepovolit toto zřízení zástavního práva a jeho rozhodnutí by mělo omezenou platnost, tedy na po dobu jednoho roku.
Samotný návrh by tedy zněl: Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto: V § 19 v odstavci 5 na konci věty se slova "celním úřadem" nahrazují slovy "celním úřadem nebo".
Dále v § 19 v odstavci 5 se vkládá nové písmeno c), které včetně poznámky pod čarou č. 64 zní: c) ve formě zástavního práva k nemovitosti vystavené ve prospěch celního úřadu, jejíž cena je zjištěna podle zvláštního právního předpisu - zde je odvolávka na poznámku pod čarou č. 64 - pokud takové zástavní právo celní úřad povolí a přijme. Rozhodnutí, kterým se celní úřad povolí zajištění ve formě zástavního práva, se vydává na dobu určitou, a to nejdéle na dobu jednoho roku ode dne vydání tohoto povolení. O vydání nového povolení je odběratel povinen požádat nejpozději tři kalendářní měsíce před ukončením doby platnosti předchozího povolení, pokud žádá, aby mu bylo poskytnuto nepřerušeně povolení zajištění ve formě zástavního práva.
Poznámka pod čarou č. 64 by zněla: Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, zjednodušeně zákon o oceňování majetku, ve znění pozdějších předpisů.
Toto je vše. Doufám, že jsem vás příliš neunavil.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ještě prosím vás, než dám slovo dalším, tak bych chtěl upozornit pana poslance Bohatce. Já jsem si uvědomil, že on tady vystoupil s tím, že rozdá pozměňovací návrh. Ale teď je chvíle, kdy se musí podávat pozměňovací návrhy. Pokud už jeho návrh není rozdán, tak na něj nemůže odkazovat s tím, že ho rozdá. Vůbec nevím, kdy ho plánuje rozdat. Já upozorňuji, pokud poslanec Bohatec chce podat návrh, tak to musí učinit nyní. Pokud jeho pozměňovací návrh už není písemně k dispozici, tak na něj není možné odkazovat jako na nějaké budoucno. Doufám, že to je jasné.
Prosím, pan poslanec to upřesní. Máte slovo. (Oslovený mluví k předsedajícímu mimo mikrofon.) Jako poslední to uvedete. Výborně. Teď prosím pana poslance Hanuše.
Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji za slovo. Jenom vzhledem k tomu, že pan kolega Šustr není přítomen, je omluven z dnešního jednání, tak bych si osvojil jeho pozměňovací návrh k tomuto zákonu. Jedná se o návrh části první, je to upřesnění nějakých technických nepřesností, které umožní novelizaci vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu, a týká se to možností ztrát během dopravy. Já vám děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji také. Prosím, pan poslanec Husák je další.
Poslanec Jan Husák: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, vzhledem ke skutečnosti, že je nutné upravit účinnost zákona dovolte, abych načetl kompletně pozměňovací návrh takto:
Pozměňovací návrh Jana Husáka k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, tisk 744.
Za prvé. V části první článek II bodu 2 přechodných ustanovení se slova "nejpozději do 1. října 2009" nahrazují slovy "nejpozději prvního dne čtvrtého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona". ***