(17.50 hodin)
Poslanec Pavel Hojda: Ano, já bych chtěl navrhnout zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením. Je to z toho důvodu, že bohužel příští týden zde nebudu, tak aby mohlo být projednáno třetí čtení v pátek. Čili zkrácení ze 72 hodin na 48 hodin.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, to tedy budeme hlasovat potom. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo, takže tentokrát podrobnou rozpravu končím.
Vlastně jediné, co bychom měli hlasovat, je návrh pana poslance Hojdy, zkrátit lhůtu pro projednávání pro třetí čtení na 48 hodin. To je návrh, který bychom nyní měli odhlasovat. Je tu návrh odhlásit. Odhlašuji vás, prosím, znovu se přihlaste.
Budeme hlasovat návrh pana poslance Hojdy, zkrátit lhůtu pro třetí čtení na 48 hodin.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 88, přihlášeno je 91, pro hlasovalo 53, proti 28. To by znamenalo, že návrh na zkrácení lhůty byl přijat.
Děkuji tedy panu ministrovi i navrhovateli nebo zpravodaji a končím projednávání druhého čtení tisku 590.
Další návrh - devizový zákon. Je to
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb.,
devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 655/ - druhé čtení
Ministr Tošovský uvede místo ministra Janoty. Prosím, aby se rovnou ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, úvodem bych chtěl pouze stručně připomenout, proč byl předložen tento vládní návrh na novelizaci devizového zákona, tedy skutečnosti vám všem jistě velmi dobře známé.
Za prvé, podle článku 59 Smlouvy o založení Evropského společenství je zakázáno omezovat volný pohyb kapitálu jak v rámci vnitřního trhu unie, tak do třetích zemí mimo Evropskou unii.
Za druhé, důvodem pro předložení návrhu na zrušení § 17 odst. 2 devizového zákona je uplynutí pětiletého období, po které si mohla Česká republika ponechat určitá omezení při nabývání tuzemských nemovitostí sloužících k bydlení vůči zahraničním osobám.
Za třetí, tato pětiletá lhůta je stanovena v Aktu o podmínkách přistoupení, který je nedílnou součástí Smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii, tedy primárního práva EU. Protože tuto smlouvu schválil parlament, má podle čl. 10 ústavy přednost před vnitrostátním právem. Rovněž podle § 31 devizového zákona mají mezinárodní smlouvy, kterými je Česká republika vázána, přednost před vnitrostátní úpravou.
Z toho vyplývá, že pro katastrální úřady není po 1. květnu 2009 rozhodující, zda je § 17 odst. 2 z devizového zákona vypuštěn, či nikoliv. Vklady vlastnických práv k tuzemským nemovitostem s výjimkou zemědělské půdy a lesů již nemohou podle tohoto ustanovení v současné době zamítat, a to vzhledem k § 31 devizového zákona a čl. 10 ústavy. Tato skutečnost však nic nemění na tom, že pokud nebude urychleně provedena navržená změna, tedy z devizového zákona bude fakticky vypuštěn § 17 odst. 2, hrozí České republice finanční sankce, které mohou mít dopad do státního rozpočtu, protože český devizový zákon je nyní v rozporu s primárním právem Evropské unie. V případě neprovedení této úpravy může Komise zahájit proti České republice řízení pro porušení Smlouvy o založení Evropského společenství podle jejího čl. 226, které může skončit až odsuzujícím rozsudkem Evropského soudního dvora. Na základě toho by pak Česká republika mohla být povinna platit částku několika tisíc eur denně, a to až do zjednání nápravy.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je na vašem uvážení, zda se má Česká republika vystavovat tomuto riziku, protože v praxi omezení podle § 17 odst. 2 katastrální úřady od 1. května 2009 už stejně nemohou uplatňovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám také děkuji za přednesení tohoto návrhu. On už byl mezitím přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Máme usnesení 655/1, kde vidím Alfréda Michalíka, který je zpravodajem, a požádal bych ho, aby nám řekl, jak se k tomu vyjádřili ve výboru. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Alfréd Michalík: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, rozpočtový výbor projednal tuto novelu na 35. schůzi 8. dubna a usnesení zní, že doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh, kterým se mění zákon 219/1995 Sb., devizový zákon, byl schválen bez připomínek. To je zpráva zpravodaje za rozpočtový výbor. Já se potom přihlásím do podrobné rozpravy, kde na základě stanoviska legislativního odboru je nutno upřesnit účinnost tohoto zákona, novely.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, děkuji. Teď otevírám obecnou rozpravu k tomuto návrhu zákona, kterým se mění zákon devizový. Nehlásí se nikdo do obecné rozpravy? Pokud se nikdo nehlásí do obecné rozpravy, ukončím obecnou rozpravu a zahajuji podrobnou. Hlásí se poslanec Michalík. Prosím, aby přednesl svůj návrh.
Poslanec Alfréd Michalík: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, jak jsem už uvedl ve všeobecné rozpravě, novela počítá s účinností od 1. května 2009, což samozřejmě už je mimo realitu, a proto mi dovolte, abych načetl změnu, to znamená aby čl. 2 a účinnost zněly tak, že tento návrh nabývá účinnosti prvním dnem měsíce následujícího po vydání ve Sbírce zákonů.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Toť vše, děkuji. Nikdo další do podrobné se nehlásí. Tím končím podrobnou rozpravu. Myslím, že není co hlasovat, můžeme ukončit celé druhé čtení. Poděkuji ministrovi i zpravodaji.
Další je
15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 744/ - druhé čtení
I tady bych požádal ministra Tošovského, kdyby zastoupil ministra financí Eduarda Janotu. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, změny zákona o spotřebních daních a dalších souvisejících zákonů jsou navrhovány v souvislosti s víceletým programem podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě vypracovaným Ministerstvem zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, který byl schválen vládou České republiky a uznán Evropskou komisí jako slučitelný se společným trhem.
Návrh zákona zavádí nejen podporu vysokoprocentních a čistých biopaliv první generace, ale i biopaliv vyráběných z nepotravinářských komodit, tedy biopaliv druhé generace. Principem daňového zvýhodnění jednotlivých vysokoprocentních směsí biopaliv s tradičními fosilními pohonnými hmotami a čistých biopaliv je nezatížit v konečném důsledku biosložku spotřební daní. Podíl fosilního paliva ve směsi zůstane zatížen plnou sazbou spotřební daně. Z biopaliv první generace tak budou daňově zvýhodněny směsná nafta, metylestery, etylestery mastných kyselin, čisté rostlinné oleje, bioplyn, vysokoprocentní lihobenzinová směs E85 a také E95. ***