(17.40 hodin)
(pokračuje Hojda)
A samozřejmě i energetického zákona, kde právě jak komunikace, tak železnice a železniční stavby, tak i energetické stavby mají právě věcné břemeno a mají ochranu, aby nedošlo k jejich likvidaci. Na rozdíl ale od zákona o pozemních komunikacích a o železnici se toto netýká nových staveb, nových letišť. Čili tady v žádném případě nemůže dojít k tomu, že si někdo usmyslí postavit letiště, a protože to je v územním plánu, že by tam mohlo stát letiště, a pokud nemá, tedy ten, kdo by chtěl stavět toto letiště a provozovat, pokud nemá, nevlastní pozemky, tak samozřejmě toto letiště stavět nemůže. Na rozdíl od silnic, kde stát může na základě zákona a na základě toho, že v územním plánu je možno stavět liniovou stavbu, tak může nakonec dojít až k tomu, že vyvlastní vlastníka nemovitosti toho pozemku. Takže toto v žádném případě nehrozí.
Myslím si, že při tom vlastním projednávání a hledání určitého konsensu, tak aby doopravdy nedošlo k poškození vlastníků pozemku, ale současně aby nedošlo k poškození vlastníků a mnohdy většinových vlastníků nemovitostí, které tam stojí už léta a tradičně a někdy ještě z předválečného období, tak je možná i určitá shoda v tom, že by se hledalo takové řešení, že z těch podmínek, které jsou uvedeny v pozměňovacím návrhu, kde se hovoří o tom, aby vůbec mohlo být uvaleno věcné břemeno, tak že tam musí být prokázáno, že se jedná o stavbu, která je ve veřejném zájmu. V původním návrhu je, že veřejný zájem musí být prokázán a že rozhodne tedy na základě prokazatelného veřejného zájmu Úřad pro civilní letectví, který je speciálním stavebním úřadem, o tom, že bude na tento pozemek uvaleno věcné břemeno. Je možná určitá úprava, že nejprve o veřejném zájmu rozhodne soud, a pak teprve bude uvaleno tím speciálním stavebním úřadem i věcné břemeno. Čili to je také možná úprava a já předpokládám, že tento návrh takovéto úpravy pravděpodobně ve druhém čtení bude i přednesen. Hlavním cílem je doopravdy dosáhnout toho, aby za víceméně určitého kompromisu došlo k tomu, že stávající letiště, která jsou provozována, budou chráněna.
Ještě bych chtěl upozornit na jeden moment. V návrhu je uvedeno, že v případě, že většinový vlastník pozemku bude mít zájem provozovat letiště, tak automaticky mu bude uděleno povolení v případě, že samozřejmě bude splňovat další podmínky na provozování letiště. Čili není tam nutná podmínka, že stávající provozovatel, pokud není většinovým majitelem pozemku, že nutně musí být on provozovatelem letiště, pokud si to samozřejmě většinový majitel pozemku nepřeje. To je jedna věc. Je zapotřebí ale upozornit na to, že pokud někdo bude chtít toho stávajícího provozovatele, který vlastní nemovitosti, který vlastní ty stavby na letišti, tak bude muset také samozřejmě uhradit cenu těchto nemovitostí, aby nedošlo naopak zase k poškození stávajících provozovatelů a majitelů.
Myslím si, že tento návrh je celkem vyvážený a že je možné potom po třetím čtení případné pozměňovací návrhy, které budou předneseny, ještě prodiskutovat. Byl bych nesmírně vděčný a rád, a myslím si, že by to přivítalo i Ministerstvo dopravy, kdyby byla přijata novela zákona v těch pozměňovacích návrzích, které budou dohodnuty a předneseny. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji, pane poslanče, za poměrně rozsáhlý příspěvek. Ptám se, jestli ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Vypadá to, že ne. Takže obecnou rozpravu můžeme ukončit.
Zahájím rozpravu podrobnou. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Ještě jednou pan poslanec Hojda a pan poslanec Valouch. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Hojda: Ano, děkuji. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl předložen do lavic, je nadepsán jako opravený tisk 590 a na poslední straně jsem podepsán, spolu se mnou je tam podepsán pan poslanec Bublan a pan poslanec Lhota.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji a prosím pana poslance Valoucha.
Poslanec Jindřich Valouch: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi se přihlásit k pozměňovacímu návrhu pana poslance Miloslava Vlčka k tisku 590, který jsme obdrželi všichni do lavic. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně, to stačí, děkuji. Prosím ještě do podrobné rozpravy - ale ještě před poslancem Husákem jsem tady viděl pana poslance, který se hlásil předtím.
Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo.Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán do lavic. Je to pozměňovací návrh k opravenému pozměňovacímu návrhu pana poslance Pavla Hojdy, Zdeňka Lhoty a Františka Bublana. Týká se bodu 13 § 30a pozměňovacího návrhu a je to zpřesnění formulace, jak má být stanoveno ocenění majetku věcného břemena. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře a teď ještě pan poslanec Husák.
Poslanec Jan Husák: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte, abych načetl kompletní pozměňovací návrh k opravenému pozměňovacímu návrhu poslance Pavla Hojdy, Zdeňka Lhoty a Františka Bublana k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví.
Za prvé. K bodu 13 § 30a pozměňovacího návrhu: Za prvé v navrhovaném § 30a v odstavci 1 věta první nově zní: "Soud na základě návrhu provozovatele letiště, které existuje ke dni 31. prosince 2009, rozhodne o zřízení věcného břemene k provozování letiště, k letištnímu pozemku, na němž se nachází letiště nebo jeho část, které existují ke dni 31. prosince 2009, za účelem zajištění provozování letiště."
Za druhé. V navrhovaném § 30a v odstavci 2, 3 a 5 se slovo "úřad" nahrazuje slovem "soud".
Za třetí. Bod 16 pozměňovacího návrhu - § 89 odst. 1 písm. e) se vypouští.
Za čtvrté. Vypouští se změna zákona o správních poplatcích z pozměňovacího návrhu.
Zdůvodnění: Pozměňovací návrh pana poslance Hojdy, Lhoty a Bublana počítá s tím, že o zřízení věcného břemene provede rozhodnutí v první instanci Úřad pro civilní letectví s tím, že proti jeho rozhodnutí by bylo možné odvolání k Ministerstvu dopravy s možností následného soudního přezkumu. Tento můj pozměňovací návrh by řízení přenesl rovnou na soud.
Další jenom doplnění k tomu zdůvodnění: V řadě případů již jednání probíhala, takže vidím to jako urychlení celého procesu v daných případech, které už běží. Na stůl jsem předal tento pozměňovací návrh s tím, že tam nebyly body 3 a 4. Doplňuji a dávám toto nové znění, které jsem načetl.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Ještě se hlásí pan poslanec Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, já se trochu omlouvám předkladatelům, ale přihlašuji se ke svému pozměňovacímu návrhu v tisku 590, podepsaném mým jménem, který se týká pravidelného školení řidičů. Týká se to dopravy, netýká se to letectví. Nicméně chtěl bych říci, že my jsme přijali před časem normu 247 s určitou chybou, kterou teď napravujeme. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá, takže to jsme snad vyčerpali všechny příspěvky v podrobné rozpravě a můžeme ji zřejmě také ukončit. Ještě se hlásí pan poslanec Hojda? Do podrobné? ***