(17.20 hodin)
(pokračuje Tošovský)

Návrh zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 odpovídá všem právním normám Evropské unie a České republiky. Zajišťuje podmínky pro získání kvalitních a plně srovnatelných údajů o vývoji populace České republiky a podmínkách života. Současně odpovídá požadavkům na omezování administrativní zátěže obyvatel a racionální využívání prostředků státního rozpočtu. Cílem je stanovit právní rámec sčítání lidu, domů a bytů, které se navrhuje uskutečnit v České republice v březnu roku 2011. Jedná se o vytvoření zákonných podmínek pro provedení statistického zjišťování k získání údajů nezbytných pro vytvoření demografických, sociálních a ekonomických charakteristik vývoje obyvatelstva, jeho struktury a podmínek života, zejména bydlení. Údaje se budou týkat jak celostátní úrovně, tak i územního členění podle požadavku Evropské unie, ale i detailního členění až do úrovně obcí a jejich částí pro potřeby regionálních a územních analýz nezbytných pro přípravu projektů rozvoje na této úrovni.

Návrh zákona je legislativně zpracován tak, aby získané údaje odpovídaly požadavkům příslušného nařízení EU a byly obsahově i metodicky srovnatelné s výsledky sčítání v ostatních členských státech unie, současně aby výsledky sčítání byly plně využitelné pro široké spektrum jejich uživatelů z oblasti státní správy, samosprávy, vědy a výzkumu či podnikatelské sféry v rámci České republiky. Výsledky sčítání budou rovněž využity ke splnění mezinárodních závazků České republiky vůči Organizaci spojených národů a dalším mezinárodním subjektům.

Navrhovaný zákon po obsahové stránce navazuje na předchozí sčítání lidu prováděná v pravidelných desetiletých intervalech na území České republiky a bývalého Československa. Plně odpovídá jak uvedenému nařízení Evropského parlamentu a Rady, tak i metodickému doporučení OSN. Zajistí pokračování historických časových řad údajů o demografickém vývoji. Současně respektuje požadavky na přiměřenost administrativní zátěže obyvatel. Nezahrnuje žádné otázky týkající se příjmů či majetkových poměrů obyvatel, je pokládána pouze aktuální a důležitá otázka o vybavenosti domácností připojením na internet.

Inovací je navrhovaná otázka o registrovaném partnerství, která odpovídá novým jevům ve společnosti.

Z hlediska provedení obsahu je návrh zákona významnou novinkou v tom, že poprvé předpokládá možnost, aby se občané rozhodli, zda údaje poskytnou klasickou formou vyplnění papírového dotazníku, anebo využijí možnosti poskytnutí údajů elektronickou cestou. Využití elektronické cesty bude zajišťovat maximální možnou ochranu dat během jejich přenosů i zpracování. Současně tak aktuálně zajistí i využití všech elektronických nástrojů pro komunikaci veřejnosti se státní správou, které budou zavedeny před sčítáním v roce 2011.

Návrh zákona věnuje značnou pozornost otázce ochrany zájmu občanů při dalším nakládání s individuálními údaji. Z tohoto hlediska je navrhováno, aby veškeré individuální identifikovatelné údaje na papírových nosičích byly zařazeny do procesu skartování nejpozději do tří let od rozhodného okamžiku sčítání. Elektronické údaje budou ve stejné lhůtě anonymizovány a předány Národnímu archívu. Veškeré údaje získané ze sčítání lidu, domů a bytů smějí být použity pouze pro statistické účely a zveřejňovány jen v agregované podobě.

Celkové výdaje a provedení šetření a zpracování jeho výsledků dosáhnou více než 2,6 miliardy korun a jsou rozloženy do let 2008 až 2013. Výdaje na roky 2009 až 2011 jsou již obsaženy v rozpočtovém výhledu. Výdaje na sčítání v roce 2001 dosáhly 2,4 miliardy korun. Po započtení inflace a přepočtu na ceny roku 2008 by se tyto výdaje zvýšily na více než 3,3 miliardy, takže ve srovnatelných cenách roku 2008 dochází oproti výdajům ze sčítání roku 2001 k úspoře zhruba 700 milionů korun, což je asi 27 procent. V roce 2008 bylo pro Český statistický úřad ze státního rozpočtu České republiky vyčleněno na přípravu sčítání lidu, domů a bytů 34,7 milionu korun. Na rok 2009 230 milionů korun. Na období let 2010 až 2012 na dokončení přípravy, realizaci sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 a vytvoření datových a jiných informačních výstupů budou prostředky do výše 2,4 miliardy korun zajištěny přijetím navrhovaného zákona.

Oproti předchozím sčítáním lidu je v tomto návrhu předpokládáno významné využití dodavatelské formy služeb soukromého sektoru pro jeho realizaci. Návrh zákona umožňuje, aby byla vyhlášena výběrová řízení na dodavatele služeb včetně distribuce a sběru formulářů. To by mělo umožnit, aby značná část prostředků určených na přípravu a realizaci sčítání lidu byla využita na nákup služeb od soukromého sektoru a podpořila tak jeho rozvoj i tvorbu pracovních příležitostí. Využití externího dodavatele služeb pro distribuci a sběr dotazníků významně sníží zátěž obecních a městských úřadů, které se ještě při minulém sčítání obyvatel musely podílet na získání téměř 60 tisíc sčítacích komisařů a dalších osob podílejících se na distribuci a sběru dotazníků v obcích a městech.

Přijetí zákona má zajistit rozhodující část rozpočtových prostředků pro přípravu a realizaci sčítání lidu, domů a bytů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu ministru Tošovskému. Návrh jsme v prvém čtení přikázali rozpočtovému výboru. Usnesení máme jako tisk 617/1. Já bych požádal zpravodaje výboru poslance Ladislava Libého, jestli by přednesl svou zprávu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Libý: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, byl jsem zmocněn rozpočtovým výborem, kterému byl tento návrh zákona přikázán, abych seznámil Sněmovnu s usnesením rozpočtového výboru. Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 schválila s legislativně technickými připomínkami, které, myslím si, nebudu číst. Šlo o dvě legislativně technické připomínky, máte tyto připomínky a usnesení výboru v podobě sněmovního tisku číslo 617/1. Další pozměňující návrhy jsem neobdržel.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče, to nám asi stačí a můžeme otevřít obecnou rozpravu ke sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011. Kdo se hlásí do této rozpravy? Nevidím přihlášku, takže obecnou rozpravu můžeme ukončit. Zahajuji podrobnou rozpravu. Také se nikdo nehlásí. Takže můžeme ukončit i podrobnou rozpravu. A v tomto druhém čtení zřejmě můžeme ukončit celé druhé tohoto návrhu zákona, takže poděkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Další bod je tisk

7.
Vládní návrh zákona o zrušení Zajišťovacího fondu družstevních záložen
/sněmovní tisk 484/ - druhé čtení

Já bych znovu požádal ministra Tošovského.

 

Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji ještě jednou, pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Vládou vám byl předložen návrh zákona o zrušení Zajišťovacího fondu družstevních záložen. Cílem tohoto návrhu je ukončení existence subjektu, který již naplnil svůj účel, a z ekonomického hlediska není přiměřené, aby ve své činnosti dále pokračoval. Důvodem tohoto kroku jsou především nutná racionalizační opatření, neboť oproti roku 2001, kdy na území České republiky působilo kolem 130 činných družstevních záložen, je v současnosti těch zdravých pouze 17 a tyto jsou navíc od účinnosti zákona č. 57 z roku 2006 o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem napojeny na Fond pojištění vkladů.

Pokud bude vládní návrh zákona přijat v předpokládané podobě, Zajišťovací fond družstevních záložen bude zrušen bez likvidace ke dni 31. prosince 2009. Jeho působnost, majetek, pohledávky a závazky, práva a povinnosti budou převedeny na stát reprezentovaný Ministerstvem financí.

Poslanecká sněmovna přerušila projednávání tohoto návrhu do doby, než bude dokončeno projednávání souvisejícího tisku č. 454, který se týkal náhrad členům zkrachovalých družstevních záložen. Protože však tento související tisk byl již Poslaneckou sněmovnou zamítnut, nebrání teď nic dokončení projednávání tohoto návrhu zákona, neboť možné konflikty mezi těmito dvěma zákony již nehrozí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP