(18.00 hodin)
(pokračuje Julínek)

Samozřejmě že můžeme dát SÚKLu další možnost, aby evidoval výdej žádanek, ale je to další evidence pro lékárníky, kteří už se brání této individuální evidenci. Takže pojďme společně bojovat za větší evidenci toho, co se v lékárnách děje, jakým způsobem přicházejí distributoři, jak se to nakupuje, komu se co vydává. Ale považujme každopádně ten režim s omezením za ten lepší a zásadnější krok v tomto slova smyslu. Já myslím, že to logicky z těch režimů, které jsou - protože režim na recept není primárně určen k nějaké zvláštní evidenci výdeje léčiva konkrétní osobě a možnosti zpřístupnit to policii. Ta evidence, ta databáze na SÚKLu je kryptovaná, nemůžou se do ní dívat normálně, může se do nich podívat policie jenom na žádost příslušného soudu atd. Takže prosím, abyste to vzali v potaz a zbytečně nekomplikovali našim občanům přístup k běžným léčivům.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. S faktickou poznámkou paní poslankyně Kateřina Konečná, poté pan poslanec Hovorka. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Já bych jenom chtěla pana exministra a současného senátora Julínka opravit. Protože my už dneska máme v zákoně možnost, jak můžeme zabránit tomu zneužívání. Protože v § 39 zákona o léčivech je, že při rozhodování, zda výdej léčivého přípravku omezit pouze na lékařský předpis, ústav, tedy SÚKL, dále posoudí, zda léčivý přípravek - a teď písmeno b) - může při nesprávném použití představovat značné riziko zneužití léčiv, vést k návyku nebo ke zneužívání k nezákonným účelům. Pokud bychom toto vykládali tak, jak by se to vykládat podle mého názoru mělo právně, tak už bychom dávno tyto léky měli pouze na lékařský předpis.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pane poslanče Hovorko, prosím, ujměte se slova. Pan poslanec Hovorka je zatím posledním přihlášeným do této rozpravy.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, já mohu souhlasit s tím, že definitivně by se asi ten problém vyřešil až skutečně zákazem výroby léků, které by obsahovaly pseudoefedrin. To je zcela určitě pravda. Zcela určitě by se našly látky, které by nahradily pseudoefedrin. Ale pokud tady existuje možnost zásadním způsobem ztížit přístup k té surovině k výrobě pervitinu, jako mohlo být povinné vydávání na lékařský recept, tak prostě vidím ten důvod, abychom skutečně požadovali výdej pseudoefedrinu, nebo látek s pseudoefedrinem, na recept. Já si myslím, že to je jasný argument. A také nesouhlasím s tím, že my nemůžeme nařizovat Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv. My tady vytváříme zákonný rámec a podle toho zákonného rámce by měl Státní ústav pro kontrolu léčiv konat.

Takže znovu se přimlouvám, přijměme tento zákon v podobě, tak jak ho projednala a schválila Poslanecká sněmovna, a mějme při tom na paměti těch 21 tisíc lidí, kteří jsou na pervitinu závislí, a téměř 3 tisíce lidí, kteří jsou díky závislosti na pseudoefedrinu léčeni.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane poslanče. Ještě pan kolega Krákora. Máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, pánové, já si myslím, že vůbec nejhorší zpráva pro občany České republiky by byla ta, kdybychom dneska odešli a neschválili tady nic. Protože to by byla velká smůla, kdyby neprošla ani senátní verze, ani verze sněmovní. Já osobně si myslím, že je verze sněmovní mírně přísnější, ale přikláním se i k senátní verzi, která do budoucna, pokud tam budou všechny lékárny začleněny do systému evidence v SÚKLu, a takový příslib je, může být přesnější. Takže si myslím, že obě metody mají své rezervy, své klady, ale mohou být obě přijatelné. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zeptám se paní zpravodajky, zdali si přeje přednést závěrečné slovo. Nepřeje.

Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Zvoním, pane kolego Křečku. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 575/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 575/4."

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 71 a táži se vás, kdo souhlasí s tímto předneseným usnesením. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přihlášených 164 poslankyň a poslanců pro návrh 101, proti 8. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali. Děkuji vám.

 

Můžeme přistoupit k dalšímu zařazenému bodu na naše dnešní jednání, kterým je

4.
Návrh poslance Michala Doktora na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 387/ - druhé čtení

Na 48. schůzi Poslanecké sněmovny jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Táži se pana poslance Doktora, zda chce v úvodu tohoto druhého čtení vystoupit. Ano. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Mé vystoupení nebude dlouhé. Věřím tomu, že je téměř zbytečné opakovat debatu již proběhlou. Připomenu, že návrh zákona, respektive změny zákona o správě daní a poplatků, řeší několik krátkých okruhů. Za ten nejdůležitější považuji udělování pokuty pracovníkům finančních úřadů za porušování mlčenlivosti ve vztahu ke spravované věci, respektive ve vztahu k daňovým poplatníkům a jejich daňovým povinnostem. Druhou je povinnost finančních úřadů zdůvodňovat svá rozhodnutí. Třetím návrhem je odkladný účinek odvolání, a to pouze v případě dodatečně vyměřené daně - zdůrazňuji dodatečně vyměřené daně, nikoli paušální nástroj, tak jak je připraven v návrhu Ministerstva financí a nového daňového řádu, návrh na zohlednění individuálního splátkového režimu daňové povinnosti při vystavování potvrzení o bezdlužnosti. Jsem si vědom toho, že většina členů, kolegyň a kolegů poslanců a poslankyň ví, že dnes režim splátkového kalendáře v režimu individuálního splátkového režimu nezaplacené daně vede k tomu, že daňovým poplatníkům není vystaven doklad o daňové bezdlužnosti, a já navrhuji takto tu překážku odstranit. Posledním instrumentem je instrument zástavního práva, kde je využito stejného mechanismu, který je uplatňován v oblasti správy sociálního zabezpečení.

Opakovaná debata v druhém čtení se v zásadě vede jen proto, aby byly podány pozměňovací návrhy týkající se za prvé změny účinnosti, neb o této věci jednáme už déle než rok, za druhé jsem si vědom toho, že již máte na lavicích podán pozměňující návrh pana kolegy Proska, který rozšíří předmět tohoto návrhu zákona o jednoduchou novelu zákona o dani z příjmů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, zdali se chce slova ujmout zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Rafaj. Je tomu tak. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Petr Rafaj: Děkuji, paní předsedající. Já jsem jenom chtěl říci, že tak jak jsem tady posledně přečetl usnesení rozpočtového výboru, tak to je platné, nic se nezměnilo. Platí to původní.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Prosím, aby na světelné tabuli byl změněn text bodu, který projednáváme.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil ministr financí pan Miroslav Kalousek. Vážený pane ministře, máte slovo.***




Přihlásit/registrovat se do ISP