(16.40 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Když už se nám to skoro povedlo, když už se nám skoro povedlo vysvětlit ten rozdíl, tak došlo k tomu, že v jednom týdnu padla maďarská vláda, protože díky usilovné socialistické fiskální politice přišla skoro v bankrot, a za tři dny nato padla česká vláda, sice z úplně jiných důvodů, ale vysvětlujte to v Londýně. Ten pohled byl zase najednou úplně stejný a ty spready, ty rizikové přirážky, z těch zhruba 200, 230, 240 bazických bodů vyletěly okamžitě na 570. Tak senzitivně reagují zahraniční trhy.
Já jsem v ten moment zastavil připravené operace refinancování státního dluhu, protože bychom díky tomu, co se stalo tady ve Sněmovně, buď prodělali kalhoty, v lepším případě, v horším případě bychom neprodali vůbec a ty důsledky by byly docela děsivé. Zaplať bůh, v poměrně krátké době se povedlo uzavřít politickou dohodu a dostatečně jasně sdělit tomu zahraničnímu prostředí, které je kolem nás: padla vláda, my máme politické řešení a politickým řešením je úřednická vláda a předčasné volby. To bylo sdělení, které řeklo: umíme politické řešení a ta příčina, díky které k tomu tady došlo, není příčina ekonomické krize, bankrotu, předlužení domácností, byla to ryze domácí politická krize. Díky této dohodě se ty spready vrátily zpátky. Samozřejmě dohoda sama o sobě nemůže napravit škody v mezinárodní prestiži, které napáchala koalice Paroubek - Filip - Tlustý - Schwippel. Tyto škody v mezinárodní prestiži se budou hojit možná desítky let, když ne roky, ale minimalizovala škody ekonomické. Je potřeba přiznat, že na kurzu koruny i na refinancování dluhové služby ty škody byly minimalizovány. Díky tomu já jsem např. dnes mohl zahájit opět prodej eurobondů a pevně věřím, že ta operace bude úspěšná a pro Českou republiku úsporná.
Kdybychom ale teď v parlamentní diskusi opět vzkázali světu: my jsme vám sice řekli, že jsme uzavřeli politickou dohodu a máme rychlé řešení v úřednické vládě a v předčasných volbách, ale víte, ono to neplatí, ono to tak nebude, tak už nám nebude věřit vůbec nikdo. A to je důvod, proč já jsem připraven podpořit jakékoli řešení, které tuhle politickou dohodu naplní. Já jsem si víc přál senátní návrh, připadal mi čistší, ale není-li přijatelný pro ústavní většinu, tak je prostě tady ta, která tady je, a to je tento návrh. Já dobře vím, že když neprojde, bude to pro Českou republiku strašlivě drahé. Škody, které riskovali ti, kteří tady hlasovali pro nedůvěru vládě, budou naplněny. Já na rozdíl od nich nezastávám teorii čím hůře tím lépe. Já si nepřeju, aby na to Česká republika doplatila. Proto jsem připraven podpořit i tuto ústavní novelu, byť ji logicky nepokládám za šťastnou.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře. Nyní poprosím o slovo pana kolegu Grospiče, připraví se paní poslankyně Olga Zubová. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, máme před sebou tisk 796, předkládaný předsedy tří poslaneckých klubů - ODS, sociální demokracie a Strany zelených - který navrhuje zkrácení volebního období. Je vyústěním politické dohody těchto stran o zkrácení volebního období a o vypsání předčasných voleb.
Chtěl bych říci, že Komunistická strana Čech a Moravy vnímá velice vážně politickou krizi, která se latentně prohlubuje už od parlamentních voleb v roce 2006, a na druhou stranu i respektuje onen politický výsledek, který byl ve volbách v roce 2006, kdy lidé prostě uvěřili slibům jednotlivých politických stran a zvolili své zástupce do Poslanecké sněmovny.
My také na druhou stranu respektujeme i základní zákon právního řádu v České republice a to je Ústava České republiky. Myslíme si, že má dostatek možností řešit politické krize a konsekvence spojené s případnou nečinností Poslanecké sněmovny. A koneckonců je taxativně v článku 35 ústavy i pojmenovává. Dává dostatek oprávnění jak vládě, tak prezidentu republiky. Na druhou stranu si i myslíme, že současná politická krize, která vyústila v pád vlády, má také své opodstatnění. Je právem opozice v parlamentních demokraciích vyvolat, zdá-li se, že vláda nevládne v zájmu svých občanů, otázku její důvěry. A my jsme od samého počátku říkali, že vláda, která se dnes nachází v demisi, vláda, která je složena ze tří pravicových subjektů - Občanské demokratické strany, KDU-ČSL a Strany zelených - není vládou, která by zohledňovala zájmy většiny lidí v České republice, a není v žádném případě ani vládou lidí, kteří dali svůj hlas v parlamentních volbách v roce 2006 Komunistické straně Čech a Moravy. My jsme varovali před těmito volbami před hlasy pro tyto politické strany. Naše varování se naplnila. My jsme nedali ani jednou důvěru této vládě a je vcelku logické, že jsme se podíleli na vyslovení nedůvěry i onoho 24. března letošního roku.
V této souvislosti si myslíme, že je do určité míry samozřejmě legitimní, jestliže je předložen návrh novely ústavního zákona do Poslanecké sněmovny, který řeší otázku zkrácení volebního období, byť si myslíme, že tento ústavní zákon má i svá ústavní úskalí. Podstatnější by bylo vyčerpat možnosti, které nabízí přímo Ústava České republiky, a ne ji politicky účelově dohodou tří politických stran takto obcházet. Na druhou stranu Komunistická strana Čech a Moravy vnímá, že většina občanů v České republice vidí vyústění z politické krize, která zde dnes je, v předčasných parlamentních volbách. To je také do velké míry závazek i pro naši stranu.
V této souvislosti chci říct, že zde byly diskuse o senátním návrhu novely Ústavy České republiky pod tiskem číslo 16. Ano, tímto návrhem se zabýval nedávno i ústavněprávní výbor a Senát ústy svého zástupce senátora Kubery dost kategoricky řekl, že zkrácení volebního období by senátoři, nebo alespoň někteří senátoři, rádi spojili s průchodem tohoto zákona Poslaneckou sněmovnou. Zákona, který byť nikoli rozsáhle, tak ale podstatně novelizuje Ústavu České republiky a možná pro někoho, a zejména pro kolegy z KDU-ČSL a Strany zelených, přináší líbivé řešení, které spočívá v tom, že kdykoli by se Sněmovna usnesla na tom, vyslovit nedůvěru vládě, mohl by prezident navrhnout Poslanecké sněmovně její rozpuštění nadpoloviční většinou členů Poslanecké sněmovny. Je to řešení jednoduché, ale je to řešení, které v daleko větší míře než to, které máme dnes na stole, jde za hranice principů současné ústavy, které do velké míry vyvolává polemiku rozsáhlejších úprav v ústavním pořádku České republiky a které do velké míry ruší charakter parlamentní republiky, který z hlediska ústavního pořádku dnes v České republice máme. Pro Komunistickou stranu Čech a Moravy je prioritní zachovat rozhodující úlohu Parlamentu a Poslanecké sněmovny a na druhou míru i respektovat vůli občanů České republiky. ***