(14.10 hodin)

 

Hejtman Jaroslav Palas Vážený pane premiére, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedo, podle ustanovení § 35 odstavec 2 písmeno e) zákona o krajích je jednou z vyhrazených pravomocí zastupitelstva předkládat Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrhy zákonů. Tato pravomoc je zakotvena také v Ústavě České republiky a v jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Na uvedeném základě je zastupitelstvem Moravskoslezského kraje, jež mě k tomuto kroku svým usnesením pověřilo, předkládán návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a další související zákony.

Schválením zákona čísla 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, došlo s účinnosti od 1. 1. 2008 k novele výše uvedeného zákona číslo 48. Tato novela mimo jiné stanovila povinnost výběru tzv. regulačních poplatků od pacientů za poskytnutou zdravotní péči ve zdravotnických zařízeních. Zákon dále stanoví, že regulační poplatky jsou příjmem zdravotnických zařízení, která zdravotní péči pacientovi poskytla.

Zavedení regulačních poplatků veřejností nebylo přijato pozitivně. Mnozí občané se dokonce začali vyhýbat návštěvě u lékaře, vyzvednutí předepsaného léku či pobytu v lůžkovém zdravotnickém zařízení jen proto, aby nemuseli vynakládat finanční prostředky na již zmíněné regulační poplatky. Takovýto jev se ve svém důsledku může negativně odrazit na celkovém zdravotním stavu těchto občanů a v konečné fázi pak vede k mnohem vyšším nákladům na následně poskytovanou zdravotní péči. Bohužel se také ukázalo, že svou funkčnost neprokázal ani nastavený ochranný limit pacientů.

Vliv regulačních poplatků zejména plně dopadl na rodiny s dětmi, důchodce a chronicky nemocné. Pokud vezmeme v úvahu, že těmto lidem se v roce 2008 také zvýšily životní náklady mimo jiné v souvislosti s nárůstem cen energií, služeb, potravin, je pro zmíněné skupiny situace velice svízelná. V poslední době jsou navíc tyto negativní dopady ještě umocněny vlivy celosvětové ekonomické krize doprovázené hrozbou nezaměstnanosti. Tyto a další faktory pak zvyšují bariéry v přístupu občanů ke zdravotní péči.

To dokládají i údaje Ministerstva zdravotnictví uváděné dne 11. 3. 2009 v tiskové zprávě, ve které byly v souvislosti s regulačními poplatky prezentovány následující statistiky. Cituji: Počet návštěv na pohotovosti klesl o 36 %, u ambulantních specialistů o 15 %, u ambulantních specialistů v lůžkových zařízeních dokonce o 19 %. Počet receptů na léky klesl o 28 % a výdaje na léky do 150 korun klesly o 19 %.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane hejtmane, promiňte, já vás přeruším. Požádám Sněmovnu, aby se zklidnila, abyste mohl přednést návrh. Prosím, pokračujte.

 

Hejtman Jaroslav Palas Děkuji. Tato regulace samozřejmě po třech měsících po zavedení těchto poplatků se vrátila, tyto statistiky se vrátily zpět. Statistiky, které my máme k dispozici z našich osmi krajských nemocnic, jednoznačně říkají, že regulační poplatky pouze tahají finanční prostředky, peníze, z kapes pacientů a nemají regulační charakter, protože statistiky říkají, že v některých ambulancích a na některých odděleních je návštěvnost daleko vyšší než před zavedením regulačních poplatků.

Proto Moravskoslezský kraj jako předkladatel tohoto návrhu zastává názor, že nejzákladnější zdravotní péče, tj. péče ambulantní i ústavní, ale i péče neodkladná a následná, včetně vydávání předepsaného léčiva, nemá být občanem přímo hrazena. Účelem legislativní iniciativy Moravskoslezského kraje a předloženého návrhu je zaručit právo všech občanů na bezplatnou zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění, za podmínek stanovených zákonem, tak jak je zakotvuje článek 31 věta druhá Listiny základních práv a svobod.

Podstatou návrhu předloženého zákona je zrušení povinnosti pojištěnce nebo jeho zákonného zástupce hradit regulační poplatky, a to jak za návštěvu u lékaře, tak i za vydání každého léčiva předepsaného na receptu, za poskytnutou pohotovostní službu a za každý den ústavní péče ve všech lůžkových zdravotnických zařízeních.

Předložený návrh zákona není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky ani s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Návrh je slučitelný s právem Evropského společenství, protože v oblasti veřejného zdraví je plně uznávána odpovědnost členských států za organizaci zdravotnictví a poskytování zdravotní péče.

Dámy a pánové, za Moravskoslezský kraj jako předkladatel tohoto návrhu zákona doporučuji, aby Poslanecká sněmovna postupem podle ustanovení § 90 odstavec 2 zákona číslo 90/1995, o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, v platném znění, vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení, a to především z důvodu zmírnění negativního dopadu na občany ve smyslu zhoršení jejich zdravotního stavu a z důvodu zaručení práva na bezplatnou zdravotní péči, jak již bylo uvedeno v důvodové zprávě návrhu zákona.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane hejtmane. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, dovolím si vás seznámit se zpravodajskou zprávou k tisku 739.

Návrh novely zákona číslo 48/1997 Sb., který předkládá zastupitelstvo Moravskoslezského kraje ve sněmovním tisku 739, obsahuje úplné zrušení všech regulačních poplatků ve zdravotnictví, které byly do zákona 48/1997 Sb. vneseny zákonem číslo 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, s účinností od 1. 1. 2008. Přitom část zákona týkající se regulačních poplatků byla již dvakrát Parlamentem změněna, a to v průběhu roku 2008 i teprve nedávno v letošním roce.

Předkladatel uvádí, že mnozí občané se vyhýbají návštěvě lékaře, aby nemuseli vynakládat finanční prostředky na regulační poplatky, což podle nich vede ke zhoršování jejich zdravotního stavu. Předkladatel je rovněž názoru, že nejzákladnější zdravotní péče nemá být občanem přímo placena.

Účelem návrhu je zaručit právo na bezplatnou zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění v souladu s článkem 31 věty druhé Listiny základních práv a svobod. Předkladatel rovněž upozorňuje, že v souvislosti s předloženým návrhem zákona bude nezbytné změnit vyhlášku 54/2008 Sb., o způsobu předepisování léčivých přípravků, údajích uváděných na lékařském předpisu a o pravidlech používání lékařských předpisů, a vyhlášku číslo 418/2003, kterou se stanoví podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondu veřejného zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP