(14.40 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Ten dotyčný se bude soudit, protože bude říkat, že na to má z energetického zákona právo, když tam vtělíme tuto věc, a soud bude hledat řešení, kam tuto síť vtělit, když nikdo jiný ji nechce.

Já jsem nabízel dvě řešení. Jedno řešení je, že hledejme tuto oblast v oblasti stavebnictví a hledejme ji především směrem do budoucna. A říkejme, že když někomu, v uvozovkách, zatížím pozemek jakoukoli sítí nebo jakýmkoli břemenem, tak nechť například z toho mám nějaký finanční profit, to znamená nechť to břemeno je zpoplatněné. To je bezesporu na diskusi. Musím říci, že v mnoha případech, které jsou novodobé, mohu-li použít tento termín, už to tak platí, to znamená ta břemena jsou zpoplatněna, ale stará historická břemena zpoplatněna nebyla a nejsou.

Co se týče té retroaktivity, já nejsem vzděláním právník. Je to otázka na právní rozbor, zdali lze do toho stavu vstoupit a říci - ten vztah byl nějaký, tak nechť je nový. Teď myslím ze zákona, jestli mi rozumíte. Dohodou do toho jde vstoupit bezesporu vždycky. To je pravda.

Tak to jenom možná na margo toho nejsložitějšího problému, který se zde může objevit.

Děkuji pěkně a poprosím všechny ty kolegyně a kolegy, kteří rozdali písemné pozměňovací návrhy, aby se v podrobné rozpravě k nim přihlásili a pokud možno je identifikovali tak dostatečně přesně, protože někteří mi dali ty verze tři a zdá se, že vždycky ta poslední asi až platí. Tak já jenom potřebuji, abych věděl, ke které se hlásí, protože mají mezi sebou třeba drobné odchylky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče, a táži se pana poslance Ježka, zdali si přeje vystoupit jako zpravodaj výboru kontrolního. Je tomu tak. Pane poslanče Ježku, máte slovo.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji, vážená paní předsedající. Dámy a pánové, kontrolní výbor se zabýval pouze oblastí teplárenství, a to tou částí, která se týká kontroly a systému kontroly věcně usměrňovaných cen tepla. Výsledkem toho zjištění je, že celý systém teplárenství umožňuje mnohdy neoprávněně vysoké ceny tepla, které teplárny účtují, a je to především vinou legislativy jednak v zákoně energetickém, jednak v zákoně o cenách, kterým se možná budeme zabývat příští středu na jednání Poslanecké sněmovny. Kontrolní výbor projednával pouze jednou. Přijal k tomu usnesení, které částečně řeší ten systém věcně usměrňovaných cen tepla, jejich kontroly. Druhou část si dovolím podat v podrobné rozpravě. A ta největší část, která by měla napravit systém věcně usměrňovaných cen a jejich kontroly potom bude předmětem zákona o cenách. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji i vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy mám zatím tři přihlášky, respektive chci se dotázat pana kolegy Petra, jestli jeho přihláška patří k rozpravě obecné, nebo podrobné, protože to není na písemné přihlášce označeno. Obecné. Děkuji vám.

Takže požádám pana kolegu Šidla. A připraví se pan poslanec Petr. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Paní předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, budu reagovat na výzvu zpravodaje k sněmovnímu tisku 566 kolegy Vojíře, a to v tom smyslu, že moje připomínky, které nyní v obecné rozpravě vznesu, se týkají toho, že vystupuji již opakovaně na sněmovně a měl jsem snahu již v původním druhém čtení načíst pozměňovací návrh k původnímu sněmovnímu tisku 566. To se bude týkat i dnešního mého vystoupení. Jelikož tento návrh, který byl projednán v opakovaném projednání na hospodářském výboru, nebyl akceptován komplexním pozměňovacím návrhem, který připravil hospodářský výbor, dovoluji si vás znova požádat o vaši pozornost a požádat vás i o případnou podporu.

Nyní se pokusím vysvětlit, o co v tom pozměňovacím návrhu jde. Jedná se o zcela logickou změnu, která nepřináší žádné nároky na náklady správců a provozovatelů energetických sítí, dokonce ani vlastníků nemovitostí. Správci energetických sítí jsou povinni podle § 185 stavebního zákona číslo 183/2006 Sb. do konce roku 2012 zdokumentovat své sítě v souřadnicovém systému jednotné trigonometrické sítě katastrální. Navíc souběžně probíhá digitalizace katastru nemovitostí, která má být ukončena do konce roku 2015. Zanesení informace o existujících věcných břemenech do katastru nemovitostí do konce roku 2017 tedy nebude vyžadovat žádné zbytečné či duplicitní náklady. Právě tato otázka je předmětem mého pozměňovacího návrhu.

Navrhované znění nepředpokládá nové projednání věcných břemen s vlastníky pozemků, protože věcná břemena již existují na základě předchozích zákonných ustanovení, a jedná se tedy pouze o jejich promítnutí do katastru nemovitostí. Opatření povede k transparentnosti a dohledatelnosti existujících právních závazků, tedy věcných břemen, provozovatelů energetických sítí a vlastníků nemovitostí. Informace o existenci věcného břemene v katastru nemovitostí je velice nutná. Je to jediný moment, kdy má kupující možnost zjistit, že nemovitost je zatížena tímto břemenem. Navíc ani vlastník nemovitosti si nemusí být po letech od výstavby sítě tohoto věcného břemene vědom.

Na závěr mi dovolte, abych vás ještě jednou požádal o podporu mnou předloženého pozměňovacího návrhu, a současně předem děkuji za jeho podporu. Děkuji za pozornost.

Na závěr mi dovolte, paní předsedající, abych se přihlásil do podrobné rozpravy. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP