(Jednání pokračovalo ve 14.35 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám dobré odpoledne. Budeme pokračovat pevně zařazenými body, tedy body 63, 14, 29 a 55. Zahajuji projednávání bodu 63 našeho schváleného pořadu, kterým je
63.
Návrh poslanců Ludvíka Hovorky, Jiřího Carbola, Olgy Zubové a Věry Jakubkové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 684/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 684/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Ludvík Hovorka. Vážený pane poslanče, ujměte se slova. A vás všechny, dámy a pánové, prosím, abyste buď věnovali pozornost předkladu tohoto návrhu zákona, anebo svým odchodem snížili hladinu hluku v jednacím sále. Děkuji vám za pochopení.
Vážený pane poslanče Hovorko, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si před vás předstoupit jménem předkladatelů s předkládací zprávou k tisku 684.
Na základě zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, vzniklo na začátku 90. let celkem 27 zdravotních pojišťoven. Postupně přirozeným způsobem, slučováním a zanikáním malých a ekonomicky slabých pojišťoven, zůstalo na konci 90. let již jen 9 zdravotních pojišťoven, a to Všeobecná zdravotní pojišťovna a 8 pojišťoven zaměstnaneckých a oborových. Tento počet byl pak deset let stabilizovaný. V době, kdy Ministerstvo zdravotnictví zveřejnilo věcné záměry zákonů, které měly transformovat zdravotní pojišťovny na akciové společnosti, objevily se záměry na vytvoření nových zdravotních pojišťoven. Jeden z těchto záměrů se stal skutečností a dne 1. 4. 2008 zahájila činnost nová zdravotní pojišťovna jako příklad nového komerčního přístupu k veřejnému zdravotnímu pojištění.
Poté co vládní návrh novely zákona o zdravotních pojišťovnách, připravený již v paragrafovaném znění, byl odložen, se objevily snahy o využití stávající legislativní mezery v zákonu 280 z roku 1992 k pokusům významných podnikatelských subjektů o získání a faktickou kontrolu nad některými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami. V případě realizace těchto záměrů by ale došlo k významným změnám v dosavadní rovnováze mezi postavením jednotlivých zdravotních pojišťoven, poskytovatelů zdravotních služeb a ve veřejnoprávním charakteru zdravotních pojišťoven. Tyto změny by následně měly negativní dopad i na postavení pojištěnců a především pak pacientů.
V současné době je naprosto jiná situace, než která byla v 90. letech, kdy se především hledaly cesty, jak usnadnit bezproblémový přechod pojištěnců krachujících zdravotních pojišťoven do pojišťoven větších a ekonomicky silnějších. Dosavadní právní úprava, která v té době vznikla, proto vůbec neřeší, za jakých podmínek může ke sloučení nebo splynutí zdravotních pojišťoven docházet. Neupravuje rovněž, která ze zdravotních pojišťoven v takovém případě zaniká a která z pojišťoven aktiva i pasiva slučovaných nebo splývajících zdravotních pojišťoven převezme a potom v činnosti pokračuje dál. Stejně tak neobsahuje ani zákaz činnosti statutárních zástupců, členů správní rady a dozorčí rady po zániku zdravotní pojišťovny, za jejíž neúspěšnou činnost nesli odpovědnost.
Z výše uvedených důvodů proto navrhujeme stanovit jednoznačně podmínky, za kterých může dojít k zániku zdravotní pojišťovny jejím sloučením s jinou zaměstnaneckou zdravotní pojišťovnou, a současně upřesnit, jaké podmínky musí splňovat pojišťovna vzniklá sloučením. Na rozdíl od vládních formulací dosavadního znění zákona jsou nově tyto podmínky formulovány jednoznačně tak, aby nemohlo docházet k fúzím v případech, kdy by k zániku zdravotní pojišťovny a s tím spojené destabilizaci sektoru docházelo z jiných než reálně vážných dlouhodobých ekonomických problémů dané zdravotní pojišťovny.
Navrhujeme proto, aby sloučení bylo možné pouze ze dvou důvodů: jestliže zaměstnanecká pojišťovna nedosáhla do jednoho roku od založení předepsaného počtu nejméně 50 tisíc pojištěnců, jak stanoví zákon, anebo jestliže byla na zaměstnaneckou pojišťovnu uvalena nucená správa.
Z důvodu významnosti stability systému veřejného zdravotního pojištění, který obhospodařuje 210 miliard korun, navrhujeme, aby se rozhodování o schvalování sloučení zdravotní pojišťovny s více než 200 tisíci pojištěnců přeneslo z úrovně resortního ministerstva na úroveň vlády České republiky. Přitom akceptujeme formální námitku Legislativní rady vlády o tom, že správním orgánem musí zůstat ministerstvo. Tento bod proto hodláme upravit ve druhém čtení v tom smyslu, že správní akt schválení sloučení bude i nadále vykonávat ministr zdravotnictví, nově však pouze po předchozím souhlasu vlády.
***