(10.30 hodin)
(pokračuje Plachý)

Jak je vidět, pan poslanec Urban zřejmě po letech svého působení v hospodářském výboru a ve funkci ministra průmyslu a obchodu neví, že Státní fond dopravní infrastruktury je financován procentuálním podílem na spotřební dani, která když vypadne, tak se v příjmech státního rozpočtu už nikdy, nikdy, ale opravdu nikdy neobjeví!

Nicméně je zřejmé, že pan poslanec Urban si s financováním Státního fondu dopravní infrastruktury těžkou hlavu nedělá a s ním společně i celá sociální demokracie. Rozpočet, který se dotýká bezmála 90 mld. do dopravní infrastruktury v době, kdy je třeba oživit ekonomické aktivity, a to především stavebnictví, nebyl sociální demokracií podpořen. Můžete si to ověřit ve stenozáznamu. Prakticky celá sociální demokracie, aniž by zdůvodnila proč, hlasovala proti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury! A to je jejich podpora dopravní infrastruktuře! Že by to bylo tím, že sociální demokracie se řídí heslem čím hůře, tím lépe? (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Hrnčíř a pan poslanec Vojíř. Teď požádám pana poslance Hrnčíře v řádné rozpravě.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, návrh, který zde projednáváme, byl předložen z důvodu vysoké ceny paliv, benzinu a nafty, která v té době byla více než 30 korun za litr. Tedy důvodu, účelu, kvůli kterému byl návrh předložen, bylo dosaženo jinými než legislativními prostředky, a pokud tedy cíle bylo dosaženo, já navrhuji předkladatelům, aby svůj návrh vzali zpět, protože všechny ostatní účinky než ceny za litr paliva jsou negativní.

Bylo tady řečeno panem ministrem financí, jaké to má dopady na státní rozpočet, bylo tady řečeno panem ministrem dopravy, jaké to má účinky na Státní fond dopravní infrastruktury. To je, dámy a pánové, závažné sdělení a já vyzývám poslance z moravskoslezského regionu, aby z důvodu ohrožení výstavby a pokračování dostavby dálnice D47 nehlasovali pro tento návrh zákona, neboť schválení tohoto zákona by mohlo ohrozit dálnici D47, která už je před dokončením, a chybí poslední úsek, který je zapotřebí, aby byl zprůjezdněn - tah mezi Ostravou a Prahou.

Dámy a pánové, poslanci ze severní Moravy, včetně vás, pane místopředsedo Zaorálku, buďte tak hodní, umožněte dokončení této stavby a nehlasujte pro tento návrh zákona. Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď žádám pana poslance Vojíře.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane místopředsedo, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, začnu jednou z hypotéz. Hypotéza spočívá v tom, že se opravdu domnívám, že tento návrh zákona je ryze populistický. Také se domnívám, že je nebezpečný. Řeknu proč.

Kdyby šlo o trvalé snížení spotřební daně na paliva, maziva a pohonné hmoty, tak o tom můžeme asi vést, a dokonce asi bychom museli vést seriózní diskusi a říci si, kde je určitý práh, kam případně máme, či nemáme klesnout. Práh je také dán tím, že EU nám předepisuje ono určité minimum. Předkladatelé bezesporu vědí, že k určitému datu je nutno spočítat to, že musíme vzít v potaz kurz koruny k euru a vypočítat, kde je ono minimum. Je to pro nás o to složitější. To je jedna věc.

Druhá věc. Jestliže dočasnost je rok a půl od účinnosti, když tento zákon vstoupí v platnost, tak se může stát něco, co bude ještě horší za rok a půl, protože hypotéza může znít, že cena ropy dramaticky stoupne a automaticky skočí, protože když je to dočasný zákon, tak automaticky skočí i cena celková, a to povýšená nejen o navýšení ceny ropy, ale také o tuto spotřební daň, to znamená zhruba o 2,50, resp. o 2 koruny. Může dojít k šokovému dopadu, který by nebyl pro ekonomiku právě někdy na konci roku 2010 a na přelomu 2011 vůbec žádoucí. To je první věc.

Druhá věc. Myslím si, že si musíme vyjasnit, jak je to se dvěma daněmi, které se uvnitř této ceny realizují. Spotřební daň je pevná, ta je dána hodnotou. DPH je pohyblivá v podstatě, je relativní, to znamená je dána percentuálně. Takže buď platí hypotéza, kterou předkladatel a jeho kolegové tvrdí, že snížením spotřební daně dojde k celkovému snížení ceny, ale pak také platí, že dojde ke snížení odvodu DPH. Na tom se doufám shodneme. A pak platí, že tento výpadek, dvojí výpadek státního rozpočtu zčásti bude padat i na obce a kraje. Na tom se asi také shodneme. Anebo platí druhá hypotéza, že sice dojde ke snížení spotřební daně, ale celková cena neklesne, a pak výběr DPH bude stejný, ale efekt tohoto kroku bude naprosto nicotný a zbytečný. Já předpokládám, že aspoň předkladatelé se drží první hypotézy a předpokládají, že celková konečná cena klesne. Ale pak musí přiznat, že klesne i odvod DPH a že dopad bude daleko významnější.

Co se týče dalšího kroku: Státní fond dopravní infrastruktury. Nikdo zde ještě pořád nezmínil to, že mnoho prostředků, které musíme vydat ze státního rozpočtu, abychom financovali Státní fond dopravní infrastruktury, je vázáno také na čerpání eurofondů. Dámy a pánové, z jedné třetiny musíme použít vlastní prostředky, jestli to nevíte, a dvě třetiny můžeme čerpat. Takže kdybych chtěl být teď velmi populistický a řekl bych, že asignovaný výpadek do Státního fondu dopravní infrastruktury, který se může pohybovat mezi 2,3 až 2,7 mld., by na sebe mohl vázat 4,6 až 5,4 mld. korun z evropských fondů, které nebudeme schopni financovat. Takže dokonce, kdybych chtěl doplnit pana ministra Bendla, nebude celkový výpadek 8 mld., ale teoreticky může být až 13 mld.! To si opravdu přejeme, když tyto prostředky jsou zjevně investičního charakteru a mají prorůstový charakter? To si snad nemůžeme nikdy přát! Já nechci vyhrožovat zastavováním staveb, ale že ke zpomalení tempa výstavby dojde a že tedy podvážeme stavebnictví, to si buďme jistí! To je hypotéza druhá.

Poslední hypotéza anebo sdělení. Pan místopředseda Urban dobře ví, že hospodářský výbor přijal na svém zasedání rozhodnutí, že uspořádá seminář k cenám energií. My jsme si vědomi toho, že to je velmi komplikovaná věc. Ale my jsme si také dobře vědomi, že můžeme ovlivnit pouze regulovanou složku - neregulovaná složka se tvoří na trhu, tu my neovlivníme - a museli bychom přiznat, že se chceme vrátit do plně regulovaného prostředí, což je samozřejmě případně rozhodnutí nejen naše, ale celé Evropy, a pak řekněme, že chceme úplně jiný režim v oblasti elektro, v oblasti plynu, v oblasti teplárenství. Ale to nevyřešíme teď, to bychom museli řešit zhruba pět, šest, deset let, protože sami to nemůžeme udělat. Pan místopředseda Urban dobře ví, že platí směrnice EU, a tu když nezměníme, tak my některé části zákona také nezměníme.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra Kalouska, který chtěl fakticky vystoupit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP