(15.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Zavedení šrotovného zejména v Německu pomohlo rozjet i automobilky, které vyrábějí nové vozy na území České republiky.
Já jsem přesvědčen, že šrotovné je mnohem efektivnější selektivní podporou v tom smyslu, že je zřejmé, jaký přesně bude mít efekt. Ten efekt je měřitelný a je pozitivní. Je to také spravedlivější opatření než to, co navrhuje pan ministr financí Kalousek, protože šanci na jeho využití nemají jenom ti, kdo jsou registrováni jako plátci daně z přidané hodnoty, ale šanci na využití šrotovného by měli všichni občané České republiky, čili i ti, kdo nejsou plátci daně z přidané hodnoty.
Ten plošný odpočet DPH, který vláda navrhuje, zvýhodňuje opět ty bohatší fyzické osoby - plátce daně z přidané hodnoty. Ukazuje se, že je to jenom další z opatření, které jde v jednoduché linii. Podporujme ty silné, podporujme ty bohaté, podporujme ty vysokopříjmové v naději, že to něco změní v rámci českého ekonomického vývoje. Tahle teorie se ale ukazuje jako absolutně neúspěšná. Už se ukázala v roce 2008 jako absolutně neúspěšná. Já jsem tady na začátku svého vystoupení popsal, jak dopadlo zvýšení DPH, jak se odrazilo na zpomalení hospodářského růstu, jak se odrazilo na zpomalení poptávky. V daném roce, také od 1. ledna 2008, už tato vláda snížila daně nejvyšším příjmovým kategoriím, zavedla rovnou daň a zavedla stropy na sociální a zdravotní pojištění. Toto opatření z pohledu zrychlení ekonomiky nebo zvýšení spotřeby nemělo žádný měřitelný efekt. Celkově převážily negativní trendy, a to už od počátku roku 2008. Já jsem přesvědčen, že ani toto opatření nebude mít pozitivní měřitelný efekt, pouze umožní vypustit onu nastřádanou poptávku, která se tady nastřádala od prosince, ale ve skutečnosti to z hlediska krizových poměrů v České ekonomice nic nevyřeší ani nic nezmění.
Bohužel, řada lidí bude oprávněně poukazovat na excesy, které v důsledku tohoto opatření nastanou. Pan ministr financí už tady zmínil možné pořízení drahých sportovních vozů. No pokud vezmu třeba vůz lamborghini, sportovní model za 6 mil. korun, tak jestliže podnikatel - pláce DPH si takový vůz pořídí, tak toto opatření mu umožní odečíst 19 % z ceny, což je více než 1 mil. korun. To je samozřejmě velmi příjemná záležitost, ačkoli ten vůz nepotřebuje ke svému podnikání, ačkoli takových vozů si může pořídit v zásadě neomezené množství, záleží na jeho obratu a schopnosti uplatňovat odpočty DPH. Myslím, že to je exces, který je velmi nepříjemný, na který lidé budou poukazovat, a vláda by jim měla dát vysvětlení, proč postupuje právě touto cestou. Já myslím, že kdyby vláda chtěla postupovat lepší metodou, tak by stanovila určitý limit pro možnost odpočtu DPH u jakéhokoli automobilu tak, aby se vyloučily tyto excesy, kterým obyčejný občan, který bere průměrnou mzdu nebo průměrný důchod, absolutně v žádném případě nemůže rozumět.
Shrnuto a podtrženo, já se domnívám, že tento návrh je ekonomicky sporný, způsob jeho realizace je až nečekaně amatérský, neboť krizi ještě na čtyři měsíce debaty o tomto opatření ve skutečnosti prodloužily. Ten návrh zvýhodní bohatší plátce DPH před těmi, kdo plátci DPH nejsou, a před zaměstnanci a já se obávám, že jestli takovýmto způsobem budou vypadat i další protikrizová opatření, jako že to tak vypadá, vláda nám v krizi spíše uškodí, než že by nám pomohla. Děkuji. (Potlesk v levé části sálu.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil pan ministr, pak je přihlášen pan zpravodaj, poté pan poslanec Rath. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Jenom velmi stručně. V té argumentaci bychom si asi neměli protiřečit, pane předsedo Sobotko. Vy jste na jednu stranu vyčetl vládě, že tento návrh nepředkládá řádným vládním návrhem v legislativním procesu, a současně jste mně vyčetl, že jsem něco řekl příliš brzo, takže tady ta informace existovala čtyři měsíce, a že to bylo tedy špatné a nečekaně amatérské. Přitom dobře víte, že řádný legislativní proces trvá devět měsíců. Tak co jste chtěl? Aby ta informace tady byla déle, anebo velmi krátkou dobu? Kdyby to bylo tak, jak jste požadoval, že to měla vláda předložit v řádném legislativním procesu, tak ona informace, že uvažujeme o odpočtu DPH pro všechna vozidla, byla na trhu dvakrát déle než teď v tuto chvíli.
Že jsem to řekl už v prosinci - řekl jsem to z jednoduchého důvodu. Chtěl jsem říct, že uvažujeme o nástrojích směrem k automobilovému průmyslu, ale o nástroji, který odstraní výjimku, odstraní diskriminaci. A byl to argument, kterým jsem se bránil onomu vašemu šrotovnému, protože šrotovné, jakkoli respektuji, že ho ve třinácti státech Evropské unie zavedli - což taky znamená, že v tom zbytku, v té většině ho nezavedli - šrotovné neříká občanu nic jiného, než že říká: vy, kteří jste z odpovědnosti vůči bezpečnosti na silnicích si pořídili bezpečnější auto, vy, kteří z úcty k životnímu prostředí jste si pořídili ekologičtější auto anebo jste se z úcty k životnímu prostředí rozhodli žádné auto nemít - vzpomínám si v této chvíli na pana profesora Koháka - tak vy nedostanete nic, ale chceme po vás, když vám nedáme nic, abyste ze svých peněz přispěli na nové auto těm, kteří bez ohledu na bezpečnost a situaci v životním prostředí zatěžují české silnice starými šunkami. Toto je vzkaz šrotovného. Připadá vám to fér? Mně ne. Připadá mi to úplně stejně nefér jako vaše argumentace, která chtěla, aby ta informace tady byla devět měsíců, a teď mi vyčítáte, že je tady jenom čtyři měsíce, přičemž upozorňuji, že jste to byli právě vy, kteří jste rozhodli vrátit tento návrh zákona do druhého čtení, čímž jste jeho projednávání zbrzdili, aniž jsme si v tom druhém čtení mohli říct cokoli zásadního. Nic zásadního jsme si neřekli. Nebo snad ta informace o nové definici M1, N1 pro vás byla informací novou? Sám jste říkal, že to víte nejméně rok.
Argumentujme ze svých pozic, to je docela přirozené, ale neprotiřečme si sami a argumentujme alespoň trochu fér. A nemluvme hlouposti.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan zpravodaj Doktor, poté pan poslanec Rath. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Michal Doktor: Já bych tady chtěl upřesnit, pane předsedající a kolegyně a kolegové, že vystupuji přihlášený do rozpravy jako poslanec, nikoliv jako zpravodaj. To proto, abych nebyl vzápětí po svém vystoupení některými z vás napadnut, že jsem zneužil své postavení zpravodaje Poslanecké sněmovny při projednávání této věci.
Já bych chtěl reagovat pouze na dvě zmínky. Obě dvě zazněly ve vystoupení pana poslance Bohuslava Sobotky. Já jsem si tu větu zapsal docela přesně, takže bych se chtěl ohradit proti této větě: plátci DPH jsou ti bohatí.
Pane kolego, pane poslanče Sobotko prostřednictvím předsedajícího, já tedy neshledávám každého plátce DPH jako bohatého. Chtěl bych vám připomenout, že z titulu zákona o dani z přidané hodnoty, který jste prosadil vy jako ministr financí v roce 2004, byl minimální limit pro povinnost registrovat se jako plátce DPH stanoven na hranice obratu - obratu - 1 mil. korun. Nemyslím si, že zelinářka s obratem 1 mil. korun, kterou jsme takto učinili povinnou registrovat se jako plátce DPH, je přesně tou bohatou. Prosím nekopejte záměrně příliš hluboké příkopy ve společnosti mezi bohatými, bohatými podle vašich měřítek, a mezi plátci DPH a těmi ostatními.
Výtka, resp. připomínka druhá. Já bych přece jenom chtěl, abychom se přestali dělit na ty, kteří mají raději ty lamborghini a raději ta malá pracovní auta. Zbývá tedy výtka pana ministra financí, kam že se v tom lamborghini vejdou ty štafle.
***