(14.50 hodin)

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dovolte mi, abych se vyjádřil ke dvěma tématům. Tím prvním je návrh na snížení té nižší sazby daně z přidané hodnoty z 9 na 6 % a druhým je návrh na úpravu odpočtu DPH při pořízení osobního automobilu.

Pokud jde o snížení daně z přidané hodnoty, tak musím říci, že mě vůbec nepřekvapuje negativní stanovisko ministra financí pana Kalouska k této věci, neboť to byla tato vláda a byl to ministr financí pan Kalousek, který navrhl a prosadil před dvěma lety zvýšení této snížené sazby z 5 na 9 %. Těžko lze od ministra financí, který před dvěma lety zvýšil DPH, chtít, aby po dvou letech změnil názor a podpořil naopak snížení této sazby daně z přidané hodnoty.

Já bych chtěl pouze při této příležitosti poukázat na negativní efekt, ke kterému došlo v rámci zvýšení DPH od 1. ledna roku 2008. Pokud porovnáte spotřebu domácností a vývoj spotřeby domácností v roce 2007 a podíváte se na vývoj spotřeby českých domácností v roce 2008, tak vidíte téměř jednoprocentní pokles v tom růstu spotřeby domácností mezi léty 2007 a 2008. Prostě když se podíváte na vývoj spotřeby domácností v jednotlivých čtvrtletích, když se podíváte na vývoj hrubého domácího produktu v jednotlivých čtvrtletích, tak počínaje 1. lednem roku 2008 nastává negativní trend jak z hlediska spotřeby domácností, tak i z hlediska růstu hrubého domácího produktu. Já jsem přesvědčen, že jednou z hlavních příčin tohoto negativního ekonomického vývoje byla takzvaná reforma veřejných rozpočtů a bylo právě zvýšení daně z přidané hodnoty. Tím, že tato vláda před dvěma lety zdražila potraviny, zdražila léky, zdražila vodné a stočné, zdražila - což je absurdní v situaci, kdy ve vládě je Strana zelených - jízdné ve veřejné dopravě, v situaci, kdy tato vláda zdražila výstavbu domů a bytů, tak je logické, že to vedlo k odsátí finančních prostředků z kapes domácností a vedlo to také k omezení spotřeby a všichni jsme to poznali z hlediska zpomalení vývoje české ekonomiky v roce 2008.

Já jsem přesvědčen o tom, že dočasné snížení DPH, které jsem navrhl a o kterém budeme za malou chvíli hlasovat, může sehrát pozitivní roli při stimulaci poptávky, při stimulaci spotřeby českých domácností, a v situaci, kdy německé šrotovné zachraňuje české automobilky, musím říci, že mi ani příliš nevadí, jestliže část této spotřeby domácností bude mít poptávkové efekty i na jiném trhu, než je přímo trh České republiky, kdy se to třeba projeví pozitivně v Rakousku, v Německu nebo na Slovensku, tak mi to skutečně tolik nevadí vzhledem k tomu, že my jsme závislí na ekonomickém vývoji v těchto okolních zemích a v rámci krize je Evropa závislá na Evropě. Není to tak, že bychom krizi mohli vyřešit jako izolovaný ostrov, není to tak, že bychom nebyli závislí na tom, jestli se podaří nastartovat hospodářský růst i v okolních zemích kolem České republiky.

Proto velmi pléduji za podporu návrhu na snížení daně z přidané hodnoty. Rozpočtový dopad je zhruba 15 miliard Kč v roce 2010 a zhruba 15 miliard Kč v roce 2011, v roce 2012 už by toto opatření rozpočtový dopad mít nemělo.

Pokud jde o otázku odpočtu DPH osobních automobilů, já musím říci, že je to docela zajímavá historie a stojí za to ji zopakovat a rekapitulovat. Já jsem s překvapením zjistil, že Ministerstvo financí mělo informaci o tom, že se změnila evropská směrnice, už před rokem. Skutečně před rokem. Když se na to podíváte, tak už v březnu roku 2008 se objevily informace o tom, že od letošního května dochází ke změně pravidel na úrovni Evropské unie a že tudíž bude nutné udělat změnu v rámci pravidel pro uplatňování odpočtů daně z přidané hodnoty. Je velmi zajímavé, že ačkoli Ministerstvo financí to vědělo už od března roku 2008, tak ten návrh na změnu systému přišel až v únoru 2009, a to nikoli formou vládního návrhu nebo ministerského návrhu, ale ve formě - tady, na půdě Poslanecké sněmovny - poslanecké iniciativy.

Já bych se rád zeptal pana ministra financí Kalouska, proč Ministerstvo financí tak dlouho váhalo s touto úpravou, jestliže už v březnu roku 2008 vědělo, jak budou vypadat evropská pravidla od května roku 2009, respektive od roku 2011, kdy nastupuje řekněme širší účinnost této evropské směrnice.

Myslím si, že je dobré si také uvědomit, že tato směrnice ve skutečnosti znamená, že ty automobily, které dnes používají mřížku, budou moci uplatňovat odpočet DPH i bez tohoto technického opatření.

V České republice se doposud prodávalo zhruba 25 až 30 % nových automobilů s uplatněním odpočtu DPH. U takzvaných kombíků ten poměr uplatnění odpočtu DPH se pohybuje někde kolem 50 %. Dne 7. prosince roku 2008 pan ministr financí Miroslav Kalousek poprvé uvedl, že zvažuje možnost, aby si podnikatelé - plátci DPH mohli odečíst DPH při pořízení všech vozů. To bylo 7. prosince loňského roku. V prosinci ani v lednu vláda nepodnikla v této věci žádnou akci a akci podnikla až na konci měsíce února. Já se domnívám, že to byl chybný postup. Tím, že pan ministr financí nejprve zveřejnil tento záměr a až teprve s několikaměsíčním zpožděním začal jednat, tak v podstatě paradoxně způsobil ještě větší pokles na trhu prodeje nových automobilů. Samozřejmě, že počínaje ránem 8. prosince 2008 všichni podnikatelé, kteří si tuto informaci přečetli v novinách nebo na internetu, tak odložili své nákupy. Odložili své nákupy v prosinci, odložili své nákupy v lednu, odložili je v únoru, odloží je také v březnu. To znamená, že na trhu v důsledku tohoto předčasného vyjádření došlo k propadu, který zahrnuje zhruba čtyři kalendářní měsíce.

Jasně to dokládá statistika. Pokud se podíváme na statistiku prodeje automobilů v České republice v lednu roku 2009 a podíváme se na meziroční srovnání, tak v lednu 2009 poklesl prodej automobilů o 12 %. To byl plošný pokles. Ale když se podíváme na takzvaná lehká užitková vozidla, kterých se tyto změny v DPH mohou dotknout nejvíce, tak tam byl ten meziroční pokles o 36,5 %, čili dramaticky vyšší než u všech nových automobilů plošně. Já se domnívám, že takto dramatický pokles byl také důsledkem onoho medializovaného vyjádření pana ministra financí a logicky se tento pokles promítl také do statistik prodeje v únoru a březnu.

Já se domnívám, že dnes tím hlasováním, které budeme realizovat, vlastně mimo jiné napravujeme i určitou chybu, které se ministr financí dopustil, když mluvil rychleji, než konal. Musím říci, že se to tedy nestává bohužel pouze panu ministrovi financí, ale stává se to také panu předsedovi vlády, který s oblibou žertuje o možné neprodejnosti našich státních dluhopisů, což samozřejmě má poté negativní vliv na kurs koruny a děsí to Českou národní banku.

Pokud bychom nenapravili tu chybu, které se vláda dopustila při prosazování této změny, tak je zřejmé, že propad v prodejích lehkých užitkových vozidel by pokračoval i v příštích měsících.

Současně chci konstatovat, že toto opatření nevyřeší dopady hospodářské krize v České republice. Je to v podstatě kosmetické opatření, které nic podstatného nevyřeší. Nové nákupy totiž zrealizuje už jenom část těch, kteří je v prosinci na několik měsíců odložili. Nebudou to ani všichni ti, kdo ty nové nákupy odložili. Ty zhoršené hospodářské výsledky řadu kupců od nákupu přirozeně definitivně odradily.

Chtěl bych také jasně říci, že tento návrh je podle mého přesvědčení mnohem méně efektivní než návrh, který prosazuje sociální demokracie v rámci takzvaného šrotovného. My jsme jako sociální demokraté navrhli, aby ti občané, nejenom plátci DPH, ale všichni občané, kteří si pořídí nový automobil v letošním a následujícím roce, měli šanci získat příspěvek ze státního rozpočtu v rozsahu cca 25 tisíc Kč, pokud současně vyřadí, takzvaně sešrotují, automobil starší 10 let. Toto opatření dnes funguje nebo v krátké době bude fungovat už v deseti členských zemích Evropské unie. Ačkoli naše vláda takzvané šrotovné neustále odmítá, tak šrotovné funguje v Německu, funguje v Rakousku a bude zavedeno také na Slovensku. Více než třetina členských zemí Evropské unie začala tento systém využívat a tento systém prokázal svoji životaschopnost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP