(15.10 hodin)
(pokračuje Doktor)
Já bych daleko raději, abychom se vrátili k tomu původnímu závěru, pro který je podle mě důležité tuhle tu věc přijmout. Podle mého vidění světa a podle mého přesvědčení je auto sloužící k podnikání stejný výrobní prostředek jako šicí či obráběcí stroj, jako počítač, jako kancelářské potřeby, jako kalkulačka či cokoliv jiného. Oddělovat automobil ve smyslu účtování a zacházení s daní s přidanou hodnotou od těchto výrobních prostředků považuji za neobratné. Vím, že pro sociální demokracii a paradoxně ne pro komunisty, ti jsou jaksi v tomto ohledu daleko modernější, tady zůstává možná to auto jako symbol bohatství, a proto také ty zcela záměrně volené příklady, které použil pan kolega Sobotka. Ale z pohledu podnikání a oprávněných nákladů z podnikání je ten automobil stejný výrobní prostředek jako ten mnou zmíněný počítač.
Tolik dvě připomínky k věci.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Rath. Další přihlášky do diskuse... už mám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, nutno říci, že vláda Mirka Topolánka vždycky překvapí a vždycky nepříjemně. Ale vrátil bych se, než se k tomu dostanu, k té větě, kterou tady řekl pan ministr financí. Já jsem si ji rychle zapsal, protože si myslím, že je to perla. Možná byste si ji mohl dát jako heslo nad ministerstvo. Vy jste řekl, že sociální demokracie tím šrotovným chce pomoci lidem, kteří zatěžují silnice starými šunkami. Tak! Takže to tady zaznělo před pár minutami. Jistě. Takže všichni, kteří jezdí v těch starých autech, v těch starých stodvacítkách, jsou asi škodolibí, mají zálibu v tom jezdit, v těch starých šunkách, aby vás, pane ministře, případně pana premiéra třeba zdržovali na těch silnicích, či obtěžovali. Vy byste nejradši měli ten středověký způsob, kdy takového otravu na oslíku shodíte do škarpy, když panstvo jede kolem. Prostě jen tak z kratochvíle ti lidé nasedají do těch deset patnáct dvacet let starých aut a obtěžují vám, nadlidem, život. Prostě asi jen tak z rozmaru, že nemají nic lepšího na práci. Jistě. Nevylučuji, že mezi mnoha sty tisíci lidmi je někdo takto zvláštní, který má zálibu jezdit ve starém autu, ale pane ministře financí, jestli vám někdo neprozradil ten důvod, proč ti lidé jaksi jezdí v takových vozech, tak to není ani ze škodolibosti ani z kratochvíle ani z rozmaru, ale prostě proto, že na lepší auto nemají peníze. Vy jste asi dlouho nebyl v normálním životě, abyste viděl, za kolik musí ti lidé žít a že to není jako mít doma pod postelí miliony nebo tak, a je vám vlastně jedno, co si koupíte, ale že v podstatě většina lidí musí žít za plat podprůměrný, tedy za plat nižší, než je nějakých dvacet dvaadvacet tisíc. A za to často si skutečně to lepší auto dřív než jednou za deset patnáct let prostě nekoupíte.
A teď se dostáváme k podstatě vašeho návrhu. Víte, řekněme si otázku, komu pomůže šrotovné a komu pomůže odpočet DPH. Samozřejmě šrotovné pomůže všem, kteří mají nějaké peníze a mají auto starší než třeba deset dvanáct třináct let, tudíž pomůže těmto lidem se dostat k novějšímu, bezpečnějšímu, ekologičtějšímu a samozřejmě i pohodlnějšímu autu. Většina těchto lidí, kteří potřebují a využijí to šrotovné, si tedy koupí auta lacinější, tedy auta nižších tříd, maximálně středních tříd. Samozřejmě že tím i vylepšíte bezpečnost na českých silnicích. To je takový ten vedlejší efekt. Jistě, o tyhle lidi ale této vládě vůbec nejde. Jak říkám, kdybyste byli ve středověku, tak to jsou ti otrapové, které je potřeba prostě vymetat z té silnice, aby vám zbytečně nepřekáželi. Prostě vy jste samozřejmě zaměřeni na jinou skupinu lidí, kteří nepotřebují šrotovné.
Víte, to dnešní vládní opatření by šlo uvodit sloganem: Chceš-li si někdy koupit rolls-royce, mercedes či bentley nebo porsche nebo ferrari, tak dneska máš pravý čas. Myslím, že už nikdy v Čechách nebude taková vláda, která takto půjde tobě jako zájemci o nákup těchto vozů na ruku. Začali jste s tím, že ve svém takzvaném batohu, který měl zreformovat české hospodářství, jste úplně nesmyslně nechali dát do možnosti odpisů z daní auta dražší než jedenapůl milionu, osobní auta podotýkám, ne nákladní auta. Jistě, takový podnikatel k dosažení svého zisku, potřebuje mít dvou- tří- čtyřmilionové vozidlo. Je to jasné. To přece každý pochopí. Bez toho se podniky nemohou hýbat a obchody, bez takového vozu. Takže to byl první krok. Tehdy jsme to kritizovali a říkali jsme, jaký to má smysl. Pomáháte tím jenom těm nejbohatším. Sami sobě možná nebo svým kamarádům. Já tomu rozumím. Třeba vás pochválili večer v klubu. Ale vy byste měli pomáhat celé zemi, a ne jenom pár svým kámošům, s kterými si dáte doutník a posedíte v klubu. Je to příjemné, já tomu rozumím. Tomu by rozuměl každý. Ale probůh, když už máte dost, buďte trošku solidární taky s tím zbytkem společnosti, která nemá takové štěstí!
Takže druhá věc. Teď jste to dotáhli do dokonalosti. Vy jste tady minule hřímal od tohoto pultíku a říkal jste: Vy, lumpové, vy ničíte automobilový průmysl, protože nechcete ten odpočet DPH! Je to trošku parafráze, neříkal jste to na rozdíl od té první citace přesně těmito slovy, ale vyznělo to tímto způsobem. Dobře, pak jste se omluvil, já tu omluvu přijímám, je to džentlmenské, že dovedete přiznat chybu. Ale na druhou stranu v podstatě je to typické, protože v podstatě doposud to není žádná pomoc. Přece každý víme, že dnes plátce daně DPH si mohl koupit vozidlo a opatřit mřížkou. Byla to trošku nesmyslná buzerace, pravda, to uznávám, nicméně z daňového a ekonomického pohledu v podstatě bezvýznamnost, protože chtěl-li jste na dodávku nebo resp. na kombík mít možnost odpočet DPH, tak jste si tam nechal udělat mřížku za nějaké tři šest tisíc a mohl jste - tady pan Doktor, poslanec Doktor říká, že prý za šedesát, záleží, do jakého auta, možná do toho porsche je ta mřížka dražší - ale běžně to bylo tři, šest, maximálně deset tisíc do běžného vozu, jako je třeba Octavia Combi či podobné vozy.
Takže dámy a pánové, i dnes si každý podnikatel plátce DPH mohl koupit vozidlo, osobní vozidlo určité kategorie, kam si nechal udělat mřížku, a DPH mohl uplatnit. Čili vašemu návrhu zákona by se dalo říkat bezmřížkový zákon. Jinak z toho ekonomického pohledu to není rozdíl prakticky žádný, až na jednu výjimku. Doposud to platilo pro vozy, které skutečně měly aspoň tu kombi úpravu, to znamená pro nějaké převážení nějakých věcí. Samozřejmě vy jdete dál v tom svém duchu pomáhat těm nejbohatším, pomáhat a chránit ty nejbohatší, tak tady v podstatě jste pro ně šli ještě dál a chcete to vztáhnout na všechna auta. To znamená už nepotřebujete kombi, takže to skutečně může být jakákoliv úprava. Jak říkal tady pan kolega poslanec Sobotka, tak může to být v podstatě i sporťák a může jich mít i několik, protože pro příslušného podnikatele je to přece ten prostředek k dosahování zisku. Je to logické. On na to jednání do Sheratonu nebo Hiltonu přece nemůže přijet jen nějakou šunkou, aby tam vydělal ty peníze, on tam musí mít to drahé vozidlo. Já tomu rozumím, té vaší filozofii, ale dámy a pánové, já bych moc žádal vládu, aby byla korektní a aspoň takhle vystupovala a nehalila to do nějakých jaksi bohulibých myšlenek. Prostě řekněte to té společnosti na rovinu tak, jak to je. Prostě my na většinu společnosti kašlem, nezajímá nás, je nám jedno a zajímáme se o skupinu privilegovaných.
***