(17.00 hodin)
(pokračuje Bursík)

My jsme svědky toho, že vlastně podél silnic, hlavně podél dálnic, v těch atraktivních územích, kde územní plán vymezuje území pro rozvoj různých skladových areálů, parkovišť, hypermarketů atd., se odnímá půda té nejvyšší bonity, a přitom odvod za jeden hektar takovéto půdy se na maximální úrovni pohybuje okolo 120 tisíc korun za hektar. Slyšíte dobře: cena půdy té nejkvalitnější, té první bonity v České republice je v maximu kolem 120 až 130 tisíc za jeden hektar půdy, což samozřejmě vůbec není adekvátní té hodnotě půdy. Takže my navrhujeme velmi diferencovaně valorizovat odvody za zábor zemědělského půdního fondu. U té nejvyšší bonity, u té nejkvalitnější půdy se odvody zvýší desetkrát a budou se blížit hodnotě jeden milion korun za odvod jednoho hektaru. U půdy, která je nejméně kvalitní, valorizace je nejvýše trojnásobná, a je tam tudíž veliká diference podle kvality půdy, což má vést k tomu, aby dávali investoři přednost záboru půdy, která je méně kvalitní, před půdou, která je kvalitní.

Vedli jsme o tomhle velmi podrobnou debatu ve vládě a toto je návrh, za kterým si vláda stojí a který podle našeho názoru je návrh, který měl být předložen již před mnoha lety a měl vlastně předejít tomu nesmírnému tlaku na zábor půdy, tak aby při investičních projektech vzali investoři v úvahu mimořádnou hodnotu půdy jako organické složky životního prostředí a aby také podle toho ta půda byla oceněna při realizaci konkrétních záměrů investičních a aby zároveň tady byla tendence k tomu, aby se využívaly brownfields.

Takže si vám dovoluji předložit tento návrh zákona k projednání v příslušných výborech a v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi vlády Martinovi Bursíkovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení, kterým je pan poslanec Jan Látka.

 

Poslanec Jan Látka: Vážený pane místopředsedo, paní místopředsedkyně vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, projednáváme tisk číslo 652, vládní návrh, kterým se mění návrh zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. V současnosti je ochrana zemědělského půdního fondu řešena zákonem číslo 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon je účinný od roku 1992 a je prováděn jediným právním předpisem, vyhláškou číslo 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu.

Obsahem zákona je vymezení zemědělského půdního fondu, jeho kvalitativní i kvantitativní ochrany, režim odnímání zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, odvody za režim odnímání zemědělské půdy, působnost státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu a sankční ustanovení. Novelizace se týká změny kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu za účelem optimalizace výkonu veřejné správy. Novela rovněž řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a je přizpůsobena novému právnímu prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí.

Obecným cílem novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Hlavními konkrétními cíli jsou:

přesněji vymezit povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělského půdy,

stanovit povinnosti z důvodu zajištění protierozní ochrany půdy, když eroze půdy je v České republice hlavním degradačním faktorem,

zdokonalit systém získávání, předávání a uchovávání dat o kvalitě půdy pro účinnější kvalitativní ochranu půdy, potravního řetězce a složek životního prostředí, které jsou s půdou ve vzájemné interakci,

zpřesnit podmínky, za kterých lze půdu vyjmout ze zemědělského půdního fondu,

změnit výši odvodů za její odnětí a upravit metodiku jejich výpočtů - není totiž dostatečně plněna funkce plošné ochrany zemědělské půdy,

upravit kompetence orgánů ochrany zemědělského půdního fondu a povinnosti vlastníků v souladu s požadavky na posílení kontroly a dozoru nad dodržováním zákona,

přesněji vymezit podmínky porušení zákona a zvýšit pokuty za porušení povinností.

Celkově jde tedy o rozsáhlou novelu zasahující do právního postavení vlastníků a nájemců pozemků i do pravomocí příslušných správních orgánů.

Navrhuji proto postoupení tohoto tisku do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Látkovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám. Z místa se hlásí pan poslanec Petr Zgarba.

 

Poslanec Petr Zgarba: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vládo, kolegyně a kolegové, pan ministr Bursík v úvodním slově měl v některých věcech pravdu v tom, že ochrana půdního fondu je jaksi jedním ze zákonů, který podléhal nejméně novelizacím za posledních dvacet let. Toť pravda. Nicméně není pravdou, že úroveň ochrany zemědělského půdního fondu je v České republice na špatné, nulové, nebo nevím jak bylo řečeno, na jaké úrovni. Ministerstvo zemědělství a organizace, které spravují registry související s půdou, si myslím, že v tomto směru odvedly kus solidní práce, protože já jsem přesvědčen o tom, že z hlediska parametrů bonit půdy a pedologických hodnot máme jeden z nejpropracovanějších systémů z pozice evidence vlastností půdy. Z mé strany je tedy diskutabilní to, do jaké míry má být odvod valorizován nebo na jaké úrovni má být.

Taky není pravdou, že lze vyjmout v České republice a v daném katastru jakoukoliv půdu. Prostě jsou ustanovení v současném znění zákona, která jsou nepřekročitelná, a jsou bonity půdy, které nelze vyjmout.

Daly by se k úvodnímu slovu namítnout spousty věcí, ale myslím si, že je to debata na odbornou půdu, proto signalizuji, že požádám, aby uvedená novela byla přiřazena zemědělskému výboru. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče. Kdo dále se hlásí do rozpravy? Nikdo, takže obecnou rozpravu končím. Chci se zeptat, zdali je touha vystoupit se závěrečným slovem. Není.

Dámy a pánové, můžeme tedy přistoupit k návrhu na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí. Pan poslanec Zgarba navrhuje k projednání zemědělský výbor. Další návrhy? Nejsou, takže můžeme přistoupit k hlasování.

 

Dámy a pánové, zahájil jsem hlasování pořadové číslo 374. Kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru pro životní prostředí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 186 hlasujících pro 150, nikdo proti, takže tento návrh byl přijat.

 

V hlasování pořadové číslo 375, které probíhá, se táži, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru zemědělskému, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.

Ze 187 hlasujících pro 113, proti 15. I tento návrh byl přijat.

 

Končím první čtení této vládní předlohy s poděkováním oběma hlavním aktérům - panu ministru Bursíkovi, panu poslanci Látkovi.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

54.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 717/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Mělo být podle § 90 odstavce 2, leč veto poslaneckého klubu ČSSD tento záměr definitivně zmařilo.

Prosím, aby pan ministr Bursík uvedl předložený návrh.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP