(16.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Bohdalové. Nyní vystoupí pan poslanec Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, v diskusi se projevila pozoruhodná neznalost principu stavebního spoření. Politováníhodné je to zejména u ministra financí. Tady přece nikde v Evropě nemůže stavební spoření fungovat, pokud tam spoří jenom lidé, kteří chtějí stavět. To je základní axiom. Přece spoření funguje jen proto, že tam vkládají dočasně peníze i lidé, kteří ho nepoužijí na stavění, ale použijí ho na něco jiného. Kdyby tam byli jenom lidé, kteří chtějí stavět, tak to není ufinancovatelné.
Správně tady řekla paní kolegyně Bohdalová, jestliže potom to ti lidé nepoužijí na stavění, což je veliké procento lidí všude v Evropě, no tak proč to nepoužít na studium? Proč se tomu tak zoufale bráníme?
Tady bylo řečeno, že by tam pět šest lidí mohlo na jednoho studenta čerpat - no jistě, ale také pět šest lidí by tam vkládalo peníze. Peníze, se kterými se může celou dobu podnikat, které tam celou dobu leží a které jsou použity pro ty, kteří chtějí stavět. To je přece základní princip stavebního spoření a neměli bychom v této Sněmovně dávat najevo, že to mnozí dodnes nepochopili.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu končím. Se závěrečným slovem má příležitost vystoupit pan poslanec Radko Martínek.
Poslanec Radko Martínek: Děkuji, vážený pane kolego místopředsedo. Já už jsem tady na ledacos zvyklý, ale nicméně některá tvrzení mě opravdu překvapují. Myslím si, tak jak tady říkal pan kolega Křeček, že by si někteří lidé měli uvědomit, co to vlastně stavební spoření je a jaké principy využívá. Ten systém je založen na tom, že toto spoření je dlouhodobé, osvědčené a má jednoznačné mechanismy, které znemožňují jeho zneužití.
Za prvé bych si dovolil upozornit pana ministra Lišku a další, že sice můžete mít kolik chcete stavebních spoření, ale státní příspěvek můžete čerpat pouze na jedno. Takže nic takového, co tady bylo řečeno, v žádném případě nemůže nastat.
Za druhé, vážené kolegyně a kolegové, bych vás chtěl upozornit, že tento systém využívá toho, že peníze reálně existují. Leží na kontech stavebních spořitelen, jsou okamžitě využitelné. V této chvíli, kdy vláda nemá ani korunu a nebude mít ani korunu na cokoliv, jsem velmi zvědav, jak sofistikovaný systém pana ministra Lišky bude zaváděn, ještě nota bene, když jsem si přečetl asi před 14 dny, že jeho vize je, že by ten sofistikovaný systém měl mít vzor zhruba ve stavebním spoření. Takže zde budeme mít dvě stavební spoření? Budeme zde mít dvě stavební spoření s dvojím příspěvkem státu? Není to zbytečné?
Další věc je, že nevynalézáme nic nevynalezeného. Tento systém naprosto běžně funguje v sousedních zemích, jako je Rakousko a Německo. Z toho jsme se také poučili. To znamená není to nic, co by si Martínek a další, kteří jsou pod tím podepsáni, vymysleli. Funguje to, normálně to existuje. Je to jakýsi doplňkový systém stavebního spoření. Nikde nenastal žádný kolaps ani se nepředpokládá navýšení počtu klientů. To znamená stát to skutečně nebude stát ani korunu navíc než v současné době a může to velmi výrazně pomoci.
Jestli tady mnozí žehrají na to, na co se stavební spoření využívá, no tak tentokrát budete mít možnost říci, že se to využívá na další ušlechtilý cíl, to znamená nejen na to, postavit si nový dům, ale také na to, dát dětem nebo vnukům vzdělání.
Další typická věc tady pro to je, že obavy pana ministra financí můžeme úplně lehce rozptýlit jednoduchým systémem. A já se k tomu hlásím. Jestliže pan ministr má takové obavy, můžeme jednoduchým pozměňovacím návrhem změnit, že tedy může čerpat jenom jeden člověk na jedno stavební spoření. Je to úplně jednoduché. My jsme ten systém chtěli využít právě na to, aby zejména u slabších rodin se mohlo stavební spoření dát dohromady, jako je to u skutečného stavebního spoření, tedy že babičky, dědečkové, rodiče, pro své děti spoří. Pokud to pan ministr financí nechce, jednoduché řešení - prostě na jedno stavební spoření se to bude čerpat.
Další výhrada vůči tomuto návrhu je, že to vlastně nemá žádný smysl, protože se musí hned splácet, to znamená že to nemá žádný sociální systém (?). Přátelé, stavební spoření dnes naprosto běžně rozkládá splátky až na dvacet let. Naprosto běžně už dnes stavební spoření zná princip odkladu splátek. Nic nového pod sluncem. Prostě to tady existuje, ty peníze tady reálně leží, máme je k dispozici a můžeme je využít k dalšímu ušlechtilému významu.
Hovořilo se tady o tom, jestli je dostatečně kryto, jestli ten člověk studuje, nebo nestuduje. No tak Ježíši, jestliže musí každý rok doložit, aby mohl za rok čerpat těch 36 tisíc korun, jestli musí doložit, že ten rok řádně studoval, a pokud nedoloží, že řádně studoval, tak nedostane nic, tak já nevím, jakou větší kontrolu můžete mít. Navíc, jak jsem říkal, je to omezeno maximálně dobou studia plus jeden rok, to znamená není to ani pro takzvané věčné studenty, kteří si chtějí studium nějakým způsobem prodloužit.
My jsme tento návrh velmi podrobně projednávali se stavebními spořitelnami, aby byl realizovatelný, aby byl kontrolovatelný, aby byl, pokud se týká administrace, velmi málo náročný. Všechny tyto záležitosti to splňuje, Asociace stavebních spořitelen jednoznačně garantuje, že tento způsob, jak je navržen, je realizovatelný.
Jestli si vláda myslí, že vedle stavebního spoření přinese ještě další podobné spoření, tentokrát na vzdělání, s novým státním příspěvkem, a jestliže si myslí, že na to má peníze, tak prosím, ale obávám se, že žádné takovéto peníze ve státní pokladně rozhodně nejsou. A i kdyby byly, tak přece vůbec není žádný důvod pro to, aby se tyto dvě věci využily (?) zároveň. V čem je problém?
Další věc je, že přátelé, stavební spoření je dnes jedno jediné spoření, které se občanům této země vyplácí. Nebýt stavebního spoření, tak vlastně každý člověk, který se v této chvíli nezadlužuje, který spoří, místo aby se zadlužoval, je v podstatě v pytli, protože částka, kterou do spoření dává, se každoročně znehodnocuje. Stavební spoření je jediné, které ještě v této chvíli dokáže těm, kteří spoří, zajistit jakous takous rentabilitu, a to zejména díky státnímu příspěvku.
Já myslím, že jsem docela jednoznačně vyvrátil některé obavy. Jak jsem říkal na začátku, předkladatelé jsou připraveni k jakýmkoli rozumným úpravám, abychom vyvrátili obavy, které tady projevili někteří naši kolegové a kolegyně. Myslím si, že na stole máme úplně jednoduché řešení, které je využitelné prakticky okamžitě a zcela určitě mnoha a mnoha rodinám, zejména těm sociálně slabým, pomůže. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj. Mezitím vás odhlásím a prosím o novou registraci.
***