(11.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Druhá otázka se týká platby, která byla provedena ze strany státu Českým drahám jako kompenzace za převod majetku na Správu železniční a dopravní cesty. Tam bylo převedeno ze strany státu do Českých drah tuším něco kolem 12 mld. Kč a bylo řečeno, že tyto finanční prostředky nebudou tzv. projedeny, rozumějme nebudou použity na krytí běžné roční ztráty Českých drah, ale že budou investovány do zlepšení vozového parku Českých drah, tzn. zejména na pořízení nových kolejových vozidel ve vlastnictví Českých drah.
Chtěl bych položit v této souvislosti několik otázek, za to se omlouvám: kolik z těchto prostředků už bylo utraceno, kolik z těchto prostředků bylo utraceno na modernizaci vozového parku ČD a kolik z těchto prostředků bylo utraceno na jiné účely. Myslím, že by stálo za to, aby to Poslanecká sněmovna věděla, zejména proto, že když jsme schvalovali příslušný zákon, který umožnil tuto transakci, tak se rozhodně na půdě Poslanecké sněmovny nemluvilo o tak obrovské částce, jaká nakonec vyplynula v rámci jednání vlády, o 12 mld. Kč. To tady nikdo při projednávání příslušného návrhu zákona nezmínil a pak se to objevilo jako nová informace. A myslím si, že stojí za to, abychom jako odpovědní poslanci věděli, co se s těmi penězi stalo, do jaké míry byly využity nebo nebyly využity. Objevují se poplašné informace v médiích, že tyto finanční prostředky zčásti nebyly využity na nákup kolejových vozidel a že se z nich kryjí roční běžné problémy provozní, finanční akciové společnosti České dráhy. Čili myslím si, že je potřeba, abychom to od pana ministra dopravy dnes slyšeli.
Třetí věc se týká sponzorských aktivit ČD. Já jsem přesvědčen o tom, že firmy, které mají takto významné problémy, by měly omezit, osekat doprovodné aktivity včetně sponzorských aktivit. Setkáváme se s tím běžně u komerčních subjektů. Pokud je komerční subjekt v problému, tak většinou hledá možnosti, jak osekat výdaje, a jednou z prvních oblastí jsou přirozeně různé sponzorské aktivity.
Zaznamenal jsem v minulých dvou letech poměrně masivní inzerci Českých drah v rámci časopisu 51 PRO blízkého Občanské demokratické straně, také jsem v tomto směru několikrát interpeloval bývalého pana ministra dopravy Řebíčka. Došlo k tomu, že celá věc se vyřešila. Za prvé časopis 51 PRO ukončil svoji činnost v důsledku finanční krize a nedostatku finančních prostředků. Zřejmě ani masivní inzerce ze strany Českých drah nedokázala tento projekt zachránit. A také pan ministr dopravy Řebíček už není na Ministerstvu dopravy.
Ale já se nechci ptát jen na masivní inzerci ČD v časopisu 51 PRO, která už se v tuto chvíli může jevit jako mírně passé, ale rád bych se zeptal na aktivity ČD v rámci podpory českého filmu. Já rozumím tomu, že je dobré a každá koruna, která jde do původní české filmové tvorby, je dobrá koruna. My poskytujeme prostředky, resp. veřejný sektor poskytuje příspěvky v rámci Státního fondu pro podporu kinematografie, tomuto fondu byly navýšeny prostředky a zdroje i ze státního rozpočtu, a já tuto věc podporuji a myslím si, že je to dobře. Ovšem zaznamenal jsem v uplynulém období, zejména v posledních dvou letech, poté kdy vládní odpovědnost převzala Občanská demokratická strana, že České dráhy začaly výrazněji sponzorovat filmové projekty některých vybraných režisérů. Mám na mysli režiséra Filipa Renče. Tuším, že ČD přispěly už na dva jeho celovečerní filmy. A já se ptám, jestli to není střet zájmů v situaci, kdy pan Renč současně režíroval pro ODS její předvolební klipy a kdy současně pan režisér Renč také obdržel zakázku od Ministerstva dopravy na klipy v rámci prevence, tedy nevhodného chování nebo nepozornosti, porušování předpisů ze strany motoristů. Je to zvláštní shoda okolností. Já myslím, že k takové shodě okolností může docházet tak maximálně jednou za deset let, aby najednou Ministerstvo dopravy, státní úřad, mělo takového oblíbence, že si prostě vybere jednoho režiséra, na kterého směřuje tok finančních prostředků. A je jistě legitimní, aby se opozice ptala, proč je to zrovna režisér Renč, který režíroval předvolební klipy pro Občanskou demokratickou stranu.
Chtěl bych se zeptat, zda si myslíte, pane ministře, že ve stávající finanční situaci Českých drah, kdy ČD žádají kraje, žádají stát o další finanční dotace, je namístě, aby ČD pokračovaly ve svých sponzorských aktivitách, například ve financování podnikání nebo režie pana Renče a výroby filmů za spolupráce pana Renče, anebo aby ČD pokračovaly ve financování nebo sponzorování např. sportovních aktivit, které, jak jsem zjistil, ČD také sponzorují. Nevím, jestli to není špatně v situaci, kdy ČD žádají peníze daňových poplatníků, hospodaří se ztrátou, hrozí tady prohlubování ztráty, na druhé straně poskytují sponzorské prostředky způsobem, který podle mého názoru není asi dostatečně transparentní.
To je poslední věc. A v této souvislosti, mi, pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, vážená paní místopředsedkyně, dovolte, abych také předložil návrh usnesení, který jsem si v této souvislosti připravil během projednávání tohoto bodu.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane kolego, promiňte, nechcete ho přednést až v podrobné rozpravě?
Poslanec Bohuslav Sobotka: Já bych ho avizoval a nepochybně budu připraven ho přednést také v podrobné rozpravě. Rád bych, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení: Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy, aby prověřil sponzorské aktivity Českých drah v souvislosti se zhoršujícími se hospodářskými výsledky Českých drah. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za toto vystoupení. Nyní se do rozpravy hlásí pan kolega Jaroslav Plachý, poté pan kolega Ludvík Hovorka.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové. Jako člen hospodářského výboru jsem se zúčastnil prezentace Českých drah, kde bylo řečeno mnohé, ale ještě více řečeno nebylo, a vzal jsem to pouze jako zahájení diskuse na velmi závažné téma, téma, které ročně obnáší řádově 10 až 15 mld. Kč ze státního rozpočtu.
Jsem rád, že pan ministr byl v minulosti hejtmanem a že sám na vlastní kůži zažil dohadování o tom, kdo zaplatí ztráty z dopravní obslužnosti, a vím, že s tím měl také velké problémy. Je zvláštní, že po změně hejtmanů za hejtmany sociálně demokratické ten problém zůstal nevyřešen. I nyní probíhá dohadování mezi kraji a akciovou společností České dráhy a opět se ukazuje, že tam chybí podle jejich vyjádření částka zhruba 3 mld. Kč. Nemohu se zbavit dojmu, že tento problém doopravdy nezávisí na tom, zda na krajích jsou jednou levice a podruhé pravice, ale především na Českých dráhách. A to je způsobeno zejména tím, že financování dopravní obslužnosti, tak jak je teď momentálně nastaveno, probíhá přes jejich ústředí, přes Prahu, do které se musí nasypat peníze z krajů, a pak, poté co skončí v jakési virtuální černé díře, se část z nich snad i vrací zpět do regionů na řešení dopravní obslužnosti.
Kdybych byl hejtmanem - a jsem rád, že jím nejsem - nedal bych jim nic. Do té doby, dokud mi nedokáží, že peníze, které já za kraj zaplatím, budou sloužit mému kraji na řešení dopravní obslužnosti. A aby toto nastalo, je třeba restrukturalizovat České dráhy. Oddělit dálkovou dopravu - mimochodem, která je kupodivu zisková - od regionální a v tom případě by byla diskuse o tom, zda dokonce neudělat regionálních společností 13, protože v Praze to asi nebude mít velký význam, pro každý kraj zvlášť, tak aby kraje viděly transparentně do nákladů těchto regionálních dopravních společností, aby případně se i kraje mohly zúčastnit na podnikání těchto dopravních regionálních společností, aby měly slovo o tom, jak tyto regionální společnosti mají sloužit v daném kraji. A aby to slovo bylo závažné.
***