(11.50 hodin)
(pokračuje Plachý)

Do té doby, pokud neproběhne tato transformace, tato restrukturalizace Českých drah, tak peníze poslané do Prahy vždy budou procházet těžko definovatelným procesem, já tomu říkám zjednodušeně černou dírou. Důkaz tohoto tvrzení je skutečnost, že v loňském roce, jak tady pan poslanec Sobotka už předestřel, České dráhy dostaly 12 miliard korun. Kdybychom vzali za bernou minci, že jim chybí na letošní rok 3 miliardy, a podělili bychom 12 miliard třemi miliardami, tak získáme čtyři roky. Kromě toho loňského jsou to ještě další tři roky navíc. Když jsem se jich ptal, co tedy po nás chtějí, ať nám doloží, jak nakládali v loňském roce se 12 miliardami, nikdo nebyl schopen na to odpovědět.

Dámy a pánové, je cosi shnilého ve státě dánském, je cosi prohnilého v Českých dráhách, akciové společnosti. A do té doby, dokud budou jejich vlaky, jak jsme se z prezentace dozvěděli, převážet v průměru 60 lidí na vlak, tak se nebavme o tom, že tato doprava je nějak významná, když těch 60 lidí, tedy jeden vlak, lze nahradit jedním autobusem. To je tragédie železniční dopravy v České republice. A nebavme se ani o tom, že je ekologická. V okamžiku, kdy jede vlak obsazený v průměru 60 lidmi, tak těžké dieselové motory v lokomotivě vychrlí takové množství spalin, že se to rozhodně několikanásobně vyrovná jednomu autobusu. Předčí ho to asi tisíckrát.

Já nevím, jsem z toho skutečně hodně zklamán, a moje otázka na pana ministra zní: Pane ministře, využijete svých zkušeností jako bývalý hejtman a ve své nové funkci dokončíte transformaci Českých drah, tak aby se železniční doprava v České republice znovu vrátila do významných kolejí a doopravdy sloužila dopravní obslužnosti, o které se tady bavíme? Jsme schopni - v uplynulém období jsme toho moc neudělali, ale ve zbývajícím období jednoho roku dokončit transformaci Českých drah? Jestli ano, já vám budu velmi nápomocen. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Plachému. Nyní se o slovo přihlásil pan kolega Ludvík Hovorka, další přihlášku zatím nemám do této rozpravy. Prosím pana poslance Hovorku.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, v souvislosti s dofinancováním ztráty osobní železniční dopravy jsem byl upozorněn redaktorkou televize Nova, a myslím se to stalo i dalším kolegům členům podvýboru pro dopravu, že v uplynulém roce České dráhy poskytly v rámci svých marketingových, reklamních a jiných aktivit zhruba 200 milionů korun. Já osobně nemám nic proti tomu, aby firma jako České dráhy vydávala materiály, které mají řekněme přivést cestující do vlaků, ani nějaké drobné předměty a podobně, ale jestliže v rámci těchto 200 milionů korun jsem byl upozorněn na dva konkrétní sponzorské dary ve výši 40 milionů korun - a sice jeden se týkal podpory konkrétního filmového projektu a druhý se týkal dotace soukromému subjektu na opravu pronajatého majetku - tak se domnívám, že to není zcela v pořádku, a rád bych znal vaše stanovisko, jestli hodláte tyto záležitosti prověřit a jestli tyto konkrétní sponzorské dary prošly řádným schvalováním v dozorčí radě a v řídícím výboru Českých drah.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do všeobecné rozpravy. Pokud tomu tak není, tuto rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Dvě přihlášky do ní již mám. První pan poslanec Karel Sehoř, který avizoval návrh usnesení. Poté jsem registrovala ještě přihlášku pana poslance Sobotky. Nevím, zda pan zpravodaj chtěl také navrhnout nějaké usnesení. Pan poslanec Karel Sehoř, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Paní předsedající, dámy a pánové, já tady zopakuji svůj návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí informaci ministra dopravy o způsobu financování ztráty osobní železniční dopravy a o mýtném."

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní poprosím pana kolegu Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Můj návrh usnesení je: "Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy, aby prověřil sponzorské a marketingové aktivity Českých drah s ohledem na zhoršující se hospodářské výsledky Českých drah." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Doufám, že jsem si to zaznamenala přesně. Pan poslanec Karel Šidlo má slovo.

Pan ministr Pospíšil má náhradní kartu číslo 6.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Já bych si dovolil v rámci toho, o čem jsem hovořil, protože myslím, že celá řada diskusních příspěvků byla směřována logicky k témuž, tak bych požádal o takový návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy České republiky o předložení návrhu harmonogramu přípravy zákona o veřejné dopravě včetně všech konkrétních časových termínů." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Přivolám naše kolegy, aby se mohli zúčastnit hlasování, která jsou před námi. Pana zpravodaje požádám, aby potom dohlédl na správnost průběhu hlasování, abychom neopomněli žádný z návrhů, který zde zazněl. Nově příchozím připomenu, že jsme v závěru bodu informace ministra dopravy o způsobu financování ztráty osobní železniční dopravy. Jsme v bodě, kdy se zeptám, zda se ještě někdo chce přihlásit do podrobné rozpravy s nějakým návrhem na usnesení. Nikoho nevidím, proto končím podrobnou rozpravu.

Můžeme přistoupit ještě k závěrečným slovům. Nejprve se zeptám pana ministra dopravy, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Prosím, tedy zazní slovo pana ministra Petra Bendla.

 

Ministr dopravy ČR Petr Bendl Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych v prvé řadě avizoval Poslanecké sněmovně, že děkuji za zájem o tak důležitou problematiku. Ani s jedním návrhem usnesení nemám problém. Doporučil bych všem, abyste přijali všechna tři usnesení, která zde padla, protože si myslím, že jsou naprosto v pořádku. (V sále je stálý silný hluk.)

Co se týká zákona o veřejné hromadné dopravě, Ministerstvo dopravy má připravený koncept v hrubých rysech, s tím, že řeší jednu zásadní legislativní otázku, a to je vztah práva na samosprávu na úrovni krajů a možnosti ingerovat ze strany státu do samosprávných působností krajů, měst a obcí. Tento legislativní problém se tam vyskytl v tom, že právo na samosprávu a krajská samospráva si jako objednatel může rozhodovat o tom, koho si najme. A je otázkou, jestli jsme schopni něco nadiktovat, či nikoli. Tenhle problém tam je. Nicméně počítáme s tím, že bychom buď na konci letošního, nebo na začátku příštího roku s tímto poměrně komplikovaným zákonem přišli.

Otázky pana poslance Sobotky. Hospodaření Českých drah. Ano, 3,2 miliardy je deficit, který přiznávají kraje, že Českým drahám neplatí to, co by jim platit měly. Já jsem se v médiích vyjádřil k tomu, že mám zájem to řešit. Že mám zájem hledat možná ne v tuto chvíli systémové řešení, ale ono na systémové řešení je potřeba širší shody. Uznávám, že není systémové řešení jednorázově pomoci krajům, protože to je zejména jejich odpovědnost ze zákona. Kraje jsou těmi, kteří si musí dojednat cenu a spoje, mají na to jak finanční prostředky, tak řadu legislativních nástrojů, a je čistě na nich, jak se domluví. Když jsem byl středočeským hejtmanem, tak to vždy byla komplikovaná, složitá jednání, ale vždy vlaky jezdily a vždy jsme se nakonec na ceně dohodli. Jak se dohodnou kraje s Českými dráhami dále, je na jejich politických reprezentacích, a teď řeknu napříč politickým spektrem. V krajích sedí ta zastupitelstva různobarevně a musí vědět, že mají odpovědnost, že mají omezený rozpočet, stejně jako je omezený státní rozpočet, a musí s tím vyjít.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP