(11.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za toto úvodní slovo ministrovi dopravy Petrovi Bendlovi a zahajuji všeobecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zda se do této rozpravy někdo z kolegyň či kolegů hlásí. Vidím jednu přihlášku. Prosím, pane poslanče. Pan kolega Karel Šidlo se hlásí o slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, já si dovolím jenom stručnou reakci ve smyslu toho, o čem, dá se říci, dost často diskutujeme na hospodářském výboru, a to je právě otázka, která je o to aktuálnější v současné době, kdy byla provedena i prezentace Českých drah, které se snažily přesvědčit nás jako politiky v hospodářském výboru, že skutečně situace v dofinancování prokazatelné ztráty z regionální dopravy je velice vážná a že České dráhy v roce 2009, kdy už se plně projevuje oddělení ekonomiky mezi nákladní a osobní dopravou, kterou jsme schvalovali v loňském roce novelou zákona, tak v podstatě dochází k velmi silnému deficitu na straně, bych řekl, výdajů, které jsou spojeny s regionální dopravou. Kraje si oprávněně stěžují, protože finance, které dostávají poskytnuty na regionální dopravu, samozřejmě nemůžou krýt tento rozdíl, který se zde objevuje, a pan ministr ho zde pojmenoval, že to je 3,2 mld., které byly vykázány za loňský rok. Já si myslím, že toto bude pokračovat dál, pokud nebudou udělána systémová opatření.

To, co zde bylo navrženo, vnímám sice jako určité kroky, které ale nejsou zcela systémové a nevedou ke kýženému výsledku. Já tady řeknu to, co jsem použil i v diskusi na hospodářském výboru, a to je to, že stát, pokud rozděluje peníze daňových poplatníků na tyto aktivity, které si objednává od dopravců, ať už jsou silniční nebo železniční, uzavírá s nimi smlouvy na objem kilometrů, které odvedou pro něj v konkrétním roce, tak by měl ale být také tím garantem, kdo konkrétně stanovuje pravidla, za jakých budou vykazovány náklady, to znamená jakým způsobem bude i vykazována prokazatelná ztráta z této činnosti, z provádění této regionální dopravy. A já si myslím, že i přes naše opakovaná upozornění a žádosti vůči exekutivě stále jsme nedostali odpověď v podobě legislativního návrhu, který by předkládal jednoznačná pravidla, která stát bude předkládat před vybrané dopravce, ať už přímo v nadregionální dopravě, anebo v regionální prostřednictvím krajů, aby tito dopravci museli rozkrýt skutečně, jak se chovají, jaké mají náklady, a aby potom také mohly být kompenzovány vstupy, které třeba tomu konkrétnímu dopravci nepřináleží. Tato pravidla já jsem velice zjednodušeně nazýval a nazývám stále, byť nevím, jak se konkrétně ta norma bude jmenovat v paragrafovém znění, jako zákon o veřejné dopravě.

Myslím si, že tento matematický klíč, model toho, jak bude vykazována konkrétní prokazatelná ztráta, může vést k tomu, že se vyrovnají konečně podmínky pro jednotlivé dopravce na území ČR, zejména ve vztahu k tomu, když si stát tuto činnost objednává. A pokud tyto kroky uděláme a pan nově jmenovaný ministr dopravy bude tento problém vnímat jako prioritní, tak si myslím, že budeme mít o to snazší pozici rozhodovat o tom, jak se budou politici chovat, a konečně i vláda, jak se bude chovat ke svému národnímu dopravci, resp. k firmám, kde má svoji stoprocentní účast, tím mám na mysli České dráhy, protože tento podnik bude pouze takovým, jak my mu vytvoříme podmínky. A pokud se má on chovat zcela ekonomicky, musí mít také určité perspektivy. Myslím, že pravidla, která by měla vzniknout zákonem, o kterém jsem hovořil, by mu mohla vytvořit podmínky k tomu, aby mohl zpětně i investovat do toho, po čem naše občanská veřejnost a cestující nejvíce volají, a to jsou dopravní prostředky. Pak to nebude jenom prostá žádost: dejte nám peníze, ale pak můžeme i vyžadovat, jakým způsobem byly klíčovány jednotlivé náklady, jak se k tomu manažeři, kteří jsou tam delegováni námi, státem, chovají a jestli firma plní svoje povinnosti a úkoly tak, jak byly zadány.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Šidlovi. Pane kolego, dovolte, abych vás požádala, tak jak máme zažitý zvyk, abyste se stal zpravodajem, protože ten nebyl určen, a pokud vy s tím budete souhlasit, tak nám velmi usnadníte další průběh, jako první vystupující tedy. Děkuji vám za to, že jste vyhověl této prosbě. Zpravodajem k tomuto bodu se tedy stává pan poslanec Karel Šidlo.

Zeptám se, zda se někdo další z kolegů… Pan kolega Karel Sehoř má slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych víceméně pokračoval v tom, co tady začal rozvádět pan kolega Šidlo. Já se také přikláním k tomu, aby byla věnována pozornost zákonu o veřejné dopravě a aby byl dopracován, jenom si nejsem úplně jist, jestli se to stihne v tomto volebním období.

Trochu mě zaráží to, že my jsme dlouho bojovali za to, aby existovaly smlouvy, smlouvy mezi státem a národním dopravcem, aby na základě těchto smluv při jejich plnění nevznikaly dohady potom o tom, co co stojí. Potom, když se rozdělila dopravní obslužnost částečně na stát a částečně na kraje, tak existují i smlouvy mezi kraji a dopravci. Já tedy nevím, co v těch smlouvách je, ale jestliže si objednává někdo dopravu, napíše smlouvu, do smlouvy napíše, kolik mu zaplatí, a jestliže dopravce dodržuje smlouvu, tak mně není jasné, jak můžou někde chybět peníze. Jinými slovy, trošku se obávám toho, co dělaly České dráhy vždycky, že vlastně ony určovaly - ne ten, kdo si objednává, ale ony určovaly, které vlaky a kolik jich bude jezdit, a potom teprve spočítaly, kolik je to stojí, a pak přišly na stát a řekly, že potřebují příslušnou sumu. Ale takhle by to přece být nemělo! Jak stát, tak kraje si objednávají dopravu, řeknou, kolik za to zaplatí, a když budou všichni smlouvu dodržovat, tak by nemělo docházet k disproporcím.

Co se týká celostátní dopravy, tak tam už při zmíněném semináři bylo řečeno, že stát platí dopravci řekněme přiměřené množství, že tam nemají nároky na to, aby byly zvýšené peníze na dopravní obslužnost. Já se trochu bojím ale, že to bylo trochu takovým malým úskokem, a to tím způsobem, že se zahrnuly do dopravní obslužnosti i vlaky, které jsou výdělečné, jako jsou EC a IC. Pak není žádný problém do jízdního řádu zvýšit poměr těchto vlaků, které jsou vlastně placeny jakoby navíc, a pak si spočítám, že ta suma je vyšší, a dodržím svoje náklady. Čili já pléduji víceméně za to, aby smlouvy, které kraje uzavírají, byly řekněme tak jasné, aby nedocházelo ke konfliktům.

Navrhuji, aby Sněmovna přijala usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí informaci ministra dopravy o způsobu financování ztráty osobní železniční dopravy a o mýtném." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím, abyste potom tento návrh přednesl ještě v podrobné rozpravě.

Kdo se hlásí dál, je pan kolega Bohuslav Sobotka do všeobecné rozpravy.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vážený pane ministře, já bych se rád zeptal na některé otázky, které souvisí s hospodařením Českých drah. To se přirozeně také týká potom následných problémů, které jsou s financováním ztráty z veřejné osobní dopravy.

První otázka se týká dnešního ranního jednání rozpočtového výboru. My jsme na jednání výboru měli pozvány zástupce Ministerstva financí a jedna z otázek, kterou jsme se zabývali, bylo právě financování problému, který už avizovaly kraje a avizovaly České dráhy v rámci vzájemných jednání, a to je otázka, z čeho letos tedy bude pokryta ztráta Českých drah v rámci regionální osobní dopravy. Já jsem se ptal Ministerstva financí, zdali ví, jestli se už připravuje nějaká finanční rezerva nebo nějaký finanční přesun, který by se týkal pokrytí této ztráty v letošním roce.

Já jsem zaznamenal v médiích vyjádření pana ministra dopravy v tom smyslu, že ještě letos vláda tento problém vyřeší, pro příští léta je potřeba hledat nějaké jiné postupy. Proto mi dovolte, abych se zeptal pana ministra dopravy, z čeho letos, v jakém rozsahu a z jakých zdrojů, jestli ze zdrojů Ministerstva dopravy nebo z vládní rozpočtové rezervy nebo z jakého zdroje pan ministr se chystá letos problém řešit. To je první otázka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP