(14.50 hodin)
(pokračuje Langer)
Cizinci bude poskytnut finanční příspěvek ve výši 500 eur, u dětí 250 eur, který je nezbytný k zajištění životních nákladů bezprostředně po návratu do země původu. Státním příslušníkům třetích zemí, kteří se zaregistrují jako zájemci o dobrovolný návrat, bude zrušena platnost stávajícího pobytového oprávnění, nicméně nijak nebude omezeno jejich právo do České republiky znovu přicestovat.
A tady se chci vrátit k tomu, co jsem již řekl. Byli jsme opakovaně dotazováni, diskutovali jsme o tom i s kolegy na vládě, jakým způsobem motivovat lidi, kteří zde pobývají bez práce, k tomu, aby využili možnosti dobrovolných návratů. A ten vzkaz je jasný: ti, kteří toho využijí, budou mít zaplacenu cestu domů, dostanou finanční příspěvek, ale hlavně, otevírají si do budoucna možnost se vrátit. Ti, kteří toho nevyužijí, ti, kteří se dostanou do rozporu s českým právem, potom budou odesláni domů, ale s jasně vystavenou červenou kartou: návrat zpět nežádoucí.
Dobrovolný návrat bude realizován nejen prostřednictvím Ministerstva vnitra a Policie České republiky, ale rozhodli jsme se spolupracovat také s Mezinárodní organizací pro migraci, která má velmi silné mezinárodní renomé v oblasti řízené migrace a zejména pak v oblasti řízených návratů. Na realizaci tohoto projektu bude vyčleněna z vládní rozpočtové rezervy celková finanční částka ve výši zhruba 60 milionů korun. A tady se nepochybně a logicky, oprávněně a důvodně naskýtá otázka, zda 60 milionů korun, které mají být vynaloženy z peněz daňových poplatníků na zaplacení letenek, zajištění ubytování, zdravotní péče a onoho finančního příspěvku, jsou správně investované peníze. Odpovídám: Ano. I na těchto vydaných penězích je možné v celkovém kontextu vydělat. A vydělat se na tom dá v různých rovinách. Samozřejmě v rovině bezpečnostní, ale samozřejmě i v rovině ekonomické, v rovině úspory jiných nákladů, které by musely být vynaloženy v případě nucených návratů. Neboť i realizace nucených návratů má své jasně vyčíslitelné náklady a ty náklady jednoznačně převyšují náklady, které jsou vyčísleny na projekt návratů dobrovolných.
Hovořil jsem o opatřeních, která mají charakter okamžitý. Dovolte mi zmínit ještě opatření, která mají podle mého názoru jasný cíl zvýšit efektivitu projektu samotných dobrovolných návratů, předtím než zmíním opatření dlouhodobá.
Represivní opatření spočívají v omezení míry možných rizik pro bezpečnostní situaci a jedná se zejména o kontrolní akce, které budou zaměřovány na odhalování cizinců bez platného pobytového oprávnění, a tyto akce budou zahájeny 30 dnů po spuštění projektu dobrovolných návratů. Jinými slovy, vedle pozitivní motivace musí jít ruku v ruce také motivace negativní. Jinými slovy, tady vám nabízíme možnost vrátit se domů, ale současně jasně říkáme, že zvýšíme kontroly, zpřísníme kontroly pobytu cizinců u nás s tím, aby bylo jasné, že ti, kteří budou přistiženi při porušení zákona, pojedou domů, ale tentokrát nuceně, bez jakéhokoli příspěvku a s onou červenou kartou. Součástí těch opatření, která mají podpořit projekt dobrovolných návratů, jsou také reintegrační projekty v zemích původu. Tam bude navázáno na již probíhající projekty a ty se zaměří zejména na znovuzapojení cizinců na pracovní trh v zemi původu. A současně poslední je skutečně zefektivnění mechanismu kontrolní činnosti v oblasti nelegálního zaměstnávání cizinců a v oblasti pobytu cizinců na území České republiky.
Tedy ještě jednou říkám, že je zde nabídka podané ruky, nabídka pomoci, nicméně ruku v ruce s tím jde zpřísnění kontrol, přitvrzení kontrol a důsledný a nekompromisní postih proti těm, kteří se dostanou do rozporu s českým právem.
To byla opatření okamžitého charakteru a nyní mi dovolte, abych zmínil opatření, která mají charakter dlouhodobý. Tato opatření mají za cíl prevenci současné situace a spočívají v návrzích legislativních změn. V důsledku hospodářské krize se projevily některé nedostatky a slabá místa stávající legislativy v oblasti pracovní migrace. Schválené legislativní změny mají za cíl tyto nedostatky eliminovat a jde o následující:
Zavedení spoluodpovědnosti zaměstnavatelů, resp. agentur práce. Do České republiky totiž prostřednictvím různých zprostředkovatelských subjektů bez ohledu na aktuální situaci nadále přicházejí značné počty cizinců, kteří nemají možnost stabilního a legálního pracovního uplatnění, a těmto subjektům, těmto zprostředkovatelům práce nevzniká příchodem cizince na území a zejména jeho propuštěním žádná odpovědnost ani povinnost podílet se na řešení případných důsledků. Jinými slovy, jsme stále více a budeme ještě více svědky skutečnosti, kdy ti, kteří vydělali obrovské peníze na tom, že přivedli do České republiky cizince, v okamžiku, kdy tito lidé přijdou o práci, od nich odtáhnou svoji pozornost, obrátí se k nim zády a tváří se, že se jich to netýká. A některé ty příběhy jsou skutečně dramatické, protože se jedná o lidi, kteří neznají jazyk, nemají povědomí o naší kultuře, tradicích, nemají žádné společenské, sociální vazby a zejména nemají žádné finanční prostředky pro to, aby zde mohli vůbec žít. A právě proto jsme svědky různých velmi emocionálních příběhů o tom, jak lidé z Mongolska, Vietnamu vypovídají své životní příběhy, kdy jsou bez ubytování, jsou bez finančních prostředků a sami se ptají, co mají dále dělat. K těmto lidem směřuje naše nabídka dobrovolných návratů, k těmto lidem směřuje naše nabídka pomoci. Nicméně vůči těm, kteří na nich vydělali a teď se tváří, že se jich to netýká, musí přijít přísnější přístup.
Cílem je formou zákonných úprav zavést povinnost pro zaměstnavatele hradit náklady spojené se zajištěním a následným vycestováním cizince, pokud se ten dostane do nelegálního postavení a tyto náklady není schopen hradit z vlastních prostředků. Spoluodpovědnost nepředstavuje nově navrhovaný institut, jehož je využíváno v případě pobytu fyzických osob na základě pozvání, spoluodpovědnost je také zákonem stanovena významným institucím v souvislosti s pobytem výzkumného pracovníka. Jinými slovy, pokud tuto spoluodpovědnost již máme zavedenu, pokud tuto spoluodpovědnost mají osoby, které sem k nám někoho pozvou, je absurdní, aby takovou formu spoluodpovědnosti neměli ti, kteří vydělávají na cizincích, které sem do České republiky přivezli.
Dalším opatřením je nová definice účelu podnikání pro potřeby vydávání pobytových oprávnění cizincům a vytvoření kontrolních mechanismů s cílem prověřit, zda cizinec skutečně podniká. Současné nastavení účelu podnikání a málo efektivních a málo účinných mechanismů kontroly výkonu podnikatelských aktivit cizinců na území neumožňují zjistit, zda cizinec na území skutečně vykonává podnikatelskou činnost, nebo zda nezneužívá pobyt k jiným, nelegálním aktivitám. Myslím si, že i zde platí, že musíme důvěřovat, leč prověřovat, a zpřísnění kontrolních mechanismů právě v této oblasti podle nás povede ke zlepšení situace v této oblasti a ke zmenšení rizika zneužívání těchto pobytových oprávnění k páchání trestné činnosti, resp. porušování platných zákonů.
***