(14.40 hodin)
(pokračuje Langer)
Část z nich bude vykonávat protiprávní aktivity, které jsou spojeny s obcházením imigrační legislativy. Myslím, že není žádným tajemstvím, že jsme se v minulosti potýkali s problémem účelových sňatků, falešných otcovství, respektive adopcí apod. Dá se předpokládat, že četnost takovéhoto způsobu obcházení zákona se jenom zvýší. Určitá část cizinců bude absorbována zločineckým prostředím, což povede a může vést k nárůstu trestné činnosti. Část těchto cizinců bude využívána buď šedou ekonomikou, nebo přímo zločineckým prostředím k výkonu prací charakteru téměř otrockých. Je nade vši pochybnost, že neřešení této situace může vést k sociálnímu napětí a k posílení xenofobních nálad mezi obyvatelstvem těch regionů, které jsou postiženy nezaměstnaností více než jinde.
Na tato rizika zareagovala vláda České republiky materiálem a koncepcí, která se zabývala řešením dopadů hospodářské krize na bezpečnostní situaci v České republice. Tento obsáhlý koncepční materiál, na kterém se začalo pracovat již v minulém roce, 9. února vláda schválila. Svým usnesením vláda schválila komplexní souhrn opatření, která mají za cíl okamžitě započít s řešením dopadu hospodářské krize na situaci v oblasti imigrace, a to s cílem zajistit odpovídající úroveň veřejného pořádku, poskytnout pomoc těm cizincům, kteří ji potřebují, a rovněž do budoucna upravit podmínky dovozu zahraniční pracovní síly.
Opatření, která byla přijata, lze rozdělit do několika částí, do několika oblastí. Jsou to opatření, s jejichž realizací je možno započít okamžitě, jsou to opatření, která mají charakter dlouhodobý a která spočívají v přípravě legislativních změn. Dovolte mi, abych nejprve zmínil opatření, která mají charakter okamžitý.
Za prvé je to důsledný monitoring situace, který je nezbytný pro účinné řešení problémů. Zde chci zdůraznit, že do monitoringu budou zapojeny všechny odpovědné orgány státní správy a využívány budou i nadále informace od neziskových organizací, případně od jednotlivých městských zastupitelstev. Mnozí z nás pocházejí právě z těch nejpostiženějších regionů a tady chci vyzdvihnout spolupráci, kterou již v některých oblastech a s některými zastupitelstvy máme. Mohu zmínit například Plzeň, kdy si nedokážu představit nastavení skutečně efektivního způsobu řešení, aniž by se propojily všechny složky, o kterých hovořím, tedy stát, neziskové organizace a samospráva.
Druhým okamžitým opatřením je omezení přílivu nových zahraničních pracovníků. Naší snahou je nezvyšovat počet cizinců, kteří se díky hospodářské situaci mohou dostat do nepříznivé situace v důsledku ztráty pracovního uplatnění. Tady nepochybně hrozí riziko, že i když v tuto chvíli to vypadá, že příležitost k práci je, situace se může velmi radikálně během několika málo dnů či týdnů změnit a lidé, kteří sem přijdou, se ocitnou ve stejném postavení, jako jsou ti, kteří zde již jsou a o práci přišli. Myslím si, že také platí, že pro toto opatření existuje důvod, neboť je podle mě nepřijatelné, aby na jedné straně odpovědné státní orgány v souvislosti s hospodářskou krizí poskytovaly pomoc bezprizorním cizincům a na straně druhé agentury práce nadále zprostředkovávaly zaměstnání novým zahraničním pracovníkům.
Mezi ta krátkodobá opatření, respektive okamžitá opatření, patří omezení okruhu prací, pro které mohou agentury práce zprostředkovávat zaměstnance, omezení vydávání víz nad 90 dnů za vybranými účely, včetně celkového zpřísnění podmínek pro vydávání víz a dlouhodobých pobytů.
Třetím okamžitým opatřením je takzvaný projekt dobrovolných návratů. Tady mi dovolte, abych byl poněkud detailnější.
Cílem projektu dobrovolných návratů cizinců, kteří o návrat projeví zájem a nejsou schopni sami náklady s návratem spojené uhradit z vlastních prostředků, je umožnit těm lidem, aby nesklouzli do šedé sféry. Aby se nedopouštěli porušování zákona a aby v okamžiku, když využijí nabídky dobrovolného návratu, měli tím, že se vrátí domů, aniž by porušili pobytovou legislativu, šanci v budoucnu, kdy se ekonomická situace zlepší, se vrátit zpět. Ti, kteří této nabídky nevyužijí, a ti, kteří zákony poruší, potom musí počítat s tím, že budou postiženi, že budou z České republiky odesláni domů, nicméně s jasně vystavenou červenou kartou, která říká: ve lhůtě rok až pět let nemáte šanci se vrátit zpět. A myslím si, že toto je jasný vzkaz, že se vyplatí využít projektu dobrovolných návratů.
Co je podmínkou pro účast v tomto projektu? Podmínkou je legální pobyt na území České republiky za účelem zaměstnání, podnikání a účast v právnické osobě, a rodinní příslušníci těchto osob. Přednostně budou do projektu zařazovány osoby, které na území pobývají dobu kratší než jeden rok. Projekt je určen pouze pro občany třetích zemí, tedy nikoli pro občany členských zemí Evropské unie. Projekt bude zahájen 16. února tohoto roku. Tento projekt má pilotní charakter. V této fázi je určen pro zhruba 2000 účastníků a jeho trvání je omezeno na osm měsíců ode dne zahájení. S tím, že nevylučuji, že pokud se tento projekt osvědčí, pokud budeme mít signalizován větší zájem o využití projektu dobrovolných návratů, je možné jej prodloužit a rozšířit.
Hlavním realizátorem projektu dobrovolných návratů je Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Policií České republiky. Cizinec, který využije této nabídky, má nárok na zajištění letenky do země původu. V případě nutnosti rovněž nárok na ubytování, stravu a neodkladnou zdravotní péči.
***