(12.30 hodin)
(pokračuje Doktor)

Tak si nehrajte s tím, že zapomínáte na výpadek jedné daně. Nejde o žádné protiřečení, pane poslanče Urbane, na to vás upozorňuji od samého začátku, vy strašně rádi upozorňujete pouze na výpadek spotřební daně a neupozorňujete na to, že dojde i k výpadku výběru daně z přidané hodnoty. Dokonce sami na to upozorňujete v důvodové zprávě, protože vy jste ten návrh podávali v době, kdy ekonomika rostla, a říkáte, že případný výpadek spotřební daně lze očekávat - a jeho narovnání očekávat - zvýšeným výběrem DPH, protože rostoucí ekonomika zajistí zvýšenou spotřebu pohonných hmot, což prostě neplatí, jsme v úplně jiné situaci.

Já jsem prost toho, abych se jakkoli vymezoval vůči výpadům stranického kolegy Vlastimila Tlustého, tím spíše, když se tím dopouští - a způsobem, jakým to činí - porušení zákona o jednacím řádu. Dokonce jsem prost i toho, abych se schovával za autoritu, již respektuji, a pomáhal si názory Václava Klause. Jsem si ovšem jist tím, že každý pravověrný pravičák se musí osypat, když slyší, jak pomocí snižování spotřebních daní budeme hýbat s trhem a budeme nadbíhat lidem. To je opravdu věc, kterou se velmi trápím a se kterou se nedokážu srovnat. To bude patrně asi největší rozčarování z této debaty vůbec, ale prosím, to je možná jenom můj osobní problém. To, co pro mě z této debaty, kterou tady absolvujeme, vyznívá jako zásadní apel a věc na velké přemýšlení, je obrovské riziko, které před sebou cítím, resp. před jednáním této Poslanecké sněmovny. A to jsou fiskální rizika, která zřejmě Poslanecká sněmovna bude svými rozhodováními v příštích časech spíše zvyšovat. Nedá se nic dělat. Rozhodne-li se většina Poslanecké sněmovny podpořit návrh předkladatelů, rozpočet nepochybně o těch zhruba až 18 mld. přijde.

Vzpomínám si jenom na vypjatou debatu kolem návrhu státního rozpočtu na rok 2009, kdy pan kolega Tlustý a jiní upozorňovali na fiskální rizika a nereálný rámec vyčísleného deficitu, a teď je svým vlastním hlasováním bude ještě zvyšovat. Ale vedle toho jsou ve Sněmovně další návrhy, které jsou rizikem dalších výdajů státního rozpočtu, různé odškodňování, různé další snižování daní, a budeme-li takto přistupovat k jednotlivým věcem, tou salámovou metodou, na niž se tady odvolával pan kolega Tlustý ve svém vystoupení a které zřejmě hodlá podporovat, pak tedy pro soustavu veřejných rozpočtů a pro budoucí zadlužení této země jsme, vážené dámy a vážení pánové, větším rizikem než ta ekonomická recese, která se k nám blíží. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Doktorovi. Nyní pan poslanec Milan Urban, řádně přihlášený. Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych už skoro nemluvil, kdyby se pan zpravodaj nedostal do vlastní pasti své logiky. Já se pokusím přiblížit, co tady řekl.

On řekl, že stát nepřijde jenom o spotřební daň, ale přijde i o daň z přidané hodnoty.Ovšem předtím řekl, že snížení spotřební daně nebude znamenat žádné snížení ceny. To řekl. A já vám říkám, že daň z přidané hodnoty se počítá z ceny, kterou dodává výrobce, resp. výrobce té pohonné hmoty, rafinérie, z marže pumpaře, ze spotřební daně, a z toho se počítá daň z přidané hodnoty. Cítíte, jak tam chybí logika? Protože on řekl, že stát přijde o daň z přidané hodnoty, to znamená, že bude nižší cena. Jinak by to možné nebylo. Tak prosím, když tady předkládáme logické argumenty, abychom neskákali do vlastní pasti svých ekonomických přeludů. To je jedna věc.

Přátelé, já předložím pozměňovací návrh k tomuto protikrizovému návrhu novely spotřební daně, k tomuto nadčasovému návrhu novely spotřební daně, neboť my jsme skutečně nevěděli někdy zkraje prázdnin loňského roku, když jsme ten návrh připravovali, že na Českou republiku přijde tak hluboká krize. Nadčasový ten návrh je skutečně v tom, že řeší jádro toho problému, to znamená stanoví spotřební daň na úroveň nejvyspělejších zemí, tedy na povinnou sazbu. Nemusíme platit podle tohoto návrhu víc než Francouz nebo Němec, myslím já. A zároveň určitě nějakým způsobem bude stimulovat poptávku v České republice. Jestli to bude 30 % nebo 40 % v poměru importu a vlastní výroby, to je samozřejmě otázka. Když tady bude určitý apel na to, abychom výrobky, které můžeme koupit v České republice, které byly vyrobeny v České republice a mají stejnou kvalitu či cenu, tak ten podíl se může bez jakýchkoliv administrativních opatření změnit. Nikdo tady nechce stavět nějaké zdi nějakými administrativními opatřeními.

Podle mého názoru tento protikrizový nadčasový návrh je návrhem ku prospěchu občanů České republiky a ku prospěchu ekonomiky České republiky. Děkuji. (Potlesk z lavic sociální demokracie.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Milanu Urbanovi, který byl zatím posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Pokud se nikdo do obecné rozpravy nehlásí, tak obecnou rozpravu končím. Závěrečná slova k obecné rozpravě? Navrhovatel ani zpravodaj ne.

Protože nepadl žádný návrh, o kterém bychom mohli po obecné rozpravě hlasovat, přikročíme k rozpravě podrobné, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale eviduji přihlášku pana navrhovatele, přednesenou ústně. Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych předložil pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 538.

Název zákona zní: Zákon o dočasném snížení spotřební daně z minerálních olejů.

Článek I zní: Dočasné snížení spotřební daně z minerálních olejů - teď pokračuje odstavec 1 až odstavec 16, který se nemění proti původní podobě. - Doufám, že tímto konstatováním nezpůsobím legislativcům nějaké problémy. - Pak by pokračoval tento pozměňovací návrh odstavcem 3 článek II, který zní: Článek II Účinnost. Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení a pozbývá platnosti dnem 31. prosince 2010.

Odůvodnění. Předložené pozměňovací návrhy omezují platnost navrženého snížení spotřební daně u vybraných druhů minerálních olejů pouze do konce roku 2010. Rozsah snížení sazby této daně zůstává stejný, jak je navržen v původním znění předloženého návrhu zákona, tisk číslo 538.

Už mimo tento návrh mi dovolte konstatování, že tento předložený návrh novely zákona včetně pozměňovacího návrhu není v rozporu s žádnými pravidly Evropské unie.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Pani poslankyně Jakubková v podrobné rozpravě, potom kolega Hrnčíř. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám. Dámy a pánové, já si dovolím dát návrh na zamítnutí tohoto tisku.

Velice krátce zdůvodním. Zelení považují na nepřijatelné zvýhodňovat individuální automobilovou dopravu včetně kamionové na úkol ostatních druhů dopravy. V České republice nejsou zpoplatněny externality z dopravy, a já bych doporučila zaměřit naši pozornost spíše směrem k mýtnému a k vyrovnání zpoplatnění za železniční a silniční dopravu. To jenom stručně. Děkuji vám.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP