(9.40 hodin)
(pokračuje Říman)
Zatím však zákon stanovuje povinnost tyto poplatky při příjmu digitálního vysílání prostřednictvím společných televizních antén hradit. To znamená, že tady je zjevná nespravedlnost. Stát na jedné straně přesvědčuje, nebo dokonce nutí občany přejít na digitální vysílání, a na druhé straně zákonná úprava je nutí, aby platili poplatky, které při příjmu analogového platit nemusí. Tuto diskrepanci novela odstraňuje.
Poslední významná změna je v zákoně o poštovních službách - doplnění sankce do zákona, která reaguje na změněnou situaci na trhu poštovních služeb, kdy tyto služby dnes poskytují kromě držitelů licencí a držitelů zvláštních poštovních licencí i jiní provozovatelé. Zase zákon tuto situaci neupravuje, a pokud tento jiný provozovatel porušuje poštovní zákon, tak jeho jednání nelze sankcionovat, což je opět nesmyslné, aby při porušování téhož jeden poskytovatel byl sankcionován a druhý sankcionován nebyl.
Tolik tedy k hlavním změnám zákona o elektronických komunikacích a dalších zákonů, které vláda předkládá. Děkuji. (V sále je obrovský hluk!)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Milan Šimonovský. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Šimonovský: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, co dodat k tomuto rozsáhlému přednesu. Chtěl bych zde možná ještě znovu zdůraznit, že tento zákon je poměrně rozsáhlý. Přesto se nejedná o žádný slepenec nesouvisejících zákonů. Tento zákon upravuje poměry na trhu mediálním a na trhu elektronických komunikací tak, jak po třech letech praxe současného zákona se ukazuje, že je potřeba některé změny provést.
Jak už pan ministr řekl, tak se novelizuje celá řada souvisejících zákonů. Celkem zákon má 152 novelizačních bodů. Určitě nechci všechny tyto body komentovat a uvádět. Podle mého názoru jsou nejdůležitějšími změnami zhruba čtyři úseky tohoto zákona, a to, jak už bylo řečeno, úprava odnímání a změny přídělů rádiových kmitočtů, a to v případě, že ten příděl není využíván nebo jsou porušeny stanovené povinnosti. Zde je jednoznačná snaha toto přírodní bohatství státu využívat efektivním způsobem a tak, aby také samozřejmě soutěž na tomto trhu byla možná, aby nedocházelo k blokování kmitočtů rádiového spektra.
Také souhlasím s návrhem na změnu financování univerzální služby, byť směrnice Evropské unie umožňuje náš současný systém, ale je velmi problematické a administrativně náročné se s operátory dohodnout na výši těchto plateb. Je tam spousta soudních řízení a skutečně to není vůbec efektivní, ten současný způsob. Proto souhlasím také s tím, že by stát měl platit tu službu, kterou si objednává nebo zákonem ukládá operátorům vykonávat.
O možnosti zasáhnout proti původcům zlomyslných volání na čísla tísňového volání bylo také řečeno dost. Určitě jste sledovali polemiku. Je to spíše pokus, a doufám, že úspěšný pokus, jak tyto operátory, kteří zachraňují zdraví a životy nás všech, osvobodit od lidí, kteří mají nějaký problém a řeší si ho právě voláním na tato čísla. Věřím, že praxe ukáže, zda ta úprava je dostatečnou a vhodnou, ale určitě je to velmi dobrý pokus a věřím, že bude úspěšný.
Také novela mediálního zákona, která uvolňuje pravidla pro získávání licencí k provozování digitálního vysílání, kde se ruší zákaz provozovat nebo vlastnit více než dvě sítě šíření, liberalizuje mediální trh v České republice. A vlastně tento zákon byl přijat ještě v době, kdy začínal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Proto byla takto zákonem omezena možnost vlastně ovládat celou šíři mediálního trhu. Teď, když víme, že úřad funguje dobře, myslím si, že je vhodný čas tímto zákonem změnit poměry na mediálním trhu a umožnit větší konkurenci a soutěž na tomto trhu.
Přechodná ustanovení k mediálnímu zákonu jsou také velmi dobrá, rozšiřují možnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zakročit v případě, že provozovatelé televizního vysílání budou nad rámec technického plánu přechodu šířit televizní vysílání na jednom území analogově i digitálně. Doufám a věřím tedy, že tento nástroj bude efektivní a pomůže k zajištění přechodu na digitální televizní vysílání.
Další institut s tím souvisí, a to je úprava autorského zákona, kde by také mohlo docházet k určitému omezování šíření digitálního vysílání tím, že společné televizní antény mají výjimku z autorského zákona pouze při příjmu analogového vysílání. Myslím si, že v současných poměrech už je digitální vysílání potřeba také minimálně vyrovnat v autorském zákoně s podmínkami pro šíření analogového vysílání, což se tímto zákonem děje.
To je zhruba stručně obsah tohoto zákona, velmi dobrého podle mého názoru. Chci říci na závěr, že tento zákon bude mít pozitivní dopad na trh elektronických komunikací, trh mediální. Předložený návrh zákona je plně slučitelný s právem Evropské unie. Je v souladu s ústavním pořádkem, a proto vás, vážené kolegyně a vážení kolegové, žádám, abyste propustili tento návrh zákona do druhého čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám žádnou přihlášku. Ještě jednou se rozhlédnu a obecnou rozpravu končím.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo z vás jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování. Přivolám kolegy a kolegyně, kteří si přejí se tohoto hlasování účastnit.
Opakuji tedy pro příchozí, že rozhodujeme o přikázání tohoto tisku k projednání hospodářskému výboru.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 145. Táži se vás, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 174 poslankyň a poslanců pro návrh 141, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Končím čtení tohoto tisku.
Nyní se budeme zabývat bodem
41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu
s vojenským materiálem a o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 680/ - prvé čtení
Z pověření vlády uvede předložený návrh ministr průmyslu a obchodu pan Martin Říman. Vážený pane ministře, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající. Dovolte mi, dámy a pánové, abych předložil v prvém čtení novelu zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem. Cílem této novely je zvýšit transparentnost při vývozu vojenského materiálu.
***