(9.30 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Nyní se budeme zabývat bodem

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 310/2006 Sb.,
o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním
účelům na území České republiky a o změně některých dalších zákonů
(zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem), ve znění zákona č. 296/2007 Sb.
/sněmovní tisk 604/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Vážený pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající. Rovněž v tomto případě se jedná o novelu technického rázu, která přináší spíše drobné změny, jejichž potřebnost se ukázala po dvouleté existenci nebo aplikaci používání tohoto zákona v praxi. Znamená určité snížení administrativní zátěže a zpřesnění zařazení některých skupin materiálů tak, aby bylo zamezeno výkladovým obtížím.

Hospodářský výbor nepřijal žádné pozměňovací návrhy, pouze doporučil zákon schválit v navrhovaném znění s drobnými legislativně technickými úpravami.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 604/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Zdeněk Lhota. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Lhota: Vážená paní předsedající, milé dámy, kolegové, jak již bylo řečeno, předložený zákon byl opakovaně a podrobně popsán. Jenom pro shrnutí, jeho smyslem je upřesnění, ulehčení a zjednodušení, a opět to bylo řečeno, na základě jeho dvouleté aplikace. Již první čtení tudíž dávalo tušit, že se jedná o veskrze kladnou úpravu, a toto se potvrdilo i na půdě hospodářského výboru. Ten v tomto smyslu na svém jednání 14. ledna 2009 přijal pouze dvě drobné úpravy, a to de facto legislativně technického charakteru. První se týká článku II v bodech 1 a 2, kde se slova "ode dne nabytí tohoto zákona" nahrazují slovy "ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona". Druhá úprava se týká článku III, kde se slova "dnem 1. ledna 2009" nahrazují slovy "prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení". Důvod této druhé změny, vzhledem k tomu, že datum 1. ledna již nemůžeme stihnout, je tím pádem zcela zřejmý.

Jinak, celkově shrnuto, hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu pana ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, zpravodajské zprávě Zdeňka Lhoty a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit tisk 604 ve znění přijatých legislativně technických připomínek, jež jsem před chvilkou doslova odcitoval.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Obecnou rozpravu končím.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Ani do této rozpravy si nepřeje nikdo zapojit. Končím tedy rozpravu podrobnou. Závěrečná slova, pane ministře, pane zpravodaji? V tomto případě jsou nadbytečná. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přikročíme k projednávání bodu

 

36.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 658/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Martin Říman. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych uvedl novelu zákona o elektronických komunikacích a některých dalších zákonů. Protože jde o prvé čtení, tak to bude trvat trošku déle.

Kromě novely zákona o elektronických komunikacích se mění i další zákony, a to zákon o správních poplatcích, krizový zákon, zákon o hospodářských opatřeních za krizových stavů, zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, autorský zákon, zákon o České televizi a zákon o poštovních službách. Proto je tento zákon předkládán ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem a rovněž Ministerstvem kultury. Návrh reaguje na zkušenosti vyplývající z tříleté aplikace zákona o elektronických komunikacích a dalších. Z důvodu, že během těchto let byl zákon novelizován již celkem dvanáctkrát, navrhujeme, aby předseda vlády po schválení tohoto návrhu vyhlásil úplné znění zákona o elektronických komunikacích.

Nyní k navrhovaným změnám. Co se týče oblasti elektronických komunikací, navrhujeme zavedení možnosti změny a odnětí přídělu radiových kmitočtů. Co to znamená? V současnosti není možné měnit či odnímat příděly radiových kmitočtů, a pokud je ten, komu jsou přiděleny, nevyužívá, tak je blokována část rádiového spektra a vlastně ji nemůže žádným způsobem získat někdo jiný, kdo by tuto část spektra chtěl používat. V podstatě může docházet i k takovému klejmování. Protože rádiové spektrum je vzácný zdroj, tak tato situace je neudržitelná, je nesprávná, a proto zákon zavádí možnost Českého telekomunikačního úřadu za přesně vymezených podmínek odejmout nebo změnit tento příděl.

Další poměrně významná změna je změna ve formě financování takzvané univerzální služby. Pod univerzální službu patří například veřejné telefonní automaty. Ta je asi nejznámější. V současnosti je financována dvěma způsoby. Za prvé operátory prostřednictvím účtu univerzální služby, do kterého jednotliví operátoři přispívají, a za druhé státem, to je v případě zvláštních cen pro zdravotně postižené občany. Návrh vychází z předpokladu, že pokud stát ukládá povinnost něco dělat ve veřejném zájmu, pak by stát měl také finanční ztráty hradit, to znamená být garantem jejího uhrazení. Proto změna tohoto zákona navrhuje, aby univerzální službu univerzálně hradil stát.

Další změnou je definice tzv. zlomyslných volání na tísňové linky, protože na základě praktických zkušeností se ukázalo, že až 70 % volání na tísňové linky je neopodstatněných, to znamená svévolných, zlomyslných, a to samozřejmě vede k blokování tísňových linek a znemožňuje to dovolat se ve skutečně potřebných případech, kdy je třeba zasáhnout. Proto návrh zákona definuje, co takovýmto zlomyslným voláním, zneužitím této linky, je, a zákon by měl opravňovat operátory na základě žádosti pracovišť pro příjem tísňových volání, tedy zdravotníků, policistů, hasičů atd., odpojit takováto zařízení. Samozřejmě, že je lze opět uvést do provozu. O tom bude rozhodovat Český telekomunikační úřad.

Dále novela zákona navrhuje zrušit zákaz křížení vlastnictví v zákoně o provozování televizního a rozhlasového vysílání, dále navrhuje zrušit omezení vlastnictví sítí elektronických komunikací pro šíření rozhlasového a zemského digitálního televizního vysílání, neboť to, zda trh je, nebo není konkurenční, zda na něm byla, nebo nebyla narušena hospodářská soutěž, je v gesci Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.

Dále, což je poměrně významná věc, a to v autorském zákoně, zrušení poplatků za společný příjem digitálního televizního vysílání. Oč jde? Když se přijímá analogový televizní signál prostřednictvím takzvaných společných televizních antén, tak se neplatí poplatky za užití díla.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP