(12.20 hodin)
(pokračuje Paroubek)

Topolánkova vláda se tváří, či spíše tvářila do prohry v krajských volbách, že žádná světová finanční krize není, a v současné době tuto krizi spíše bagatelizuje namísto toho, aby předkládala plány, co udělat, a to nejen v případě, že se naplní prognóza Mezinárodního měnového fondu, ale i v případě, že se naplní prognóza, která předpokládá hospodářský pokles.

Vláda by měla jasně říci, co lze od ní očekávat v případě, že ekonomika poroste jen o 1,5 %, a co v případě, že poklesne. Návrhy ministra financí Kalouska na rozpočtové balíčky nás sice mohou potěšit politicky, neboť by se urychlil konec této nelegitimní vlády, z hlediska země a jejích občanů by však znamenaly prohloubení krize v české ekonomice.

Ptám se tedy z tohoto místa: Bude vláda Mirka Topolánka v lednu 2009 dělat rozpočtové škrty, tzv. balíčky, a jaké, ve kterých oblastech? Možná že by bylo sportovní nechat toto nikoliv na dnešní debatu, ale je to samozřejmě spíše řečnická otázka, protože neočekávám tak podrobnou odpověď, ale řekněme na první schůzi Poslanecké sněmovny v příštím roce. Pokud náhodou ne, a tedy neplatí tento recept ministra financí, na kterém skončil Václav Klaus v roce 1997, ptám se, jakou má vlastně vláda taktiku a strategii na řešení hospodářské krize. Je připravena veřejnosti otevřeně říci "ano, lhali jsme v přípravě státního rozpočtu na rok 2009, lhali jsme v létě a lhali jsme i na podzim, ale protože ekonomika bude v roce 2009 v poklesu, potřebujeme expanzivní rozpočet, kterým se náš rozpočet tak nějak stal vývojem situace, a budeme jej držet s vědomím toho, že deficit v něm uvedený se zvýší až o 66 mld. korun a celkový deficit veřejných rozpočtů bude 3 % podílu HDP v metodice ESA 95"?

Rovněž se ptám, zda bude Topolánkova vláda mít odvahu k tomu, přiznat, že za velkou část problémů si může ona sama. Je připravena říci veřejnosti "ano, dělali jsme politiku jenom pro ty nejbohatší, aby měli nižší přímé daně, a kvůli tomu jsme zvedli ceny" - připomínám zvýšení snížené sazby DPH pro celý národ - "a oškubali jsme střední vrstvu na daních přímých, mýlili jsme se nejen v zavedení poplatků u lékaře, ale i ve zrušení progresivního zdanění fyzických osob"?

Pokud bude vláda něčeho podobného schopna, jsme připraveni jako sociálně demokratická opozice zvážit shovívavý přístup ke státnímu rozpočtu na rok 2009. Zopakuji tyto explicitní předpoklady:

1. Vláda přizná, že rozpočet má skrytý deficit v řádech desítek miliard korun.

2. Zajistí při případném dalším přerozdělování položek státního rozpočtu, aby nebyly ohroženy výdaje na školství, zdravotnictví a sociální záležitosti. Rovněž tak nesmí být ohrožena valorizace penzí v příštím roce.

3. Vyčlení peníze na kapitalizaci České exportní banky, EGAP a Českomoravské záruční a rozvojové banky ve výši 2 mld. korun na každou z těchto institucí, aby pomoc českým exportérům nebyla jenom slovní a ještě obalená neoliberální ideologií, která nedávno zbankrotovala morálně i fakticky ve Spojených státech a vlastně v celém západním světě.

4. Nebudou kráceny prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti a další státní výdaje, které by vedly k přenesení břemena reformy na běžného občana.

5. Hodí do stoupy návrhy na zavádění druhého pilíře penzijní reformy.

Kdyby si pan místopředseda Nečas občas přečetl slovenské noviny, tak by věděl, že slovenský občan, který spoří ve druhém pilíři, má nominálně ve fondu o 5 až 10 % méně, reálně tedy o 10 až 20 % méně, a musí se modlit, aby kapitálové trhy v budoucnu hodně narostly. Občané na Slovensku jen s úžasem přihlížejí, jak jim mizí peníze v penzijních fondech, nemluvě již o občanech Spojených států, kterým se vypařilo v krátké době 40 % naspořených penzí.

Vláda by také měla sdělit, pokud bude krátit některé položky, které to budou. Úspory na aparátech ministerstev je něco, co může podpořit i sociálně demokratická opozice. Bude mít vláda k tomu odvahu? Nevím, nevím!

Vláda by ovšem měla dělat i další věci, podobně jako vlády ve starých zemích EU, pracovat na scénářích ještě horšího vývoje, než předpokládají současné prognózy, a mít připravena opatření pro případ skutečné velké krize, nejen pro cyklický výkyv, kterým to možná, jak všichni doufáme, vše skončí. Ale takový optimismus po číslech charakterizujících poslední vývoj obchodní bilance ČR málokdo sdílí.

Topolánkova vláda se svojí příslovečnou neschopností stojí před rizikem rozpočtového provizoria. Je v zájmu země, aby rozpočtové provizorium nenastalo. Míč je ovšem na straně vlády! My jsme připraveni jednat - za prvé o toleranci rozpočtu na rok 2009 za výše uvedených podmínek, za druhé o předčasných volbách uskutečněných v krátkém termínu, za třetí o podpoře aktivit vlády v souvislosti s evropským předsednictvím a ratifikací Lisabonské smlouvy. S návrhy ovšem, dámy a pánové, musí přijít současná vláda. Zodpovědnost jde za vámi! (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Paroubkovi. O slovo se přihlásil ministr financí s přednostním právem, dále vystoupí pan poslanec Pavel Kováčik jménem poslaneckého klubu KSČM.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Já si velmi stručně dovolím odpovědět.

Pan předseda Paroubek několikrát zopakoval, že příjmy státního rozpočtu budou pravděpodobně o něco nižší vzhledem k tomu, že růst HDP, tak jak konzervativně na jaře byl odhadován ve výši 4,8, tak dnes to číslo je již mimo hranici reality, protože prostě finační krize je rychlejší než rozpočtová legislativa. To je pravda, to přiznávám ve všech veřejných i politických diskusích a také poctivě říkám, jak se k tomu vláda postaví, a s naprosto otevřeným hledím vůči Poslanecké sněmovně, neboť Poslanecká sněmovna bude mít samozřejmě právo i pravomoci na to, aby se podívala na flexibilní kroky vlády, kterými flexibilně, protože situace kolem nás je mimořádně turbulentní, bude muset na tuto situaci reagovat.

Jsou různé scénáře. Jsme připraveni i na scénáře, o kterých doufáme, že nenastanou, a budeme muset použít takové nástroje, které budou odpovídat dané realitě.

Nikdo - ani já, ani vy, pane předsedo Paroubku, neví, jak se bude vyvíjet ekonomika v příštím roce. Že to nevíte ani vy, ani já, není tak hrozné, ale on to neví skutečně nikdo na celém světě. A nám nezbývá nic jiného, než operativně reagovat na skutečnou situaci a být připraveni na všechny varianty, i na ty, o kterých doufáme, že nenastanou.

Vy jste tady citoval jako téměř nejvyšší autoritu odhadů Mezinárodní měnový fond z jeho zprávy. Já to nerozporuji, byť bych mohl uvádět, kolikrát se Mezinárodní měnový fond mýlil ve svých odhadech, ale pokud se o něj chcete opřít jako o autoritu, tak velmi prosím, abyste tu zprávu citoval celou. Neboť Mezinárodní měnový fond skutečně odhaduje velký propad HDP a k tomu dodává, že ČR se s touto celosvětovou krizí vyrovná mnohem lépe než drtivá většina evropských zemí. Především také proto, že provedla nezbytné finanční reformy v roce 2007 a 2008, které velmi pozitivně ovlivnily budoucí vývoj ekonomiky! To je prosím citace ze zprávy Mezinárodního měnového fondu, o který vy se opíráte jako o autoritu, a pokud ji chcete citovat, tak ji citujte celou! (Potlesk poslanců v pravé části sálu.)

Bohužel, omlouvám se, to není vaším zvykem! Vy v opoziční rétorice vždy vezmete jenom půlku pravdy, která se vám hodí, a nemáte v úmyslu nikdy říct tu objektivitu celou. Pokud by tomu tak skutečně bylo, tak bychom se museli vrátit do let naprosto mimořádného hospodářského růstu, kdy tři roky po sobě hospodářský růst byl přes 6 % a kdy byla naprosto mimořádná a neopakovatelná chvíle pro provedení nezbytných reformních kroků k dlouhodobé stabilizaci veřejných rozpočtů a kdy naprosto mimořádně a trestuhodně jsme všichni, jak jsme tady, tu chvíli propásli, reformy jsme neudělali, protože se nám prostě nechtělo, protože když byly dobré časy, tak proč bychom měli někoho připravovat na ty horší.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP