(10.10 hodin)
(pokračuje Vlček)

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr financí pan ministr Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy pánové, hezký den. Pane předsedo, děkuji za slovo.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci. Dovoluji si předložit jménem vlády novelu zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a to v ustanovení, která se týkají výše pojištění vkladů. Dovoluji si připomenout, že podle stávající právní úpravy jsou vklady pojištěny na 25 tisíc eur maximálně, ovšem z 90 % . Tato novela, která reaguje na jednání Rady ministrů financí, takzvaný ECOFIN, 7. října 2008, navrhuje zvýšit toto pojištění vkladů na 50 tisíc eur a odstranit onu desetiprocentní spoluúčast.

Dovoluji si připomenout, že to, co zvýší jistotu, že nevznikne panika na přepážkách - byť k tomu není jediný objektivní důvod v České republice, bankovní systém je stabilní, nicméně vyvolaná panika může ohrozit i zcela zdravou banku - není až tolik výše daného vkladu, ale oněch 10 %, to znamená odstranění spoluúčasti. Ta garance, že vklad je pojištěn do výše 100 %, je onen krok, o kterém můžeme diskutovat, do jaké míry je, či není systémový, ale v každém případě je to krok, který zvyšuje výrazným způsobem právní jistotu vkladatele. Rozhodne-li se Poslanecká sněmovna tuto novelu schválit, bude do 100 % výše vkladů pojištěno 97 % všech retailových vkladů.

Dovolím si proto požádat o schválení této novely, a to ve zrychleném čtení podle § 90.

Dovolím si ještě připomenout, že v současné chvíli Evropská komise zpracovává návrh směrnice, který by sjednotil výši pojištění vkladů v celé Evropské unii, což je krok, který, dovolím si říci, je nutno přivítat, a to zejména z hlediska zastropování té výše, aby bylo odstraněno nekalé soutěžení ve společném hospodářském prostoru.

Děkuji za pozornost a dovoluji si požádat o schválení této novely.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Doktor. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedo vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych k vystoupení pana ministra financí uvedl jen několik doplnění.

Říká se - kdo rychle dává, dvakrát dává. Ve smyslu projednávané věci bych zdůraznil základní rozdíl mezi postupem české vlády a vlád jiných evropských zemí, které byly jak na zmíněném jednání zemí ECOFIN, tak se účastnily - resp. jejich předsedové vlád a ministři financí se zúčastnili oněch jednání, která doprovázela otřesy na světových finančních trzích. Česká republika, Parlament České republiky totiž patří mezi první parlamenty, které projednávají tu skutečnou změnu garance pojištění. Chtěl bych zdůraznit, že oproti jiným zemím, které i navrhly a prosazují vyšší garanci, v tom maximalistickém případě dokonce navrhují stoprocentní garanci, tedy garantovat veškeré vklady vkladatelů, je Česká republika tou zemí, která sice prosazuje minimalistický závazek, a to 50 tisíc eur, na druhé straně jej prosazuje tak rychle, že bude rozhodně jednou z prvních zemí, která tu přislíbenou změnu, závazek zvýšit pojištěné vklady, ve skutečnosti provede.

V tomto smyslu je třeba zopakovat, že je navrženo projednávat tento návrh v režimu tzv. zkráceného čtení, a doufám, že průběh jednání Poslanecké sněmovny tento úmysl nezvrátí. Doufám, že všichni členové Poslanecké sněmovny jsou si vědomi toho, že existuje velmi výrazný rozdíl mezi skutečným pojištěním vkladů a deklarací, protože pojištění všech vkladů je nutné považovat za deklaratorní.

Schopnost efektivně plnit v případě, kdy by fond pojištění musel poskytnout prostředky, je limitován jednak objemem peněz, které jsou v něm uloženy, a také tím, jakým způsobem peníze do fondu pojištění lze dostat v situaci, kdy by neměl na výplaty vlastních zdrojů dostatek a závazky, které byly vyhlášeny v některých evropských zemích, by nutně vedly k ohrožení stability systému veřejných rozpočtů. Nedovedu si představit, kde vlády Velké Británie, Francie a Německa chtějí vzít zdroje na případné vykrytí těch stoprocentních garancí, protože právě jejich rozpočty, rozpočty jejich zemí, patří mezi nejzadluženější ve srovnávání alespoň toho evropského kontextu. (V sále je silný hluk.)

Česká republika je v tomto srovnání v úplně jiné situaci. Chtěl bych uvést číselný argumentář.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP