(16.10 hodin)
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, já se trošku někdy ptám sama sebe, co vlastně opozice chce. V minulém roce, jestli si vzpomínáte, když se sestavoval rozpočet na tento rok, jedním ze sporů, který jsme vedli s poslanci opozice, bylo právě to, že jsme neměli dostatek prostředků pro podporu české značky kvality KLASA. Dokonce musím říci, že jsem tady možná odpovídal na některé interpelace vašich kolegů. Byl jsem tehdy kritizován za to, že jsme skutečně v tom prvním návrhu nebyli schopni pokrýt tuto marketingovou kampaň dostatečnými finančními prostředky. Ono se nám to potom posléze podařilo na základě dohody s ministrem financí. A rovněž jsme byli kritizováni, že vlastně tím ohrožujeme konkurenceschopnost českých potravinářů.
Takže já doporučuji opozici, aby v rámci své opoziční činnosti si pokud možno ujednotila názor na tyto věci. Samozřejmě respektuji to, že každý poslanec má právo na svůj vlastní názor, to je nepochybné. Nicméně čistě z tohoto pohledu, který jsem se zde snažil velmi stručně říci, je vidět, že na značku KLASA a na další marketingové kampaně existují protichůdné názory, a to tedy nejen řekněme odborné veřejnosti, ale zdá se i v řadách opozice.
Hovořil jste o třech značkách. Velmi stručně řeknu, značka KLASA je spotřebiteli hodně srozumitelná, hodně rozeznávaná. Samozřejmě že součástí té zakázky je i sociologické vyhodnocení dopadu marketingové kampaně, takže my můžeme říci, že řádově 70 až 80 % spotřebitelů rozeznává značku KLASA a celá řada z nich se podle této značky orientuje při svých nákupech.
Pokud se týká těch dvou menších kampaní, mohu vás ubezpečit, že obě dvě tyto kampaně jsou z naprosto převážné části financovány z prostředků Evropské unie a my bychom byli hloupí, kdybychom nevyužili tyto prostředky, protože ty by prakticky v rozpočtu Evropské unie zůstaly. Jsou to kampaně relativně mladé, jak kampaň na podporu biopotravin, tak kampaň na podporu spotřeby českých domácích ryb. A uvidíme, jaký bude jejich dopad.
Obecněji mi, prosím, dovolte říci, že jestliže se bavíme o tom, jak podpořit naše zemědělce, je jasné, že musíme nějakým způsobem hledat cestu k zákazníkovi. Musíme se snažit přesvědčit zákazníka, že se má snažit orientovat v tom, co kupuje, co jí, odkud to pochází, kde to bylo vyrobeno, vychováno, vypěstováno apod. Pokud bude zákazník podléhat masivním marketingovým kampaním jednotlivých obchodních řetězců, které v podobě různých letáků dostává do svých schránek, kde se dají koupit uzeniny za 19,99 a podobně, no pak fakticky dopadneme tak, že zde budeme mít pouze skutečně velkokapacitní hypermarkety, které budou prodávat různé potraviny, o kterých skutečně nebudeme vědět, odkud pocházejí apod.
Možná máte na tyto kampaně negativní názor, já vám jej samozřejmě neberu. Ale na druhé straně si myslím, že všichni bychom měli uznat a shodnout se na tom, že je potřeba, abychom podporovali naše zemědělce, naše potravináře a že tato snaha aspoň je dobře míněná, je profesionálně provedená. Jednotliví zhotovitelé, tzn. reklamní agentury, vzešli z řádných výběrových řízení. Vše pochopitelně podléhá přísným kontrolním pravidlům Evropské unie, protože jsou to ve většině případů evropské prostředky. Já nevidím důvod, proč tyto kampaně kritizovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za tuto odpověď. Pan kolega Břetislav Petr má možnost nyní v rámci jedné minuty vznést doplňující dotaz.
Poslanec Břetislav Petr: Pane ministře, jenom se podivuji nad tím, že říkáte, že sociologickým průzkumem bylo zjištěno, že český zákazník si uvědomuje, co je to KLASA. Průzkum, který se provádí jinde na západě, je v podstatě je podle toho, jak se na základě reklamy podařilo zvýšit objem prodaného zboží. A o to tady asi v daném okamžiku jde. Takže nevím, zdali váš sociologický průzkum je tím nejlepším řešením. Ale to není rozhodující.
Mně šlo v podstatě o jedno - že v době, kdy tady zemědělci hrozili vyjetím svých strojů, když jste nebyl schopen původně naplnit bych řekl přímé platby, a dokonce se hovořilo, že zemědělci se spokojili s menší částkou, než původně chtěli, tak že jsem uvažoval o tom, zdali by nebylo lepší těch tři sta milionů dát těm zemědělcům než provádět reklamu, o které nevíme podle sociologických průzkumů, jak se to děje na západě, co to přineslo - ne v propagaci, ale v prodeji (upozornění na čas) zboží těchto značek.
Ano, končím, paní místopředsedkyně. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Prosím o odpověď na tento doplňující dotaz pana ministra zemědělství Petra Gandaloviče.
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Já skutečně nevím, jak provádějí sociologické průzkumy na západě. Musím říci, že - opět zdůrazňuji - zhotovitel této kampaně je renomovaná reklamní agentura. Vzešla z řádného výběrového řízení a pracuje profesionálně. To znamená nejen tuto kampaň provádí, ale zpětně i vyhodnocuje její dopad.
Pokud se týká vašeho dotazu na to, zda se zvýší prodej příslušných výrobků, které KLASU obdržely, a věřte, že to není jednoduché, aby tuto značku obdržely, jsou to velmi přísná pravidla, tak ta otázka je jednoduchá. Proč mají neustále čeští potravináři zájem o to, aby postoupili toto testování, aby přihlásili svůj výrobek k tomu, aby získal tuto národní značku KLASA? Kdyby jim to nepomáhalo ve zvýšení jejich odbytu, asi by je to pravděpodobně nezajímalo. Ale já musím říci, že v současné době už máme přes 1400 výrobků od mnoha desítek českých výrobců, které získaly značku KLASA.
Myslím, pane poslanče, že ohánět se nějakými zkušenostmi ze západu není už teď potřeba, protože teď tady je potřeba říci, že tady máme své zkušenosti. A věřím tomu, že pokud byste chtěl se setkat s některými z těchto výrobců, velmi rád zorganizuji setkání s potravinářskou komorou a můžeme na toto téma se zástupci potravinářů odborněji diskutovat.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi a můžeme zahájit čtvrtou interpelaci. Pan poslanec Zdeněk Kotouš se obrací na ministra dopravy Aleše Řebíčka ve věci zpoplatnění vozidel. Pane kolego, prosím, vzneste svou interpelaci. Pan ministr vám odpoví písemně, neb je řádně omluven.
Poslanec Zdeněk Kotouš: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, vaše ministerstvo připravuje zavedení zpoplatnění vozidel nad 3,5 až 12 tun na síti dálnic a rychlostních silnic včetně daných úseků silnic první třídy. Hodnocení dopadu regulace zpoplatnění zpracoval kolektiv odborníků ČVUT pod vedením profesora Moose v rozsáhlém materiálu, který byl distribuován poslancům. Tento návrh obsahuje i náklady státu na zavedení a provoz mýtného. Z vašeho ministerstva se však šíří informace, že plánované náklady mají být vysoce překročeny, což nepříznivě ovlivní celkový ekonomický výsledek celé akce. Takže například náklady na nákup jednotek by místo plánovaných 148 milionů měly činit více než 450 milionů, což je trojnásobek, náklady na provoz by místo plánovaných 180 milionů měly být více než 400 milionů a investice do systému místo 50 milionů více než 100 milionů atd.
Takový nárůst pochopitelně ovlivní ekonomickou efektivnost, takže systém by neprodukoval zisk už v roce 2010, ale až o několik let později.
***