(15.50 hodin)
(pokračuje Topolánek)

A potom samozřejmě předpokládáme, že předložíme návrh vládě do 31. prosince letošního roku, přičemž věcný rozsah novely zatím stanoven není.

Chtěl bych požádat Poslaneckou sněmovnu, aby se na přípravě této úpravy zákoníku práce aktivně podílela, protože pokládám právě pružnost pracovního trhu za jednu z největších překážek a nejužších hrdel naší budoucí prosperity. Tou druhou je samozřejmě udržení kvalifikované pracovní síly, což možná v následujících letech nebude takový problém jako v posledních třech čtyřech, nicméně problém to bude stejně veliký.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane předsedo vlády. Pan kolega Radim Fiala vznese ještě doplňující dotaz. Upozorňuji, že máte pouze jednu minutu na tento dotaz.

 

Poslanec Radim Fiala: Ano, děkuji za slovo. Vážený pane premiére, převážně z levicové části politického spektra se množí názory, že by nový zákoník práce mohl jít proti zájmům zaměstnanců a že by se jich mohl velmi významně negativně dotýkat, právě proto, že v naší republice je přes pět milionů zaměstnanců. Týká se to velké většiny našich občanů. Já bych vás chtěl požádat, abyste nám k této problematice také něco řekl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl doplňující dotaz. A na jednominutový doplňující dotaz jednací řád umožňuje odpovědět ve dvou minutách. Prosím tedy, pane předsedo vlády, abyste tuto možnost využil.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Omlouvám se, já jsem tady nonverbálně komunikoval s Davidem Rathem a úplně jsem přestal poslouchat svého kolegu, jak mě to zaujalo. My to tak někdy děláme. (Pobavení.)

Já bych chtěl v tomto smyslu opět požádat opozici, aby v této problematice nezaujímala rigidní a ideologický postoj, protože ta skutečnost, že nejsme schopni ani při poměrně vysoké nabídce pracovních míst do této chvíle, při řekl bych zpřísňujícím se sociálním právu, nejsme schopni, nechci říct přinutit, ale motivovat nezaměstnané, případně zaměstnance, k řekl bych rekvalifikaci, k vyšší kvalifikaci, nezaměstnané k tomu, aby vzali pracovní místo, které je k dispozici. Právě pružnější pracovní právo, které bude upravovat celou sérii věcí, které jsou dneska již standardní v EU, nám k tomu může napomoci. Já bych chtěl požádat zdvořile o spoluúčast na práci na této novele - a myslím to upřímně!

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla odpověď předsedy vlády na 10. interpelaci a my můžeme postoupit k interpelaci jedenácté. S tou se na premiéra obrací pan poslanec Petr Krill a obrací se ve věci závěrů Evropské rady 15. a 16. října. Prosím tedy, pane poslanče, abyste využil možnosti přednést svou interpelaci.

 

Poslanec Petr Krill: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, v Bruselu se konalo ve dnech 15. a 16. října zasedání Evropské rady, které mělo na programu Lisabonskou smlouvu, energetiku a změnu klimatu, energetickou bezpečnost a Evropský pakt o přistěhovalectví a azylu. Je pochopitelné, že vzhledem k finanční krizi se nakonec stala hlavním bodem jednání Evropské rady hospodářská a finanční situace, o které jste podrobně hovořil v odpovědi na interpelaci kolegy Ježka.

Já bych se, pane premiére, chtěl dotázat na další důležitý bod jednání Evropské rady, kterým je právě energetika, klimatický balíček a energetická bezpečnost. Co v této oblasti se podařilo naší delegaci ovlivnit či prosadit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Krillovi. Pan předseda vlády tedy má možnost odpovědět na tuto 11. interpelaci.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Vzhledem k tomu, že skromně poznamenám, že to je oblast, na kterou bych potřeboval tak dvě hodiny na přednášku, tak se soustředím na hlavní body.

Česká republika má eminentní zájem na tom, aby se ze dvou problémů - tj. na jedné straně klimatické změny a nerovný souboj s těmito změnami a na straně druhé energetická bezpečnost - soustředila na tu druhou otázku. Tato druhá otázka naráží samozřejmě na několik problémů, protože fakticky neexistuje společná energetická politika EU. Já mám někdy výhrady ke společným politikám, jako je zahraniční, které jsou těžce vynutitelné a mají historické konotace, nicméně energetická politika nebo neexistence této společné energetické politiky nás začíná významně ohrožovat. Pokud někdo si představí mapu střední Evropy, nakreslí si nový plynovod North Stream a nový plynovod South Stream, zkusí se podívat na energetickou politiku Ruské federace, tak musí mít určitý svíravý pocit v žaludku, kdy ČR a střední Evropa bude bypassována z hlediska dodávek a znamená to jisté strategické nebezpečí v následujících desetiletích.

Nicméně Evropská rada se zabývala především právě klimaticko-energetickým balíčkem a vlivem tohoto balíčku na konkurenceschopnost, na zaměstnanost, na sociální situaci, na vytváření tzv. green jobs apod. Já vás ubezpečuji, že na jednání evropské tripartity, a tam jsou odboráři trpělivější než ti naši a po mém vystoupení opravdu neodešli, tak mluví jak odboráři, tak zaměstnavatelé, tak politici EU téměř stejně, pro nás trochu mrazivě stejně. Já pokládám některé kroky, které jsou navrženy v tomto balíčku, za velmi nebezpečné, a proto náš postoj i vládní pozice, a to přes účast zelených ve vládě, je v některých otázkách celkem jasná. My chceme zamezit společně jako Němci a další země a většina starých zemí nebo nových zemí EU tomu, aby energeticky náročná odvětví měla od roku 2013 nárůst nebo alokaci povolenek absolutní, stoprocentní. Chceme, aby byla tato odvětví nějakým způsobem řekl bych bonifikována, protože malifikace a diskvalifikace těchto odvětví by vedla k přesunu na východ, do oblastí, které nemají tak striktní legislativu, s odlivem pracovních sil, odlivem výroby, odlivem exportu, a toto vypadá, že bude akceptováno a že se nám to podaří společně prosadit.

Další bod, kde máme poměrně velmi silnou pozici, je zamezení tzv. stoprocentního auctioningu, to znamená stoprocentním aukcím povolenek pro energetická zařízení. My jsme v situaci, kdy nutně musíme obnovovat hnědouhelný výkon, my se musíme bavit, jestli dostavíme jadernou elektrárnu Temelín, nebo budeme alternativně řešit tento výpadek jiným způsobem, my musíme investovat několik set miliard do nových zdrojů právě v období, které by znamenalo odliv finančních prostředků pomocí povolenek, sice českému státu, nicméně bez předurčení jejich užití. A tady si myslím, že stojí za to bojovat společně s dalšími o to, abychom zamezili stoprocentnímu auctioningu od roku 2013 a prosadili postupný náběh těchto aukcí tak, aby to neohrožovalo naši konkurenceschopnost a naše případné investice do energetiky.

My se obáváme že celá řada faktorů, které ovlivňují realizaci klimaticko-energetického balíčku, může působit právě na sociální oblast. To byla obava i některých sociálních partnerů. Mj. se podařilo právě proto prosadit, že se vůbec bude projednávat v prosinci tento balíček, to je zásluha české delegace, je to zásluha našeho navrženého kompromisu. A to, co by nás mělo potěšit - musí dojít k jednomyslnému schválení, takže naše požadavky budou muset být implementovány do závěrečných ustanovení. Toto je dobrá zpráva pro Svaz průmyslu a dopravy, který to vzpomněl, a je to dobrá zpráva i pro zaměstnanost a samozřejmě další aspekty s tímto spojené.

Musím vyjádřit spokojenost s tímto jednáním a také určité uspokojení z měnících se postojů partnerů EU, resp. Německa a některých dalších, kteří výrazně vystřízlivěli po náběhu v roce 2007, po německém předsednictví, a speciálně německý průmysl i v důsledku finanční krize tlačí na některá opatření týkající se např. automobilového průmyslu, která jdou výrazně proti tomu původnímu bezbřehému trendu klimaticko-energetického balíčku a závazných parametrů, které tam jsou. Závazné parametry my nezpochybňujeme -

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Musím upozornit na čas, pane premiére!

***




Přihlásit/registrovat se do ISP