(11.00 hodin)
(pokračuje Filip)
Tím je
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2003 Sb., o uvádění
do oběhu osiva a sadby pěstovaných rostlin a o změně některých zákonů
(zákon o oběhu osiva a sadby), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 562/ - prvé čtení
Požádám pana ministra zemědělství Petra Gandaloviče, aby zaujal místo u stolku zpravodajů - on už je stolku pro řečníky. Pane ministře, zůstaňte. Jen požádám, aby se dostavil ke stolku zpravodajů pan poslanec Josef Čerňanský, který je zpravodajem pro prvé čtení.
Takže můžeme začít s tím, že z pověření vlády tento tisk uvede ministr zemědělství Petr Gandalovič. Pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, už jsem tady předkládal hodně složité zákony, ale tento je skutečně tak složitý, že kdybych se měl opravdu snažit vysvětlit vám přesně jeho podstatu, myslím si, že v tuto chvíli bychom museli přerušit projednávání a zahájit seminář o sadbě a osivu.
Omezím se tedy proto na velmi krátké konstatování, že jde, tak jako ostatně u celé řady jiných našich zemědělských zákonů, především o promítnutí nové směrnice Evropské unie, konkrétně je to směrnice Evropských společenství 2005/43/ES, a z velké části se to týká uvádění révového vegetativního množitelského materiálu na trh. Je to proto, abychom mohli do našich vinic vysazovat nové druhy révy. Myslím, že toto je dobrá zpráva pro celou Sněmovnu a že se proto na tomto zákonu dobře můžeme shodnout.
Další oblasti se týkají především postupu vydávání rozhodnutí o registraci odrůdy. Především se to týká tzv. egalizace osiva, což nemá nic společného s legalizací, ale jedná se o sloučení partií osiva stejného druhu a odrůdy, které na jedné straně je uznáno, s tím, které uznáno není, tak aby vzniklo osivo s vysokou kvalitou a splnila se podmínka uznávacího řízení.
Myslím si, že opět je toto materie, která si spíše zaslouží odborné projednávání na půdě zemědělského výboru, a proto vás, vážená Sněmovno, chci poprosit, abyste propustili tento návrh zákona do druhého čtení, kde právě tato odborná problematika bude mít podstatně lepší podmínky pro projednávání. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zemědělství Petru Gandalovičovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Čerňanský.
Poslanec Josef Čerňanský: Dobrý den, dámy a pánové. Jak už uvedl pan ministr, je to podle mého názoru spíš rozsáhlá než složitá věc, ale jedná se skutečně o ryze praktický návrh, který respektuje některé požadavky z praxe. Mění také některá vžitá názvosloví apod.
Samozřejmě je jedna důležitá věc, o které se zde pan ministr nezmínil, a to je, co já si pamatuji, že poprvé schvalujeme nějaký návrh zákona se zpětnou účinností. Já bych se právě chtěl zeptat, jestli to např. neohrozí některé již projednávané materiály nebo návrhy na uznání atd. Mělo být alespoň v návrhové zprávě vysvětleno, jak se bude postupovat, pokud jsou takovéto návrhy podány; jestli budou posuzovány ještě podle starého zákona, nebo už podle nového apod. Myslím si, že pokud pan ministr může hned, nebo případně by stačilo i při projednávání v zemědělském výboru.
Rovněž se připojuji k tomu, abyste tento materiál propustili do druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Věřím, že nemůžeme přijmout zákon se zpětnou účinností, ale pan ministr to jistě rád vysvětlí.
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Řízení, která jsou zahájena, se dokončí podle stávající právní úpravy. Tak to přesně je. Tato odpověď je správná.
Prosím tedy, abyste propustili tento zákon do druhého čtení, kde právě detailněji budeme diskutovat otázku účinnosti.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji i za dovysvětlení úvodního slova. Myslím si, že je nám to všem jasné.
Otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku. Dívám se, jestli se někdo hlásí z místa. Jak znám zemědělský výbor, jistě si to vypořádají na zemědělském výboru, protože to jsou odborníci a nebudou s tím nějak zatěžovat Sněmovnu. Takže i obecnou rozpravu končím.
Protože v obecné rozpravě nepadl žádný návrh, o kterém bychom mohli hlasovat, to znamená na vrácení ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhy na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Dopady to má pravděpodobně pouze rozpočtové, a to asi nikdo nenavrhuje. Myslím, že zemědělský výbor bude postačovat.
Pokusím se přivolat zájemce o hlasování v této věci. Odhlásím vás a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
Přistoupíme k rozhodnutí o přikázání předloženého návrhu zemědělskému výboru k projednání. Učiníme tak v hlasování pořadové číslo 117, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 117 z přítomných 119 pro 119, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru zemědělskému.
Končím bod 31. Děkuji panu ministru zemědělství Petru Gandalovičovi a zpravodaji panu Čerňanskému a budeme pokračovat.
Dnešním rozhodnutím jsme zařadili na dnešní dopolední jednání bod číslo
3.
Vládní návrh zákona trestní zákoník
/sněmovní tisk 410/ - druhé čtení
Než zaujmou u stolku zpravodajů svá místa pan ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil a zpravodaj ústavněprávního výboru Jiří Polanský, požádám také ještě o pozornost paní zpravodajku výboru pro sociální politiku Dagmar Molendovou. Budu konstatovat, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 410/2. Výbor pro sociální politiku projednal zákon iniciativně, tedy bez přikázání Sněmovny, ale usnesení vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 410/1.
Nyní bych požádal, aby z pověření vlády trestní zákon ministr spravedlnosti uvedl. Pane ministře, máte slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, pane předsedající. Pane premiére, dámy a pánové, dovolte mi, abych velmi stručně uvedl ve druhém čtení tuto podle mého názoru mimořádně zásadní normu. Jedná se o první kodex, který má Sněmovna šanci od roku 1989 schválit. Jsme tím v zásadě i unikátní v rámci postkomunistických států, protože většina zemí postupuje desítkami novelizací a pouze na Slovensku se podařilo prosadit úplně nový kodex.
Dámy a pánové, jsme tedy ve druhém čtení. Chci konstatovat na úvod, že Sněmovna projednává tento návrh zákona od února tohoto roku, to znamená již deset měsíců. Chci konstatovat, že jej projednává velmi podrobně, zvláště v rámci výborového projednávání na ústavněprávním výboru, kdy se konalo několik jednání, dokonce i speciální výjezdní zasedání. Celý zákon i doprovodný zákon byl několikrát velmi podrobně prodiskutován nejen s poslanci, ale též se zástupci jak teoretické trestněprávní fronty, tak s praktiky z oblasti justice a advokacie.
Návrh byl tedy podle mého názoru velmi podrobně vydiskutován a byl připraven pozměňovací návrh v podobně usnesení ústavněprávního výboru, ke kterému se Ministerstvo spravedlnosti hlásí a předem deklarujeme, že tento ústavněprávní pozměňovací návrh podpoříme.
***