(16.50 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh pana poslance Exnera, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 97. Přihlášených 183. Pro 30, proti 95, zdrželo se 7. Tohle bylo zamítnuto. Takže návrh přerušit byl zamítnut.

 

Teď bychom měli hlasovat o návrhu usnesení. Jenom prosím, aby mě zpravodaj kontroloval. Ta usnesení obou výborů jsou shodná a de facto jsou usnesení, která nám doporučují souhlasit s ratifikací Římského statutu Mezinárodního... Prosím pana zpravodaje, aby nám to teda přečetl sám.

 

Poslanec Jan Hamáček: S dovolením, pane místopředsedo, já bych přečetl přece jenom na mikrofon text usnesení. "Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Římského statutu Mezinárodního trestního soudu."

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, a o tom hlasujeme. Zahajuji hlasování. (Hlas z lavice: Není kvorum.) Aha, omlouvám se, ruším. Prosím o nastavení kvora. Ano, teď to tam je. Dobře.

Takže slyšeli jste usnesení, oba výbory mají totožné, které přednesl zpravodaj pan poslanec Hamáček. Budeme nyní hlasovat o tomto textu usnesení.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 99. Přihlášených 183, pro 140, proti 6, zdrželo se 14. Takže vám mohu sdělit, že ratifikace byla provedena, usnesení bylo přijato.

 

Děkuji tedy panu ministru Schwarzenbergovi i panu poslanci Hamáčkovi.

Teď předávám řízení schůze panu místopředsedovi Kasalovi.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, nyní se budeme věnovat bodu 39, což je

 

39.
Návrh poslanců Michala Haška, Petra Zgarby, Františka Novosada,
Václava Grünera, Ladislava Skopala a Josefa Čerňanského
na vydání zákona o významné tržní síle a jejím zneužití
/sněmovní tisk 431/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 431/1 a já prosím, aby za navrhovatele se slova ujal pan poslanec Michal Hašek.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, máte před sebou zákon o významné tržní síle a jejím zneužití. Jeho účelem není, jak je často řadou poslanců a zástupců obchodníků uváděno, regulovat obchod, tedy zavádět minimální ceny nebo stanovovat výši marže. Jeho jediným účelem je narovnat dlouhodobě pokřivené a neřešené dodavatelskoodběratelské vztahy.

Jsem přesvědčen, že nikdo z vás by nechtěl jako výrobce potravin platit obchodníkům, řetězcům zalistovací poplatky, regálné nebo být subjektem, na kterém je vynucováno přímé či nepřímé peněžní a nepeněžní plnění. Představte si prosím pod tím například povinné sponzorování reklamních letáků nebo různých akcí, které obchodní řetězce pořádají, a dodavatel nemá fakticky možnost se bránit.

Praxe ukazuje, že současný zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, neposkytuje dostatečnou ochranu proti zneužívání významné tržní síly odběratelů a že současné jednání obchodních řetězců vůči jednotlivým dodavatelům je za stávajícího stavu legislativy prakticky nepostihnutelné. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pro postih takového jednání fakticky nenachází oporu v současném zákoně. Toto předseda úřadu několikrát potvrdil mimo jiné v odpovědích na stížnosti Agrární komory, kde uvedl - cituji - že "zákon o ochraně hospodářské soutěže ani jiný právní předpis dosud neumožňuje v České republice postihovat zneužívání této závislosti".

Poukazování na větší využívání obchodního zákoníku, zejména dodržování doby splatnosti, kterým se tak intenzivně v debatách ohání zejména pan ministr zemědělství, tyto hluboké problémy mezi dodavateli a odběrateli rozhodně fakticky neřeší.

Součástí návrhu zákona je zavedení etického kodexu obchodníka. I v tomto bodě obchodníci namítají, že zavedení etických kodexů, které budou obsahovat pravidla poctivého obchodního styku vůči dodavatelům, znamená zpřístupnění pravidel sjednávání cen konkurence. Už několikrát jsem zdůraznil, že bude-li etický kodex vypracován velmi detailně až na hranici obchodního tajemství, nepožadujeme jeho zveřejnění, ale samozřejmě musí být k dispozici Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který pak příslušný subjekt může namátkově kontrolovat. Jsem naopak přesvědčen, že šance na zveřejnění takového etického kodexu obchodníka by měla být pro každého obchodníka prioritní, protože tak mimo jiné bude přesvědčovat spotřebitele o své serióznosti a poctivosti. A věřte - nevěřte, i v dnešním, možná podivném světě můžou mít tyhle vlastnosti pro řadu lidí stále svoji hodnotu.

Výtky, že tento návrh zákona je v rozporu s legislativou Evropské unie, jsou neopodstatněné. Právo Evropských společenství nevylučuje možnost přijetí mimo základních předpisů o ochraně hospodářské soutěže také dalších právních předpisů, pokud jsou praktiky porušování soutěžních pravidel stále rozsáhlejší, skrytější a jejich potírání v praxi složitější. Tato možnost vyplývá z nařízení Rady Evropských společenství číslo 1/2003 ze 16. prosince 2002, o provádění pravidel hospodářské soutěže, stanovených v článcích 81 a 82 smlouvy.

Ostatně obchodní služby spadají do působnosti směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 123/2006, o službách na vnitřním trhu, ze které vyplývá, že veřejným zájmem jsou i poctivé obchodní transakce, a je tedy možné konstatovat, že legislativní řešení řešené problematiky je umocněné i veřejným zájmem ve smyslu této evropské směrnice.

Ostatně jak všichni víte, také Evropský parlament žádá prošetření chování řetězců v celé Evropské unii. Písemnou deklaraci na toto téma podepsalo 439 z celkového počtu 785 poslanců Evropského parlamentu a ti vyzývají Evropskou komisi k prošetření zneužívání dominantního postavení řetězců a přijetí opatření k jeho zamezení. Tato písemná deklarace vznikla na základě řady analýz maloobchodního trhu provedených na úrovni Evropské komise a Evropského parlamentu, které jasně prokázaly zcela zřejmé poškozování zájmů jak spotřebitelů, tak i zpracovatelů rozhodujícími subjekty maloobchodu, zejména diskontními řetězci.

Dámy a pánové, tolik k návrhu zákona o významné tržní síle a jejím zneužití.

Pro ilustraci snad jeden příklad za všechny. Jistý nejmenovaný řetězec, který slaví výročí působení na českém trhu, vyžaduje jistý, nijak malý příspěvek na oslavy tohoto výročí. Když říkám nijak malý, hovořím o sumách v řádech milionů korun. A hle! Objevil se jistý výrobce, který na tento požadavek slušně odepsal, že nyní nedisponuje požadovanou částkou a že nemůže zaplatit na oslavy řetězce. Obratem obdržel odpověď, že v tom případě bude takzvaně vylistován. Jak to dopadlo? Výrobce nezaplatil a již do příslušného obchodního řetězce zboží nedodává, protože byl vyřazen z evidence. Připomíná vám to zločince vyžadující po obchodnících výpalné za to, že je budou takzvaně chránit a nezničí jim živnost? Nejste daleko od pravdy.

Naše obchodní řetězce, zatím tolik hájené vládou, bohužel na rozdíl od zemědělců a potravinářů, se chovají podle jednotného vzorce: nezaplatíš - nebudeš dodávat. Domnívám se, že tento alarmující případ, ke kterému mimo jiné existují také důkazy, by nás měl konečně všechny vyburcovat k tomu, abychom začali hájit zájmy našich českých výrobců, a nikoliv prosazovat zájmy cizích řetězců, které jsou přesvědčeny, že na rozdíl od států na západ od našich hranic je jim v České republice dovoleno úplně všechno.

I s ohledem na tyto souvislosti a vývoj situace v dodavatelskoodběratelských vztazích jsem přesvědčen, že by zákon o významné tržní síle měl projít prvním čtením.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP