(13.00 hodin)
(pokračuje Bursík)
Ale realita je taková, že takový návrh tady ještě není, a tento návrh alespoň dílčím způsobem na těch komunikacích, které jsou vybaveny technicky možností zpoplatnění elektronickým mýtným, rozšiřuje toto o vozidla nad 3,5 tuny. Já si myslím, že tam je celá série argumentů pro. Jsou tam i argumenty proti, ale nevidím argument pro to, aby tento návrh byl zamítnut v prvním čtení a aby nešel do výborů, kde by byly ty argumenty diskutovány.
Je takové jednoduché české přísloví, že je lepší něco nežli nic. Když chcete moc nebo vše, tak také nemusíte získat vůbec nic. Tím se samozřejmě nevyjadřuji k závazku vlády předložit kompletní výkonové zpoplatnění na všech silnicích, jak jsem o tom hovořil. Tady budeme působit jako resort také tímto směrem k resortu Ministerstva dopravy.
Rád bych vyjádřil podporu tomuto návrhu, tak, aby byl poslán do druhého čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru životního prostředí Martinu Bursíkovi. Kdo další do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.
Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Ano, za navrhovatele pan poslanec Oldřich Vojíř. Prosím.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, velmi stručně, abych vás nezdržoval. Připojím jen pár věcí spíše pro diskusi a k zamyšlení.
Ta první, aniž bych se o to nějak výrazně silně opíral, spočívá v tom, že my jsme podobnou nebo identickou úpravu měli již přijmout. Proto možná určitý pres, určitý spěch v této věci, neboť jsme měli transponovat příslušné směrnice v létě tohoto roku. Tato novela spatřila světlo světa někdy koncem srpna, v září byla podepsána, poslána do oběhu. Domnívali jsme se, že prostřednictvím poslanecké iniciativy může dojít k tomu, že ten proces by byl o něco rychlejší. Nešlo v žádném případě o pokus ani obejít vládu, natož Parlament, který obejít ani nelze.
Druhá poznámka. Já bych byl velmi rád - já jsem dokonce byl ten, který prosazoval už rovnou satelitní systém, ale rozuměl jsem, že zvítězilo přesvědčení o tom, že mikrovlnný systém lze postavit velmi rychle, je v danou dobu funkční a na dálnice je velmi šikovný. A budeme rozšiřovat ten systém dál, no tak potom platí, že chcete-li mít zpoplatněné i ty malinké silnice, tak ten satelitní systém, neboli pak jestli tomu budeme říkat hybridní nebo kombinovaný systém, je správný a myslím si, že to je cesta správným směrem. K tomu určitě dospějeme.
Co se týče poznámek, zda RIA je v pořádku, či nikoliv, já jsem přesvědčen o tom, že v pořádku bezesporu je. To, jestli má vláda připomínky kritické - když se na to podíváme, tak jsou to spíše legislativně technického rázu.
Nejvýznamnější oblast spočívá spíše v oblasti ekonomiky. Tady si musíme vybrat - to je poslední moje poznámka k té věci. Jestliže naznačujeme v tom dokumentu, a podotýkám slovo "naznačujeme" - ten dokument neřeší zpoplatnění ceny, ten pouze říká, že ten systém bude zaveden. A cenotvorbu má v ruce Ministerstvo dopravy, potažmo vláda. A my říkáme, že by bylo dobré vyjít z cenové úrovně odpovídající dnešním známkám. Neboli pro stávající podnikatele by se nic nezměnilo. To říkám na margo těch, kteří říkají, že by je to zatížilo. Nezatížilo. Ale když je to nezatíží, tak na druhé straně bude platit, že výnos z tohoto projektu do Státního fondu dopravní infrastruktury, nikoliv do státního rozpočtu, bude o něco nižší. Takže to je jedna strana té mince. Anebo budou ti, kteří mají pocit, že do Státního fondu dopravní infrastruktury má přitéci více, no ale pak nezbývá nic jiného, než mírně zdražit zpoplatnění. Musíme si vždy vybrat, co chceme. Jediné, co v tom samozřejmě do toho systému vstupuje nově, je celá správa toho systému, ale cenu za správu získáme poptávkovým řízením. Tu já prostě opravdu teď mohu jen a jen odhadovat.
Neboli celá ekonomika je bezesporu na diskusi v hospodářském výboru a já budu jen rád, když nalezneme takový modus, takové řešení, které umožní rozumně podnikat v této oblasti. Na druhé straně rozumně regulovat množství dopravy na našich silnicích a dálnicích a na druhé straně docílit toho, že ten systém bude generovat určité prostředky na to, abychom měli na opravu, na údržbu a případně na investice.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za závěrečné slovo zástupci navrhovatelů. Pan zpravodaj se závěrečným slovem.
Poslanec Karel Sehoř: Dámy a pánové, já jsem v podstatě řekl včera všechno, co jsem chtěl říci, nicméně bych chtěl snad sdělit, že systém, který jsme zavedli, je provozně velmi drahý. Bude nás stát 30 až 50 % vybraných prostředků do fondu dopravy. Nejenom že přiteče málo, přijetím tohoto návrhu fond dopravy bude platit za to, že si můžeme dovolit tento krok. Já bych chtěl, abychom si tuto informaci zachovali, abychom o ní věděli. Já netoužím po tom, aby 3,5 tuny platily nesmyslné prostředky a abychom tím malé podnikatele ničili. Nicméně si buďme vědomi toho, že nás to něco stojí.
To byla věcná připomínka. Jinak asi musíme hlasovat o tom, co navrhla paní poslankyně Jakubková, to znamená o návrhu na zamítnutí. Já se k tomuto návrhu nepřipojuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zpravodaji. Evidoval jsem v rozpravě také pouze jeden návrh na zamítnutí a pak už jenom návrhy na přikázání. Nejdříve rozhodneme o návrhu na zamítnutí. Vzhledem k tomu, že jsem požádal kolegy a kolegyně, aby vedli své rozpravy mimo jednací sál, tak mi dovolte, abych gongem přilákal zpět ty, kteří mají zájem rozhodovat o tomto návrhu.
Všechny vás odhlásím, protože se poměry ve sněmovně změnily a počet lidí neodpovídá tomu, co je na displeji. Požádám vás o novou registraci. Přihlaste se, prosím, svými identifikačními kartami, abychom mohli rozhodovat o návrhu paní kolegyně Věry Jakubkové na zamítnutí předloženého návrhu podle tisku 583.
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 74, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro zamítnutí. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 74 z přítomných 106 poslanců pro 6, proti 60. Návrh nebyl přijat.
Budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. V rozpravě byl předložen také pouze návrh na hospodářský výbor. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 75 a ptám se, kdo je pro přikázání hospodářskému výboru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 75 z přítomných 112 poslanců pro 109, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.
Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 57.
Vyčerpali jsme dnes pevně zařazené body. Přeruším jednání naší schůze do středy 29. října do 9 hodin.
Děkuji vám za aktivní účast, přeji dobrou chuť a přeji vám hezké sváteční dny včetně státního svátku 28. října. Děkuji vám.
(Jednání skončilo ve 13.10 hodin.)
***