(12.50 hodin)
(pokračuje Jičínský)

A konečně, hodnocení dopadu regulace je zpracováno účelově s ohledem na co největší výtěžnost systému pro stát. Na druhou stranu opomíjí prominutí zvýšení nákladů na autodopravce a přeneseně pak i na podnikatele a spotřebitele.

A to je opravdu vážný problém. Já si samozřejmě jsem vědom, že ODS je velká demokratická strana, má to v názvu, že tam je svoboda názorů, a že se tedy setkáváme s různými návrhy, s různými stanovisky. To respektuji a považuji to za klad, protože někdy si této vlastnosti Občanské demokratické strany nejsem tak zcela vědom. Ale tady tomu tak je a v tomto směru to je tedy pozitivní znamení. Ale není to tak pozitivní znamení z hlediska toho, jak má fungovat legislativa na bázi vlády a opozice. Prostě tady vláda nese odpovědnost za závažné změny právního řádu a nepochybně stav nebo pravidla provozu na pozemních komunikacích, odpovědnost za provoz na pozemních komunikacích patří do toho, co je odpovědností vládní exekutivy. Takže v tomto směru skutečně nemáme-li zcela, řekl bych, poplést tu dělbu práce, která je, pokud jde o legislativu, že zásadní věci spojené s fungováním vlády předkládá vláda, aby bylo možno tyto návrhy podrobit normálnímu připomínkovému řízení, aby se to sem dostalo po posouzení se všemi složkami odborné i široké veřejnosti, a pak to tedy můžeme podrobit poslanecké kritice i z hlediska toho, zda návrh odpovídá nebo neodpovídá i tomu, jak se na věci dívá opozice. Ale jestliže tady je tohle to rozlišení jaksi zmateno, vláda má k tomuto návrhu kritické připomínky, ale měla by ho předložit sama, pak opravdu je problém, zda toto je dobrá cesta, abychom právní řád, který už tak je dosti komplikovaný, ještě dále neznehodnocovali.

Samozřejmě uznávám, že poslanci, kteří tento návrh předložili, ústavní právo mají podle ústavy, což není nejšťastnější její ustanovení. Každý jednotlivý poslanec může přijít s návrhem jakéhokoliv zákona, ale přesto je to věc, kterou bychom měli brát v pochybnost, a touto cestou asi bychom do budoucna pokračovat neměli.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému. S faktickou poznámkou místopředseda Sněmovny Jan Kasal. Prosím.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane místopředsedo, dámy a pánové, jakkoliv mohu s panem poslancem Jičínským v této věci souhlasit, tak z jeho úst to beru jako sebekritiku za legislativní smršť v závěru minulého volebního období. Připomínám třeba zákon o neziskových zdravotnických zařízeních. To byl velmi významný zákon, který byl zde projednáván jako poslanecká iniciativa. To neříkám proto, abych se chtěl s panem poslancem Jičínským tady přít. Jenom chci říct, že čas od času se vyskytnou důvody, pro které je dobře, když poslanecká iniciativa pomůže té vládní odpovědnosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano. S faktickou připomínkou, s replikou pan poslanec Zdeněk Jičínský. Poté Věra Jakubková. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Jenom velmi stručně. Už pan poslanec Kala řekl, že Ministerstvo dopravy všechny své návrhy předkládá prostřednictvím poslaneckých iniciativ, což je jedna věc. Pro zpřesnění.

Pokud jde o onu záležitost, kterou tu uvedl pan místopředseda Kasal, já samozřejmě jsem ochoten jako příslušník sociální demokracie se přiznat k řadě nedostatků v legislativě včetně oněch některých nepříznivých důsledků legislativní smršti, ale onen zákon, který vy jste tu připomněl, pane místopředsedo, ten bych zrovna v této souvislosti nepovažoval za vhodný, protože jsme se jím pokusili zabránit něčemu, čím vy tady stále hrozíte, totiž likvidaci ústavní zásady na bezplatnou zdravotní péči, privatizaci zdravotnických zařízení, což se vám do jisté míry v některých krajích podařilo. Já to za dobré nepovažuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano. Nyní se slova ujme paní poslankyně Věra Jakubková, připraví se pan poslanec Milan Šimonovský. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já budu přednášet návrh na zamítnutí tohoto návrhu a mám odůvodnění takovéto.

Návrh považuji za nesystémový zejména proto, že v současné době jsou zpoplatněny pouze dálnice, rychlostní komunikace a jen malá část silnic první třídy. V první řadě je třeba řešit zpoplatnění vozidel nad 12 tun pro celou silniční síť, aby nedocházelo k objíždění zpoplatněných úseků. To považuji za větší problém než zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny, která budou snáze zpoplatněné úseky objíždět. Aby se tak nedělo, musely by sazby mýtného být velmi nízké. Mám pochybnosti o ekonomické smysluplnosti tohoto záměru. Mýtné i omezení jízd nákladních vozidel se nevylučují, jak ukazují zkušenosti z Rakouska, a obě možnosti jsou žádoucí, zejména pro situaci v České republice.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Jakubkové. Protože pan kolega Milan Šimonovský tady není, jeho přihláška propadá. Kdo další v rozpravě obecné? Ano, vidím pana poslance Pavla Hojdu. Nikoho dalšího nevidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já se jenom krátce také připojím. Samozřejmě to, co zde bylo řečeno i od paní poslankyně Jakubkové je zapotřebí brát v úvahu, protože má pravdu v tom, že dochází k objíždění a využívání tras silnic první třídy, zatěžování obcí, které leží na těchto trasách. Je to velký problém, ale to by mělo být řešeno právě rozšiřováním mýtného na všechny silnice tak, jak prohlašujeme a měli jsme to i ve svém programu od začátku. Je to ale i věc technická a myslím si, že bychom měli směřovat k tomu systému, aby se vybíralo na všech silnicích mýtné. A tím budeme moci samozřejmě regulovat dopravu tak, jak bude zapotřebí.

Já jenom k tomuto návrhu zákona. Není to návrh dokonalý, dokonce rozumím i tomu, že někdy je zapotřebí hledat cesty prostřednictvím poslaneckých návrhů, jak řešit problém, který prostě časově by asi nebylo možno řešit, kdyby šel standardní cestou. Tomu rozumím, a proto si myslím, že pokud je zájem na řešení tohoto problému, tak bychom měli propustit do druhého čtení a ponechat samozřejmě ve výborech k tomu příslušných, aby se tímto zákonem zabývaly a případně přijaly takové pozměňovací návrhy, které by vylepšily tento návrh zákona.

Snad jedinou připomínku k návrhu, kterou mám já. Rád bych diskutoval o otázce toho návrhu, který tam je na zvýšení mýtného, nebo resp. za používání rychlostních silnic a dálnic u vozidel do 3,5 tuny, toho limitu nad 1500 korun. Osobně si myslím, že to není zatím nutné, aby se tento limit zvyšoval. I když zde bylo řečeno, že je to víceméně pro budoucí období, přesto budu navrhovat, aby ten limit byl snížen.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Hojdovi. Pan ministr životního prostředí v obecné rozpravě. Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji, pane předsedající. Já bych také samozřejmě byl daleko raději, kdybychom tady měli výkonové zpoplatnění na všechny silnice a kdybychom nahradili ten poněkud nepraktický systém mýtných bran systémem novým, modernějším, flexibilnějším. Máme na tom zájem, my jako resort životního prostředí. Jde nám o to, sledovat transport nebezpečných nákladů, jde nám také o bezpečnost. Jde nám o to, aby když dojde k havárii, bylo o té automatické hlášení havárii a došlo k záchraně lidských životů, případně poškození životního prostředí bylo menší. Ale realita je taková, že Ministerstvo dopravy ten systém připravuje, testuje hybridní systém a postupně se oddalují termíny předložení tohoto materiálu do vlády. Přitom se jedná o téma, které je součástí programového prohlášení vlády.

Mám tedy své důvody také apelovat na to, aby ten závazek vlády, zpoplatnění všech komunikací, to znamená ne pouze vybraných 160 km silnic první třídy, tak jak zahrnuje tento návrh, ale 5,5 tisíce kilometrů prvních tříd a věřím, že po dohodě s kraji také vybrané silnice druhé a třetí třídy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP