(12.40 hodin)
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych nezdržoval příliš dlouhým proslovem na téma tisku 583, ale abych učinil čtyři konkrétní poznámky, které považuji za nutné, aby v prvním čtení zazněly.
Poznámka číslo 1, možná nejzásadnější. Ministerstvo dopravy nám důsledně předkládá novely zákonů prostřednictvím poslaneckých iniciativ. Jedná se podle mého názoru o obcházení legislativního procesu, navíc to vede k tomu, že diskuse nad takto zásadními normami probíhá bez přítomnosti ministra dopravy, což je problém nejenom zde teď v prvním čtení, ale především ve výboru. Žádám předkladatele, aby zajistili pro projednávání v hospodářském výboru přítomnost pana ministra nebo jím pověřeného zástupce, abychom alespoň tímto mohli tuto záležitost zhojit.
Chci upozornit na to, že tento tisk se zabývá výkonovým zpoplatněním nákladních automobilů nad 3,5 tuny. Vzpomeňte si, jakou bouři vyvolalo rozhodnutí, kdy měly být výkonově zpoplatněny silnice prvních tříd pro vozidla s tonáží nad 12 tun a z důvodu ekonomických dopadů bylo rozhodnuto o tom, že dojde k zúžení té vybrané sítě silnic prvních tříd. Nyní projednáváme zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny, a tak jak zde řekl pan zpravodaj ve svém úvodním slově, je velkou otázkou, do jaké míry toto rozhodnutí bude ekonomické a do jaké míry nebude naopak zatěžovat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a obecně dopravy.
Poznámka číslo 2. Když jsme projednávali pořad této schůze, pokusil jsem se spojit projednávání právě tohoto tisku s jiným poslaneckým návrhem, s návrhem, který je pod tiskem 570 a který řeší něco, co bych laicky nazval zákaz víkendové jízdy kamionů. Tento tisk 570 předkládá paní kolegyně Jakubková. Jedná se o administrativní opatření a jedná se o zákon, který do určité míry zřejmě vychází i z vládního prohlášení a nějakým způsobem reflektuje situaci ve vládní koalici. Já jsem se účastnil jednání komise náměstka ministra Šlégra, která tuto otázku řešila na Ministerstvu dopravy. Výsledek práce této komise nelze označit jinak než jako krach.
A dostávám se k tomu, co si myslím, že bychom mohli získat tím, že spojíme, nemyslím fakticky, ale že budeme současně projednávat tyto dva tisky - 583 a 570.
Novela směrnice Evropského parlamentu pod číslem 2006/38/ES umožňuje diferencovat výši sazeb mýtného. V současné době využíváme diferenciaci, ale pouze podle emisní třídy motoru a dle počtu náprav. Bylo by žádoucí zahájit diskusi o tom, že bychom diferencovali i podle denní doby, dne nebo ročního období a současně také podle mýtních úseků, což citované ustanovení směrnice Evropského parlamentu umožňuje s ohledem na to, že se řeší neprůjezdnost komunikace, případně optimální využívání dotyčných pozemních komunikací. Zahraniční zkušenosti ukazují, že flexibilní tarifikace je účinnější a lepší nástroj než různé administrativní zásahy a zákazy a vylučování některých účastníků silničního provozu. Například zvýšení mýtného např. o 50 % v pátek a v neděli, domnívám se, by bylo podstatně efektivnějším regulátorem než administrativní zákaz některých vozidel, který lze prakticky jednoduše a bez nějakých velkých nákladů obcházet např. výjimkami apod.
Chci zdůraznit, abych byl správně pochopen. Já bych chtěl, abychom nejdříve projednávali tuto otázku flexibilní tarifikace jako jednu z možností. Pokud by byla odmítnuta a bylo by argumentováno, že z nějakého důvodu takovýmto způsobem nechceme postupovat, pak bych chtěl jednat o návrhu paní poslankyně Jakubkové a o tom, že přistoupíme k administrativnímu rozšíření.
Poznámka číslo 4, už velmi krátce. My jsme zaznamenali velký problém u vozidel nad 12 tun, který bych zase laicky nazval jako problém jízdní soupravy nebo definice jízdní soupravy. Víte, že existuje rozhodnutí soudu, které mění dosavadní výklad Ministerstva dopravy, a je asi dobře, že tento návrh na tento problém do určité míry reaguje, ale bohužel není důsledný a nereaguje na něj v otázce právě těch vozidel nad 3,5 tuny, která se mohou dostat do situace, že budou do 3,5 tuny, ale budou vybavena zařízením pro to, aby vlekla nějaký další vozík, nějaký další náklad, a v ten okamžik může nastat situace, že bude zpoplatněn současně výkonově a současně časově. Tento problém bychom měli řešit analogicky v souladu samozřejmě s tím usnesením soudu, myslím, že to bylo v Ústí nad Labem, ale nevím jistě.
Poslední poznámka. Chtěl bych požádat kolegy, kteří do tisku 382, u kterého jsem zpravodajem, připojili pozměňovací návrhy, tento tisk se týká úklidu sněhu na chodnících a zodpovědnosti za tento úklid majitelů nemovitostí a podle mého názoru do značné míry ty pozměňovací návrhy, které s tímto problémem nesouvisí, zatěžují a mohou vlastně komplikovat rozhodování o tisku 382, až k němu přistoupíme. Já bych navrhoval, aby ti, kteří předložili pozměňovací návrhy do tisku 382, zvážili, aby tyto pozměňovací návrhy uplatnili teď, kdy je zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, otevřen, abychom se vyhnuli případným problémům spojeným s projednáváním tisku 382.
Nedávám návrh na zamítnutí ani na vrácení k dopracování. Byl bych rád, aby hospodářský výbor se tímto tiskem zabýval. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kalovi. Pokud jde o hospodářský výbor, je navržený organizačním výborem.
Nyní se slova ujme pan poslanec Zdeněk Jičínský, připraví se paní poslankyně Jakubková. Prosím, pane profesore, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, v této Sněmovně se nejednou setkáme s tím, co vyvolává jisté pochybnosti, jistá překvapení, jak se tedy v rámci formálně právních předpisů mění jisté elementární zvyklosti fungování vlády a poslanců při uplatňování legislativních iniciativ. Už o tom hovořil kolega Kala. Já bych vám jenom připomněl, pokud jste tu byli, vystoupení pana zpravodaje, který ve své zpravodajské zprávě k tomu vyjádřil celou řadu vážných výhrad, ale nakonec řekl, že je loajální, takže dá návrh na to, aby návrh byl předložen a postoupen do druhého čtení.
Já vám ještě doporučuji, abyste se seznámili s Parlamentním servisem číslo 6, což je tiskový materiál, který vydává Efektivní stát, občanské sdružení Michala Tošovského, které je úzce spojeno s ODS, je to jeden z jejích četných think-tanků. V tomto směru nebudu citovat všechno, cituji jenom několik odstavců z hodnocení navržené úpravy:
Jestliže systém výkonového zpoplatnění má v případě vozidel nad 12 tun význam i z pohledu regulace mezinárodní tranzitní dopravy, tak v případě vozidel od 3,5 tuny do 12 tun se jedná o případ regulace, jejíž zavedení s sebou nese více negativ než pozitiv, a jednoznačný prospěch získá jen provozovatel systému výkonového zpoplatnění. Je pozoruhodné, že uvedený návrh předkládá skupina poslanců, nikoli Ministerstvo dopravy, do jehož působnosti uvedená úprava patří a které nese odpovědnost za transpozici směrnic Evropského společenství. Toto se odráží i negativně na provedeném hodnocení dopadu regulace, tzv. RIA, neboť byly vynechány důležité fáze tvorby právního předpisu, jako je připomínkové řízení, posouzení slučitelnosti s právem Evropských společenství a diskuse s odbornou i širokou veřejností.
***