(9.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, vážený pane poslanče. Nyní prosím pana poslance Hinka, aby přednesl své návrhy.

 

Poslanec Vladimír Hink: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dovolte mi také načíst jeden pozměňovací návrh k tisku 507. Jedná se o legislativně technickou úpravu doporučenou legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny po konzultaci s legislativními pracovníky Ministerstva vnitra.

Znění pozměňovacího návrhu: V § 24 odst. 1 se ve větě první slova odstavec 1, 2, písm. a), c) a d) a odstavec 4 zrušují a věta druhá a poznámka pod čarou číslo 14 včetně odkazu na poznámku pod čarou se zrušují.

Odůvodnění. Jedná se pouze o úpravu legislativně technického charakteru, kterou se řeší problematika vnitřních odkazů v § 24 odst. 1. Jako plně postačující se jeví ponechat v § 24 odst. 1 odkaz na celý § 17.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Nyní vystoupí se svými návrhy pan poslanec Melčák. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Melčák: Dobrý den, dámy a pánové. Vážená paní předsedající, děkuji za udělení slova.

Vážení kolegové, dovolte mi, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán na lavice včera nebo předevčírem. Mám pouze jednu prosbu - aby na straně 2 u bodu 3 odst. 3 byla doplněna číslovka, která vypadla při přepisu za označením paragrafu. Naše pozorná legislativa na to přišla a prosím vás, abyste to umožnili. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Táži se, kdo si ještě přeje vystoupit v podrobné rozpravě. Ano, pan poslanec Klas. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Klas: Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, vážení kolegové, návrh jsem si podrobně prostudoval a konzultoval jsem ho s celou řadou odborníků v této oblasti. Dospěli jsme jednoznačně k závěru, že zákon je poměrně špatně napsán bývalým ředitelem odboru na Ministerstvu vnitra, který již dnes není v této funkci, byl odvolán, ale pořád se jeho duch promítá do celého zákona, takže se omlouvám, protože načtení mých pozměňovacích návrhů - aby ten zákon vůbec byl použitelný v praxi - bude trvat poněkud déle. Bude to celkem 13 bodů. Po zapracování těchto bodů potom v praxi tento zákon, doufám a jsem o tom přesvědčen, bude použitelný.

K bodu 1. Paragraf 1 odst. 2 písm. d) nově zní: d) Zbraně, střelivo a munici, které jsou kulturními památkami, součástí souboru prohlášeného za kulturní památku nebo sbírkovými předměty, které jsou ve vlastnictví státu, nebo krajů.

Odůvodnění k této první změně. Obce je nutno vyloučit z výčtu subjektů, které mohou nabývat a vlastnit zbraně mimo rámec zákona 119/2002 Sb. Armáda, policie, ti všichni mají předpisy regulující používání, skladování a manipulaci se zbraněmi, obce samozřejmě nikoliv. Obcí vlastněná zbraň by byla ve stejném právním režimu - teď si dovolím zlehčit to - jako sekačka na trávu nebo kronika. Je třeba si uvědomit, že jde o tisíce nekontrolovatelných subjektů a zbraň vyloučená z působnosti zákona 119/2002 Sb. uniká z evidencí, a je tudíž velmi nebezpečná. Je třeba rovněž upozornit, že na zbraň vyloučenou z působnosti tohoto zákona se nevztahují omezení daná tímto zákonem. Pojem "zákon se nevztahuje" je z právního hlediska velice necitlivý, dle právníků by třeba s takovou zbraní bylo problematické prokazování toho času nedovoleného ozbrojování dle § 185 zákona 140/1961 Sb.

Za druhé, k bodu 2. V § 1 odst. 3 se mění znění celého odstavce 3, doplňuje se odstavec 4 a stávající odstavec 4 se označí jako odstavec 5 takto:

Odstavec 3. Umožní-li stát, kraj, obec, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva, ministerstvo, Ministerstvo obrany, ozbrojené síly České republiky, bezpečnostní sbory, Vojenské zpravodajství, ozbrojené síly nebo sbory jiných států při jejich pobytu na území České republiky, překračování státních hranic České republiky a průjezdu před území České republiky nebo přeletu nad územím České republiky podle zvláštního právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána, disponovat se zbraní, střelivem nebo municí, které jsou v jejich držení a nevztahuje se na ně tento zákon, jiné osobě za přímého dohledu oprávněného zástupce držitele zbraně, je tato osoba vázána předpisy držitele zbraně.

Odstavec 4. Umožní-li stát, kraj, obec, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva, ministerstvo, Ministerstvo obrany, ozbrojené síly České republiky, bezpečnostní sbory, Vojenské zpravodajství, ozbrojené síly nebo sbory jiných států při jejich pobytu na území České republiky, překračování státních hranic České republiky a průjezdu před území České republiky nebo přeletu nad územím České republiky podle zvláštního právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána, disponovat se zbraní, střelivem nebo municí, které jsou v jejich držení a nevztahuje se na ně tento zákon, jiné osobě bez přímého dohledu oprávněného zástupce držitele zbraně, může tak učinit pouze na základě ustanovení tohoto zákona a vztahuje se na tuto věc od okamžiku převzetí tento zákon.

Odůvodnění k tomuto bodu. Pisatel návrhu se snažil eliminovat následky skutečnosti, že se zbraní vyloučenou z působnosti zákona 119/2002 Sb. lze prakticky cokoliv. Bohužel vytvořil nepoužitelný právní předpis, kterým držitelům zbrojních průkazů, tedy ten, který je oprávněn zbraň držet podle tohoto zákona, vytvořil řadu zákazů, např. účastnit se armádních předváděcích střeleb z pušky SA58, neboť není ověřena zkušební značkou. Zato ty osoby, které žádné oprávnění nemají, nejsou návrhem Ministerstva vnitra nijak omezeny. Uvedenou chybu bylo nutno napravit, jak jsem avizoval v úvodu.

V rámci bodu 2 bych načetl ještě nový odstavec 5. To znamená je tam nový odstavec 3 a 4 a nový odstavec 5. Na zbraně, střelivo a munici podle odst. 2 písm. a) až d) se přiměřeně vztahují ustanovení upravující vedení evidence a zabezpečení zbraní a střeliva včetně právních předpisů vydaných k provedení tohoto zákona, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

Za třetí. Dále v důsledku těchto změn, které jsem vám přečetl, se mění novelizační bod v předloženém zákoně č. 71, kde v § 42 odst. 2 se zrušuje slovo "obec". Potom odstavec 2 v § 42 nově zní: Fyzická nebo právnická osoba, která převede vlastnictví ke zbrani kategorie A, B nebo C na jinou osobu, je povinna tento převod oznámit do deseti pracovních dnů ode dne převedení zbraně, není-li dále stanoveno jinak, příslušnému útvaru policie na předepsaném tiskopise, jehož vzor stanoví prováděcí právní předpis, a současně odevzdat průkaz zbraně. Oznamovací povinnost se vztahuje i na stát, kraj, obec, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva, ministerstvo, Ministerstvo obrany, ozbrojené síly České republiky, bezpečnostní sbory, Vojenské zpravodajství, ozbrojené síly nebo sbory jiných států při jejich pobytu na území České republiky, překračování státních hranic České republiky a průjezdu před území České republiky nebo přeletu nad územím České republiky podle zvláštního právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy, která je součástí právního řádu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP