(9.30 hodin)

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, ztratili jsme půl hodiny času, který je vyčleněn na písemné interpelace. Navrhuji, abychom dnešní den prodloužili jednání o písemných interpelacích o ztracený čas, tzn. do půl dvanácté.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, toto nejde, protože z jednacího řádu máme vyčleněn čas do 11 hodin. Já vím, že jste to zkusil, ale o tomto návrhu ani nedám hlasovat. Budeme se věnovat bodu 175. Já bych poprosil, pokud jde o ostatní návrhy, které byly podány - s předsedy poslaneckých klubů jsme se dohodli, že návrhy, které se týkají zítřejšího a dalších jednacích dnů, projednáme zítra.

 

Nyní budeme projednávat bod

 

175.
Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

 

Na pořad jednání 39. schůze Poslanecké sněmovny bylo předloženo celkem devět odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni. Z tohoto důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Budeme se zabývat pěti z nich vzhledem k tomu, že pan poslanec Miroslav Váňa z důvodu pracovního zaneprázdnění odpovědi na své interpelace z pořadu 39. schůze Poslanecké sněmovny stáhl. Takže těch interpelací je v současné době celkem pět.

Upozorňuji poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k ní nezaujme stanovisko ani o ní dále nejedná.

A nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška odpověděl na interpelaci poslankyně Ladislavy Zelenkové ve věci odložení školného. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 495. Projednání této odpovědi bylo na 38. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno. S faktickou poznámkou byl přihlášen pan poslanec Walter Bartoš, Ivan Ohlídal, řádné přihlášky do rozpravy podali poslankyně Vlasta Bohdalová, poslance Václav Exner a poslanec Václav Bičík.

Chce tedy pan poslanec Bartoš faktickou? Nechce. Zeptám se pana poslance Ohlídala. Také nechce vystoupit s faktickou poznámkou. Vystoupí tedy paní poslankyně Vlasta Bohdalová s řádnou přihláškou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. (Překážka u mikrofonu.) Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová (reakce na poznámky dvou poslanců, kteří v prostoru před řečništěm hovoří s místopředsedou vlády Bursíkem a překážejí paní poslankyni): Dobré ráno, vážení kolegové. Právě jsem se dozvěděla, že je strašné po ránu vidět sociálního demokrata u mikrofonu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, na minulé schůzi jsme nedokončili velmi závažnou diskusi a hlavně odpovědi na interpelace poslanců. Víte, ono se nedá nazvat, že to byla nějaká zodpovědná diskuse na velmi, velmi podstatné téma. Tím tématem bylo zavedení školného na vysokých školách.

Jsme jako na houpačce. Vláda ve svém programovém prohlášení říká: nebudeme vybírat školné na vysokých školách. Během dvou let jejího vládnutí - závorka: ne - už o tom mluví. Bylo tady řečeno z úst pana premiéra, pana ministra, pana předsedy školského výboru Bartoše, že začala minule na schůzi o tomto tématu diskuse. Víte, já jsem si dala tu práci a vytáhla jsem si stenozáznamy vystoupení těchto tří pánů. Když uděláte totéž co já, zjistíte, že předčítali naprosto stejný text. Jeden s trochu velkou razancí a s velmi dobrým přednesem, jiný, ten, který říká, že školství je jeho vášeň, to tady opravdu přečetl jak na nějakém čtenářském kroužku. Ale dost ironie.

Chtěla bych připomenout, že o problému placení na vysokých školách se můžeme bavit. Jsme otevření diskusi. Ale já vás prosím a žádám, vážení kolegové, semináře se tady svolávají k čemukoliv, konají k čemukoliv. Pojďme se spíše dohodnout, že svoláme seminář k vysokému školství za účasti poslanců, odborníků, akademické obce. A prosím vás, přizvěme tam i ty mladé lidi, kteří chtějí studovat na vysokých školách nebo už na vysokých školách studují. Jsou tam různé názory. Ale tím způsobem, jak to chystá současná vláda, jakési odložené školné - já si myslím, že v současné těžké ekonomické situaci a při stále větším zatěžování mladých lidí různými poplatky - například se vyznamenalo Ministerstvo dopravy, české železnice, že vlastně zvýšily studentům jízdné na vysoké školy - nezabýváme se sociálním stipendiem pro studenty vysokých škol - prosím vás, pojďme se o tomto tématu bavit. Ale bavit na široké úrovni. A pak vyjděme s nějakým stanoviskem. Bohužel - nebo bohudík, já musím říci, že stanovisko sociální demokracie na základě analýz a na základě toho nejpodstatnějšího, co sociální demokracie má - protože my jsme byli teď tři měsíce v přímém kontaktu mezi lidmi, my jsme s těmi mladými lidmi hovořili, já jsem byla na zahájení akademického roku a tam jsem jejich názory slyšela, prosím vás, pojďme mezi ně a nechme odpovědět i ostatní poslance na jejich interpelace. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je do rozpravy řádně přihlášen písemně pan poslanec Exner. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, členové vlády, zvláště pane ministře školství, mládeže a tělovýchovy, dámy a pánové. Dosavadní diskuse otevřela více otázek než odpovědí k interpelaci. Já bych především upozornil na věc, která je obsažena přímo v odpovědi pana ministra Ondřeje Lišky. Píše, že v České republice ve srovnání se zahraničím neexistují téměř žádné přímé veřejné podpory vysokoškolských studentů, jako jsou například studentské půjčky, nebo dokonce tzv. granty, to je prostředky, které dostane student od státu a které nemusí vrátit, pokud v určité době úspěšně absolvuje studium. On je ten, který v současné době má toto na starosti, a tudíž je namístě, aby tuto otázku nejen otevřel, ale také aby na ni dal odpověď.

Druhá věc je ta, že mluví o tom, že bez zapojení prostředků ze soukromých zdrojů se cílů nepodaří dosáhnout. Ano, ale prostředky ze soukromých zdrojů určitě nemusejí být prostředky rodin. Pan předseda vlády Topolánek v této diskusi prohlásil, že to, že bude platit student nebo rodina, systém zlevní. Chtěl bych vědět, jak přišel k této otázce. Jestliže prostředky jsou třeba, pak to přece není zlevnění systému, jestliže tam kdokoliv dá. Pan ministr také prohlásil, že je potřeba nepenalizovat, ale motivovat - v souvislosti s tím, že by někteří souhlasili s poplatky při neúspěšném průběhu studia konkrétního studenta, například při potřebě opakovat zkoušky. Ano, motivovat, to je jedna věc, ale školné, to přece není motivace. Školné, to je podílení se na nákladech pro studium.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP