(17.20 hodin)
(pokračuje J. Dolejš)

Pokud sdílené daně budou řádově o nějakou tu miliardu nižší, a teď samozřejmě pan ministr říkal pouze 10 mld. korun, pan kolega Tlustý už hovořil o 20 mld. korun. Mě nezajímá, jestli to je tajná informace, vynesená informace, mně spíš připadá, že to vcelku konvenuje k tomu, jak jsem si to počítal já, že dokonce se obávám, že při hodnotách hospodářského růstu, jak prognózuje Patria Finance, že by to mohlo být až ke 30 mld. Takže 30 mld. není až tak vycucané číslo, ale tomu adekvátně se propadne příjem krajských rozpočtů a samozřejmě v rámci sdílených financí i rozpočtů obcí a měst.

Takže další velké riziko. A z tohoto důvodu si myslím, že bychom měli rozpočet opravdu přepracovat a zamyslet se nad těmi čísly. Ale než dáme vládě šanci, aby se nad svými fiktivními čísly ještě jednou zamyslela, tak si řekněme, že pro tuto dobu potřebujeme nejenom nová čísla, ale také lepší rozpočtovou filozofii, lepší hospodářskou politiku, protože pokud nejenom HDP a příjem daní, ale i hodnoty, jako je nezaměstnanost, jako je fungování firem, kdy aktuální údaj z konjunkturálních průzkumů je, že asi pětina firem se chystá propouštět, tohle všechno jestli přijde, tak musíme nejenom strukturu a čísla rozpočtu přizpůsobit, ale musíme změnit i naše myšlení. A aby se tak stalo, tak si myslím, že v případné pauze, kterou buď dneska schválíme, nebo neschválíme, tak že bychom měli opustit zákopy. Po sobotě bude jasno i v Senátu, a jestliže vylezeme ze zákopů a prodiskutujeme ekonomickou politiku této země napříč nejenom politickým spektrem, ale s klíčovými odborníky, možná že návrh bude jiný nejenom v číslech, ale také v uvažování, a tedy možná i v konečném důsledku.

Takže pokud jde o ono dilema, jestli pouze nehlasovat pro návrh rozpočtového výboru, či hlasovat pro ono odložení o jeden měsíc, my jsme připraveni v podstatě na obě varianty. Uvidíme, co projde. Ale aby to mělo smysl, tak by se mělo naplnit to, o čem jsem hovořil. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego, a nyní prosím o slovo pana poslance Tomáše Kvapila a po něm je zde přihláška pana poslance Karla Korytáře.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte jen kratičkou poznámku. Jistě nikoho nepřekvapím, pokud řeknu, že jako vládní poslanec budu podporovat schválení základních parametrů státního rozpočtu a jeho propuštění do druhého čtení k projednání ve výborech.

Nicméně jednu drobnou poznámku k návrhu rozpočtu mám, a to ke kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, kde je položka nazvaná transfery nestátním neziskovým organizacím působícím v oblasti podpory rodin. Jedná se o podporu SOS dětských vesniček, mateřských center, center pro rodinu apod. a tato položka již několik let zůstává stále na stejné úrovni, přestože těchto subjektů přibývá, a myslím, že i v našem zájmu je, aby prorodinné klima ve společnosti bylo náležitě podporováno a dobře vnímáno. Proto budu v rámci projednávání ve výboru navrhovat její navýšení o 50 mil. a projednal jsem tento svůj požadavek nebo názor i s ministrem práce a sociálních věcí a ministrem financí. Přislíbili v této věci podporu takovému návrhu. Říkám to zde i už proto, že jsme sice v prvním čtení, nicméně rád bych, abychom se tomu věnovali.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. A nyní pan kolega Karel Korytář má slovo, poté s přednostním právem místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip. (Nejistota, kdo z jmenovaných vystoupí jako první.) Teď prosím má slovo pan kolega Karel Korytář.

 

Poslanec Karel Korytář: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, budování dopravní infrastruktury má mimořádný multiplikační, chcete-li česky, návratný efekt zejména v době, kdy ekonomika má klesající tendenci. Je známým faktem, že jeden milion investovaný do dopravní infrastruktury znamená stabilizaci nejméně tří pracovních míst a zpět se do státního rozpočtu a dalších fondů, tj. sociální a zdravotní pojištění, vrací až 60 % investované částky.

Všichni se shodují na tom, že by do dopravní infrastruktury mělo být investováno ročně nejméně 100 mld. korun. Jsme v tom šťastném období, kdy díky evropským penězům můžeme tuto částku ročně dosáhnout. Zdá se, že ale tato vláda přes všechny proklamace tohoto čísla dosáhnout nechce. Jinak si neumím vysvětlit snížení výdajového limitu fondu z národních zdrojů pro příští rok o 7 mld. korun z letošních 45 na 38 mld. korun. V této souvislostí stojí za to připomenout usnesení Poslanecké sněmovny z prosince 2006, kdy výdajový limit z národních zdrojů byl schválen ve výši 59,5 mld. korun. Ve svém usnesení vyzvala Poslanecká sněmovna vládu, aby tento výdajový limit dodržela i pro léta 2008 a 2009. To, že v příštím roce dochází ke snížení o 7 mld. korun, svědčí o tom, že vláda nerespektuje ani usnesení Poslanecké sněmovny.

Vyklizení prostoru ve státním rozpočtu o těchto 7 mld. korun v podstatě znamená, že vládě budou chybět finanční prostředky především na menší investiční akce, které nejsou spolufinancovány z evropských zdrojů, ale také finanční prostředky na opravy a údržbu silnic, ale i železnic. Z těch prvních jde o zvýšení bezpečnosti na silnicích nebo železnicích budováním bezpečnostních prvků zpomalujících či regulujících dopravu, cyklostezek, bezpečných přechodů a přejezdů, obchvatů měst, mostů a dalších. Detailněji dál nechci hovořit, to přísluší až jednání hospodářského výboru.

Věřím, že nezapadla má nedávná ústní interpelace na premiéra ve věci ohrožení osobní železniční dopravy, přesněji jejího profinancování po oddělení karga - nákladní dopravy. Nevidím totiž prostor, který by garantoval chybějící částku z krajů, tak jak v hospodářském výboru a poté na plénu přislíbil ministr dopravy a poté premiér. Reálně totiž hrozí uzavírání řady železničních tratí. Rovněž v nejbližším horizontu postrádám pozitivnější zprávu v další prioritě, a to budování tzv. severní dálnice - rychlostní komunikace R35, která jediná umožní tolik potřebné investice na dálnici D1. Řešení pomocí prostředků privátního sektoru je sice možné, ale ne samospásné, což mohou potvrdit negativní zkušenosti našich sousedů z Německa z nedávné mé cesty a mých kolegů do Bundestagu a za tímto tématem. A horizont evropských peněz se rovněž blíží. Celá tato situace, vážené kolegyně a kolegové, vede ke změně priorit, ke změně dopravní koncepce. Bylo by možná načase předložit koncepci novou, a to koncepci, která bude rozvoj, zejména ten ekonomický, podporovat a ne brzdit.

A úplně na závěr připomenu opět, že doprava je limitujícím prvkem pro řadu dalších kapitol rozpočtu. Jakékoliv restrikce, a 7 mld. není malá restrikce, je restrikcí i v ostatních kapitolách. A to je nejen pro mě, ale i pro řadu z vás fakt nepřijatelný.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Karlovi Korytářovi. Nyní s přednostním právem vystoupí místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip. Poté s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ČSSD Michal Hašek. Slovo má místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, členové vlády, paní a pánové, já bych se chtěl jen krátce zamyslet nad základními údaji návrhu státního rozpočtu pro rok 2009.

Začnu tím, že pro rok 2008 schválila Poslanecká sněmovna státní rozpočet s deficitem 70,8 mld. korun a podle posledních prognóz Ministerstva financí skončí státní rozpočet deficitem do 60 mld. Jak to bude, uvidíme. Je totiž zajímavé, že Ministerstvo financí v materiálu ke státnímu rozpočtu neposkytlo plnění více údajů, např. celkové příjmy a výdaje, daňové a nedaňové příjmy apod. V minulosti tomu tak vždy bylo. Nechápu, co ministra financí vedlo k tomu, že to nezveřejnil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP