(16.50 hodin)
(pokračuje Parkanová)

Žádné parametry letoun CASA pro možné využití v podmínkách AČR předem nediskvalifikují," říká generál Picek. "Je to moderní transportní letoun současné generace a velmi dobrých parametrů. K plnění celé škály současných a budoucích úkolů transportního letectva AČR jsou potřebné moderní transportní letouny s dostatečnou přepravní kapacitou a odpovídajícím doletem. Zejména mimo Evropu se jedná o klíčovou kapacitu jak pro vyslání, tak i udržení kontingentů AČR v operacích. Svým podpisem materiálu do vlády jsem stvrdil své stanovisko, že letoun CASA splňuje požadavky AČR," říká generál Picek 23. dubna na našich internetových stránkách.

A teď konkrétně k vaší otázce, pane poslanče. Náčelník Generálního štábu podle vašeho dotazu mi měl v červnu poslat dopis, ve kterém mě měl varovat před pořízením těchto letadel. Protože adresátem toho dopisu jsem měla být já, tak mohu jednoznačně říci, že tato informace se nezakládá na pravdě. Já jsem žádný takový dopis neobdržela a podle vyjádření náčelníka Generálního štábu generála Picka jej on ani nikdy nenapsal. Čili takový vámi označený ztracený dopis je něco jako yetti z mého pohledu.

Z osobního stanoviska generála Picka k tomu článku, které vzápětí zveřejnil, uvádím: "Nezakládá se informace na pravdě, stejně tak jako se nezakládá na pravdě tvrzení, že varuji před nákupem těchto letounů."

Já vás ušetřím dalších citací, protože v podstatě se v této době v červenci znovu vyjadřuje generál Picek tak, jako se vyjadřoval v dubnu.

Tolik tedy k onomu ztracenému dopisu, který nikdy neexistoval.

Co se týče samotného projektu na pořízení letounů CASA, tak musím konstatovat, že samozřejmě různá letadla mají nepochybně různé výhody a nevýhody, a to tak, že to, co má jeden, nemá druhý, a naopak. Podstatnou výhodou řešení, které velmi vážně zvažujeme, je propojení tohoto projektu s odkoupením přebytečných letounů L-159, které, jak víte, jsou dlouhá léta ve výzbroji AČR nadpočetně. Stejná ani obdobná nabídka nám od jiného výrobce učiněna nebyla.

Pokud mám ještě čas, dovolím si citovat alespoň částečně ze stanoviska, které následně opět náčelník Generální štábu uveřejnil na internetových stránkách, jejichž adresu jsem zde uváděla. Pro změnu toto stanovisko generála Picka je datováno 28. července letošního roku. Generál Picek zde uvádí: "V pondělí 28. července uveřejnil týdeník Euro článek pod názvem Poslední pokus generála Picka. Vzhledem k tomu," říká generál Picek, "že informace v uvedeném článku jsou naprosto zavádějící, vytržené z kontextu a použity tak, že neodrážejí pravdivě současný stav projektu pořízení letounu pro AČR, jsem nucen je uvést na pravou míru. Redaktor článku v úvodu uvádí, že jsem se naposledy pokusil v červnu tohoto roku svým dopisem ministryni obrany zvrátit rozhodnutí úředníků ministerstva ohledně pořízení letounu CASA C-295. Tato informace se nezakládá na pravdě, stejně tak jako se nezakládá na pravdě tvrzení, že varuji před nákupem těchto letounů. Ani další redaktorem Markem uváděné údajně mé výhrady k letounu nejsou součástí žádné mnou odeslané informační zprávy ministryni obrany. Proti tomuto tvrzení se důrazně ohrazuji," uvádí na našich internetových stránkách generál Picek 28. července. A pokračuje - mám-li čas?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Nemáme čas. Čas skončil, paní ministryně. Děkuji. Pan poslanec chce doplňující otázku. Prosím, pane poslanče. Můžete položit tuhle otázku.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedo. Vážená paní ministryně, musím vás ujistit, že vaše internetové stránky navštěvuji denně.

Co se týká toho, že nabídka jiného zájemce nebyla učiněna - no jistě, protože nebylo vypsáno žádné výběrové řízení.

Já nepotřebuji školení ohledně takticko-technických údajů. Já jsem letecký konstruktér s patnáctiletou praxí. Takže mi dovolte jenom informaci. Zprávu, o které hovořím, vypracoval major Ing. Karel Danihel a tuto zprávu s číslem jednacím 1312/2008-1618 předkládal náčelník Generálního štábu generálporučík Ing. Vlastimil Picek.

Proč Generální štáb neodpovídá na otázky novinářů? Vždyť se jedná nejenom o peníze daňových poplatníků, ale především o ztrátu dobrého jména naší armády. Proč o taktických letounech nerozhodují požadavky armády uvedené v úkolovém listu č. 358/2008-8764 z 21. května tohoto roku?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Paní ministryně chce reagovat. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Já doufám, že všichni společně nepředpokládáme, že náčelník Generálního štábu by, jemně řečeno, nemluvil pravdu směrem k veřejnosti a nemluvil pravdu směrem k ministryni obrany. Já bych si nedovolila pochybovat o tom, že když on ujišťuje jak mě, tak veřejnost o tom, že nikdy takový dopis nenapsal a nikdy mi jej neodeslal, a já za svoji osobu musím potvrdit, že jsem takový dopis nikdy neobdržela, tak musím setrvat na tom, co jsem vám již řekla úvodem:: tento ztracený dopis je podle mě něco podobného jako yetti.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí znovu pan poslanec Antonín Seďa se svou interpelací na paní ministryni Vlastu Parkanovou ve věci pronájmu letiště. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedo. Vážená paní ministryně, česká armáda údajně pronajala letiště Dlouhá Lhota u Příbrami o rozloze téměř 90 tisíc metrů čtverečních soukromé firmě za téměř 700 tisíc korun ročně. Zároveň však vojenská policie potřebuje část pozemků na cvičení zručnosti. Podle sdělovacích prostředků musí za to zaplatit soukromé firmě, a to za 22 výcvikových dnů v roce, taktéž téměř 700 tisíc korun.

Vážená paní ministryně, jste přesvědčena, že nájemní smlouva je pro Armádu České republiky výhodná? Co uděláte s danou smlouvou, když údajně firma provádějící výcvik vojáků působí na letišti načerno?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. S odpovědí paní ministryně Vlasta Parkanová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Děkuji za slovo. Nejdřív mi dovolte několik konkrétních faktů.

Toto předmětné letiště je od 5. února 1997 vyřazeno z užívání Armády České republiky a ode dne 18. května 2004 prohlášeno za trvale nepotřebný nemovitý majetek státu, jehož celková účetní hodnota je 25,5 mil. korun. Rozhodnutím komise Ministerstva obrany z 29. března 2006 je toto letiště pronajato společnosti Letiště Příbram, s. r. o., a to na základě nájemní smlouvy uzavřené 30. března 2006. Dodatkem č. 1 z 9. 3. 2007 nájemné upraveno o inflaci na částku 668 tisíc korun za rok a lhůta nájmu prodloužena do 31. března 2009.

Snahou Ministerstva obrany po celá ta léta bylo letiště odprodat na základě výběrového řízení, ale to se opakovaně nedařilo. V současné době je vyhlášeno již šesté kolo výběrového řízení na zjištění zájemce o koupi. Podle znaleckého posudku je cena letiště 85 mil. korun, vyhlašovaná minimální cena pro toto šesté kolo výběrového řízení byla stanovena na částku 15 mil.

Vztah činnosti vojenské policie k letišti Dlouhá Lhota u Příbrami a konkrétně ke společnosti MAX CARS, s. r. o., je následující. Vojenská policie realizuje výcvik svých řidičů v bezpečnosti silničního provozu. V rámci tohoto výcviku řidiči procházejí i výcvikem v jízdě na vodě a ve škole smyků. Je skutečností, že v rámci resortu neexistuje jiné cvičiště, které by splňovalo tyto požadavky na výcvik. Výcvik je proto zajišťován formou veřejné zakázky na nákup služby. V tomto případě byla zakázka zadána prostřednictvím elektronického tržiště Ministerstva obrany a zde byla nabídka této společnosti MAX CARS vzhledem k nabídnuté ceně vyhodnocena jako nejvýhodnější. Tato společnost vykonává svoji podnikatelskou činnost v areálu předmětného letiště.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP