(11.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Takže těch 12 miliard korun jde výlučně ve prospěch vysokopříjmových skupin a nízkopříjmové skupiny a částečně i středněpříjmové skupiny v takovém případě by v roce 2009 platily ne sice vyšší daně než v roce 2007 před touto úpravou, ale některé by platily vyšší daň z příjmu fyzických osob než v roce 2008. Na té křivce si to představte jako zuby.
Strany vládní koalice přijaly závazek, že tento zajisté nepříliš pozitivní dopad napraví novelou, aniž bylo přesně určeno, jakým způsobem. V zásadě existují dvě varianty této nápravy. Jedna varianta je zachovat 12,5procentní daň z příjmu fyzických osob a výrazně zvýšit slevy na dani. Tato varianta je jednak fiskálně nesmírně náročná a při jejím přijetí je neudržitelná bilance veřejných rozpočtů. Druhá její významná nevýhoda je, že i když by byla zachována 12,5procentní sazba a výrazně by byly sníženy slevy na dani, tak to stejně nízkopříjmovým skupinám nebo středněpříjmovým skupinám s více dětmi je úplně jedno, protože díky současným slevám na dani a daňovým bonusům stejně žádnou daň z příjmu fyzických osob již neplatí.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás na chvilku přeruším, ne kvůli tomu, že by byl příliš velký hluk v sále, ale dovolte mi, abych představil delegaci, která přišla do Poslanecké sněmovny.
Na galerii pro hosty se dostavila delegace výboru pro etnické záležitosti Všečínského shromáždění lidových zástupců pod vedením místopředsedy výboru poslance Lu Binga. Takže vás vítáme, vážení kolegové, na jednání Poslanecké sněmovny. (Potlesk poslanců napříč sálem. Poslanec Rabas, poslankyně Jacques, ministr Liška a ministr Bursík rozložili tibetské vlajky. Delegace opustila galerii.)
Pane ministře, můžete pokračovat, ostatní kolegové jistě zaujmou svá místa ve svých lavicích. I pan ministr Bursík.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Znovu opakuji. Pokud bychom ponechali sazbu na 12,5 a jakýmkoliv způsobem snížili sazby, tak nízkopříjmovým a středněpříjmovým skupinám s více dětmi by to mohlo být úplně jedno, protože dnes již stále stejně žádnou daňovou povinnost u daně z příjmu fyzických osob…
Paní poslankyně, červené šaty vám dnes tak sluší, ale já vás nepřekřičím. (K paní poslankyni Orgoníkové. Veselost v sále.)
Jim žádná daňová povinnost nevzniká, to znamená další snížení daně z příjmu fyzických osob se jich nijak netýká a nijak by se na tomto dobrodiní nepodílely.
Dalším do značné míry negativním dopadem této varianty je dopad do příjmů obcí a krajů, neboť daň z příjmu fyzických osob jest daní sdílenou a propad tohoto výběru se netýká zdaleka jenom státního rozpočtu, ale týká se i příjmové základny obcí a krajů.
Varianta druhá, jak tento problém napravit, je varianta nejít cestou snížení daně z příjmu fyzických osob, ponechat platný právní stav letošního roku tak, jak vláda původně zamýšlela, a snížit odvodovou zátěž u poplatníka snížením sociálního pojištění u zaměstnance, aby to snížení se přímo týkalo jeho peněženky, aby se to pochopitelně nedotklo příjmové základny důchodového účtu; tak znovu zdůrazňuji: tato částka navrhovaných 1,5 % se nijak netýká penzijního pojištění, ale je složeno z příspěvku na politiku zaměstnance (?) a z pojištění nemocenského.
Tato varianta je fiskálně šetrná. Návrh státního rozpočtu s příslušným propadem příjmů počítá. Jedná se zhruba o snížení o 18 miliard korun při mzdové úrovni mezd roku 2008. Má tyto zásadní dopady.
1. Nesníží se dnešní stávající progresivní křivka odvodové zátěže finačních osob, což chápu, že někdo může vnímat jako výhodu, někdo nevýhodu, protože se nejedná o nic jiného než o míru solidarity. Míra solidarity se prostě nesníží, snižuje se poměrně všem stejně. Toto snížení se plošně dotkne všech příjmových skupin, i těch nejnižších, které již dnes žádnou daňovou povinnost nemají, protože jim nevzniká u daně z příjmu fyzických osob, tak vzhledem k tomu, že sociální pojištění platí i ty nejnižší příjmové skupiny, dojde i u nich ke snížení odvodové zátěže o 1,5 %, to znamená i ten, kdo vydělává 10 tisíc měsíčně, nalezne těch 150 korun v peněžence navíc oproti tomu letošnímu roku. V neposlední řadě je to varianta poctivá vůči příjmové základně krajů a obcí, protože sociální pojištění na rozdíl od daně z příjmu fyzických osob není daní sdílenou, není odvodem sdíleným, to znamená že ten dopad je výlučně do státního rozpočtu, tedy do fondu, za který zodpovídáme, není to dopad do fondů, za které zodpovídají jiní demokraticky zvolení politici, ať už na úrovni krajských zastupitelstev či obecních zastupitelstev.
To je tedy návrh, který vám po velmi podrobné diskusi vláda předkládá. Když porovnám jednotlivé dopady, tak platný právní stav, to znamená 15 letos, 12,5 příští rok, s oněmi změnami slevy na dani, je zhruba 12 miliard korun. To, co vláda předkládá, je propad zhruba 18 miliard korun. Při jisté míře cynismu, která je mi samozřejmě zcela cizí, bych měl říci, že ministr financí by se vlastně měl těšit na to, že Sněmovna tento návrh zamítne, protože by na příjmech státního rozpočtu získal o 6 miliard víc, než předpokládá. Ministr financí si to samozřejmě nepřeje, protože by to bylo mimořádně nešikovné, mimořádně necitelné vůči nízkým i středním příjmovým skupinám a nebylo by to úplně férové vůči příjmovým základnám obcí a krajů.
K tomu samozřejmě dodávám, že jakékoliv úpravy, které by ještě více snižovaly příjmovou základnu státního rozpočtu, jsou absolutně vyloučené a nemožné. Na prahu ochlazení ekonomiky, na prahu světové finanční krize by bylo naprosto nezodpovědné riskovat rozval veřejných rozpočtů desetimiliardovými výpadky příjmů.
Tolik tedy hlavní motiv této novely, o jejíž laskavé projednání a posléze schválení si dovoluji požádat.
Další důležitou a potřebnou úpravou, která je tam zakomponována, je úprava, která se týká povinných rezerv pro zajištění základu daně z příjmu zejména u pojišťoven, aby nedocházelo ke spekulativním daňovým únikům. Předpokládám, že i tato část bude předmětem poměrně kontroverzní diskuse a velmi silných zájmových skupin, ale to už tak u příjmovky většinou chodí.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a jsem připraven odpovídat na vaše dotazy. Prosím o propuštění této předlohy do druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Bohuslav Sobotka, předseda rozpočtového výboru. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych, protože vystoupím v rámci rozpravy, se omezil pouze na to, že pan ministr tady stručně popsal hlavní parametry této novely příslušných zákonů. Já se domnívám, že ten popis odpovídá v podstatě tisku. Pouze bych si dovolil jako zpravodaj upozornit na skutečnost, že vláda navrhuje účinnost této novely od 1. ledna 2009, a vzhledem k termínu, v jakém se nacházíme, se domnívám, že se pomalu začínáme dostávat do docela časového problému z hlediska toho, aby tato legislativa prošla řádně celým legislativním procesem a daňoví poplatníci a všechny subjekty dostali včas informaci o tom, že se daňové předpisy takovýmto způsobem, odvodové předpisy, budou k 1. lednu příštího roku měnit. Děkuji.
***